• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۵:۳۱
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95020703529
  • منبع : نمایندگی ایلام

سود تَقَلّای باقلاکاران دره‌شهری در جیب دلالان

سود تَقَلّای باقلاکاران دره‌شهری در جیب دلالان

ایسنا/ایلام کشاورزان و بهره‌برداران محصولات زراعی و باغی در شهرستان‌های دره‌شهر و دهلران هر ساله در فصل برداشت محصولات خود با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که به گفته یکی از این کشاورزان چون تنها راه معاشمان، کشاورزی است مجبوریم هر سال کشت داشته باشیم و گرنه حاضر نیستیم دست‌رنج یک سال‌مان را به دلالانی بدهیم که همانند سالیان دور همچون ارباب با رعیتشان برخورد می‌کنند.

کشاورزان و بهره‌برداران محصولات زراعی و باغی در شهرستان‌های دره‌شهر و دهلران هر ساله در فصل برداشت محصولات خود با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که به گفته یکی از این کشاورزان چون تنها راه معاشمان، کشاورزی است مجبوریم هر سال کشت داشته باشیم و گرنه حاضر نیستیم دست‌رنج یک سال‌مان را به دلالانی بدهیم که همانند سالیان دور همچون ارباب با رعیتشان برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، کشاورزی شغل پر مشغله‌ای است سختی‌های خاص خود را دارد که شمار زیادی از مردم دره‌شهر برای داشتن درآمد و بردن لقمه‌ای نان حلال بر سر سفره خانواده‌هایشان سختی‌های این کار را به جان می‌خرند. مردمان این دیار به صورت خانوادگی در مزارع کار می‌کنند. به عبارتی همه اعضای خانواده، پدر را در این کار سخت یاری می‌رسانند به طوری که صبح زود در مزارع باقلا حاضر می‌شوند و تا ظهر مشغول چیدن این محصول می‌شوند تا شاید تا آن زمان بین 15 تا 20 کیسه باقلا را آماده فروش کنند.

وقتی که از فروش با کشاورزان دره‌شهری صحبت می‌کنید متوجه خواهید شد که داستان پر غصه فروش محصولات، حکایت تلخی است که دلالان هر ساله برای این کشاورزان می‌خوانند. افرادی که حاصل دست رنج و تلاش یک ساله کشاورزان را به راحتی و بدون زحمت معامله می‌کنند. افرادی که حتی خودشان قیمت را تعیین می‌کنند و به هر شکلی که دوست دارند دست رنج کشاورزان را می‌خرند.

شهرستان دره‌شهر با وجود تولید انواع محصولات زراعی و باغی متاسفانه مرکز خرید و یا حتی میدان میوه و تره‌باری ندارد که حداقل کشاورز بتواند محصولش را در یک جای مشخص به فروش برساند. عدم وجود کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی در این شهرستان نیز از دیگر مشکلاتی است که نیازمند تدابیر مسئولان استان است.

«فرزاد آقایی» یکی از کشاورزان باقلا کار دره‌شهری گفت: در منطقه دره‌شهر در هر روستایی بین 40 تا 50 هکتار باقلا کشت می‌شود که در حال حاضر برداشت آنها نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه 2 هکتار باقلا کشت کرده‌ام که فروش آن حکایت خاص خود را دارد، افزود: چرا شهرستانی مانند دره‌شهر که قطب کشاورزی استان ایلام است نباید میدان میوه و تره‌باری داشته باشد؟ شرایط این شهرستان با سایر شهرهای استان متفاوت است ما در تمام فصول سال محصولات خاص خود را داریم که داشتن میدان میوه و‌ تره‌بار از مطالبات کشاورزان و بهره‌برداران این منطقه است.

آقایی به عدم وجود باسکول در این شهرستان اشاره و عنوان کرد: جولان دلالان در فصل برداشت در سطح مزارع این شهرستان بر کسی پوشیده نیست، نرخ محصولات را هیچ فردی به جز دلال تعیین نمی‌کند به عبارتی باید گفت که ما کارگران دلالان هستیم.

این کشاورز باقلا کار دره‌شهری با تاکید بر اینکه دلالان همانند اربابان قدیمی در فصل برداشت در مزرعه حاضر می‌شوند و نرخ تعیین می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه هیچ گونه مرکز خریدی برای محصولات کشاورزی در این شهرستان وجود ندارد و همین امر زمینه را برای حضور دلالان فراهم ساخته است.

وی ادامه داد: دلالان در سطح منطقه پراکنده هستند هر کدام یک بخش خاصی را برای خرید محصولات کشاورزان قرق کرده‌اند. ای کاش همانند دزفول مرکز خریداری بود تا شاید کمی از رنج کاشت و فروش محصولاتمان کاسته می‌شد.

«حسین رحیمی» کشاورز دیگر گفت: امسال یک هکتار باقلا کشت کرده‌ام که با زحمت، محصول درجه یکی را به بار آورده‌ایم ولی حیف که مجبوریم به دلال بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه دلالان اول صبح با هماهنگی یکدیگر قیمت روز را مشخص و اعلام می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر باقلا را به قیمت هر کیلو 700 تومان از ما می‌خرند و به کیلویی 1 هزار و 500 تومان می‌فروشند و کشاورز نیز اگر تا عصر هر روز محصولش را نفروشد و از آن جایی که محلی برای نگهداری محصولات در سطح شهرستان وجود ندارد مجبور است تا محصولش کیفیت خود را از دست نداده آن را به دلال بفروشد.

این کشاورز دره‌شهری یادآور شد: روزانه بین 30 تا 40 کیسه باقلا می‌چینیم که آن هم همه اعضای خانواده مشارکت دارند تا پول کارگری ندهیم ولی باز هم نتیجه تلاش کشاورز به جیب دلال می‌رود.

مهندس «علی غلامی» مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برداشت باقلای سبز در سطح ٧٠٠ ھکتار از مزارع کشاورزی شھرستان دره‌شھر آغاز شده است .

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود به طور متوسط در ھر ھکتار ٨ تن و در مجموع ۵ هزار و 600 تن باقلای سبز به ارزش اقتصادی ۵٠ میلیارد ﷼ تولید و برداشت شود، افزود: علاوه بر تامین نیازھای داخلی استان ٧٠ درصد محصول تولیدی به اغلب استان‌ھای کشور از جمله تھران، قم، اراک، کرمانشاه و سایر استان‌ھای کشور و ھمجوار صادر می‌شود .

مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر اضافه کرد: ١ هزار نفر کشاورز بھره‌بردار به صورت مستقیم در کشت و ۵ هزار نفر نیز در برداشت این محصول مشغول فعالیت ھستند .

غلامی ارقام کشت شده این محصول را سرازیری، شاخ بزی و برکت اعلام و عنوان کرد: عمده مناطق کاشت این محصول روستای بخش مرکزی دره‌شھر از جمله عباس‌آباد، قلعه تسمه، وحدت‌آباد، چمکلان، چمژاب، ارمو، جھاد‌آباد و روستاھای ماژین است.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده به کشاورزان این منطقه تاکید کرد: از جمله خدمات ارائه شده به کشاورزان باقلا‌کار در زمینه‌ھای کاشت و داشت و برداشت را تھیه نھاده‌ھای کشاورزی به ویژه کود شیمیایی، ارائه توصیه‌ھای کارشناسی و دانش فنی کارشناسان برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر با تاکید بر اینکه این محصول تولیدی توسط واسطه‌ھا و دلالان خریداری و به بازارھای مصرف عرضه می‌شود، گفت: نبود مراکز خرید تضمینی محصول، میدان میوه و تره‌بار و وجود دلالان و واسطه‌ھا از جمله مشکلات تولیدکنندگان محصول باقلا این شھرستان به شمار می‌رود.

غلامی با بیان اینکه شرکت تعاون روستایی می‌تواند با ورود به قضیه نسبت به خرید و صادرات محصولات کشاورزی دست دلالان را کوتاه کند اظهار کرد: بخش خصوصی نیز می‌تواند به عنوان بازوی کمکی در این حوزه نقش آفرینی کند که علی‌رغم فراهم کردن زمین برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه احداث مرکز خرید محصولات کشاورزی در منطقه متاسفانه رغبتی برای انجام این مهم در سرمایه‌گذاران دیده نمی‌شود.

وی گفت: بحث وجود دلالان در فصل برداشت محصولات کشاورزی نه تنها مختص این منطقه نیست بلکه در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha