• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95020603396
  • منبع : نمایندگی خوزستان

تمایل روسیه به توسعه واردات محصولات کشاورزی خوزستان

تمایل روسیه به توسعه واردات محصولات کشاورزی خوزستان

ایسنا/خوزستان رییس هیات تجاری روسیه نسبت به واردات محصولات کشاورزی استان خوزستان ابراز تمایل کرد.

رییس هیات تجاری روسیه نسبت به واردات محصولات کشاورزی استان خوزستان ابراز تمایل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، حسن دشیفت در نشست با مسئولین سازمان جهاد کشاورزی خوزستان که امروز، 6 اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مشابه سازمان صنفی کشاورزان خوزستان را روسیه در جمهوری خودمختار کاباردینا دارد که این جمهوری خود مختار در جنوب روسیه واقع شده و این جمهوری از نظر مسافت، نزدیک‌تر از مسکو به ایران است.

وی افزود: همچنین کشور ما نیز با مشکلات و مسایلی که مربوط به تحریم‌ها است، همانند ایران و استان خوزستان مواجه است و به این دلیل ما در تلاش هستیم که از نظر فنی و تکنیکی پیشرفت کنیم تا بتوانیم محصولات کشاورزی مرغوب‌تری را برداشت کنیم.

دشیفت تصریح کرد: برداشت محصولات ما به گونه‌ای است که علاوه بر این که برای خود محصول تولید می‌کنیم از سوی دیگر می‌توانیم بخشی از تولید را برای آینده ذخیره کنیم اما برخی از محصولاتی را که نمی‌توان در انبار نگهداری و ذخیره کرد یا آن دسته از محصولاتی را که در کشور ما وجود ندارد را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم که می‌توانیم بخشی از این گونه محصولات را از ایران وارد کنیم.

وی بیان کرد: ما جهت ارزیابی توانایی تولید محصولات کشاورزی این استان به ایران آمده‌ و دعوت شده‌ایم که در بازدیدی که دیروز از برخی مزارع کشاورزی این استان داشتیم، به خرید مرکبات و سبزیجات علاقمند شدیم. همچنین امکان دارد که علاوه بر محصولات کشاورزی در زمینه تجهیزات پزشکی نیز با مسئولان مربوطه در این استان گفتگویی داشته باشیم.

دشیفت با اشاره به نتایج سفری که این هیات تجاری به خوزستان داشته است، گفت: در این سفر مشخص شد که همه مردم در این منطقه کار می‌کنند و از فرهنگ بالایی برخوردارند. همچنین این استان از مزارع کشاورزی خوبی برخوردار است.

وی بیان کرد: نیاز است که در زمینه‌های حمل و نقل، مطابقت کیفیت محصولات کشاورزی بر اساس استانداردهای روسیه، آنالیز شیمیایی و بیماری‌های محصولات، مذاکرات و محاسباتی صورت بگیرد.

رییس هیات تجاری روسیه بیان کرد: همچنین نیاز است که از بازه زمانی تولید محصولات این استان مطلع شویم که بتوانیم با توجه به زمان‌هایی که روسیه به آن محصولات نیاز دارد، اقدامات لازم را انجام دهیم.

در ادامه نیز حلیم کوتی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: مدت‌ها است که خوزستان در زمینه تجارت جهانی قدم برداشته و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درصدد است که متناسب با نیازهای بازارهای جهانی به تولید محصول بپردازد.

وی افزود: میزان تولید خوزستان در زمینه محصولات مختلف سبزی، صیفی و برگی، نزدیک به 3 و نیم میلیون تن است که چنانچه کشوری نیاز داشته باشد، میزان تولیدات افزایش می‌یابد. در واقع این میزان تولید بنا به نیاز بازار فعلی است و اگر بازار نیاز بیشتری با نوع استاندارد خاصی داشته باشد، امکان تغییر آن وجود دارد و این تغییرات در کشت‌های آزاد و گلخانه‌ای نیز به همان میزان که کشور درخواست کننده بخواهد و در زمانی که آن کشورها اعلام کنند، ایجاد می‌شود.

کوتی با بیان اینکه خوزستان یکی از دو استان تولیدکننده خرما در ایران است، تصریح کرد: خرما محصول دیگری است که امکان صادرات آن به روسیه وجود دارد و خوزستان در تولید آن توانا است. در جهان نزدیک به 7 میلیون تن خرما تولید می‌شود که حدود یک میلیون و 100 هزار تن آن در ایران و از این میزان حدود 200 هزار تن خرما در خوزستان تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: از این حجم میزان تولید، حدود یک میلیون و 200 هزار حجم صادرات خرما در جهان است که سهم ایران حدود 120 هزار تن است و سهم خوزستان در صادرات خرما 60 درصد است. به این ترتیب 60 تا 70 هزار تن صادرات خرمای ایران از این استان است.

کوتی بیان کرد: توانمندی دیگر خوزستان در تولید گیاهان زینتی است که بجز خوزستان در هیچ جای ایران این تولید صورت نمی‌گیرد و چنانچه روسیه به چنین محصولی نیازمند باشد، باید به خوزستان بیاید. همچنین خوزستان از این توانایی برخوردار است که به تناسب نیاز و استانداردی که روسیه تعیین بخواهد، می‌تواند به تولید محصول بپردازد.

وی گفت: خوزستان به اروپا و کشورهای همسایه از جمله عراق محصول صادر می‌کند و همه این محصولات بر اساس معیارها و استانداردهایی است که این کشورها تعیین می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha