• چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95020804516
  • خبرنگار : 71413

«پابلو نرودا» به گور برگشت + تصاویر

«پابلو نرودا» به گور برگشت + تصاویر

جسد «پابلو نرودا» شاعر شیلیایی برنده نوبل پس از آزمایش‌های سه‌ساله دوباره به خاک سپرده شد.

جسد «پابلو نرودا» شاعر شیلیایی برنده نوبل پس از آزمایش‌های سه‌ساله دوباره به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، باقی‌مانده جسد «پابلو نرودا» شاعر اهل شیلی و برنده نوبل ادبیات 1971 که به علت مرگ مشکوک پس از 40 سال از خاک بیرون آورده شده و مورد آزمایش‌های متعدد قرار گرفته بود، بعد از سه سال آزمایش دوباره به خاک برگردانده شد.

طی مراسمی که برگزار شد، تابوت او در پرچم سرخ، سفید و آبی‌رنگ کشور شیلی پیچیده شد و در خانه ساحلی‌اش واقع در سانتیاگو به دامن خاک برگشت.

این آزمایش‌ها به مدت سه سال بر روی جسد این چهره سرشناس جهانی انجام شد تا مشخص شود راز مرگ او چه بوده است اما تاکنون نتیجه قطعی و روشنی در این پرونده به دست نیامده است.

قاضی این پرونده دستور داد پیش از به خاک سپردن دوباره «نرودا»، نمونه‌هایی کوچکی از استخوان‌های او برای انجام آزمایش‌های بیشتر در دست پزشکان باقی بماند. گزارش‌ها حاکی از آن است که انجام آزمایش‌های DNA روی باکتری‌های به دست‌آمده از جسد این چهره‌ ادبی همچنان در حال انجام است.

قبر پابلو نرودا

به گزارش گاردین، حدود 20 نفر از اعضای خانواده و مقام‌های شیلی در این مراسم شرکت داشتند. «مانوئل آرایا» راننده سابق این شاعر که جرقه این پرونده چندساله را روشن کرد،‌ در مصاحبه با «آسوشیتدپرس» گفت: احساس افتخار می‌کنم که آن‌ها یک‌بار برای همیشه به حرف من گوش دادند.

«پابلو نرودا» از مشهورترین و تأثیرگذارترین چهره‌های ادیبات معاصر جهان است که علاوه بر تعداد زیادی کتاب، یک مجموعه بزرگ شعری را از خود باقی گذاشت. از جمله آثار او می‌توان به «اسپانیا در قلب ما»، «عاشقانه جدید برای استالینگراد» و «چوب‌بر بیدار خواهد شد» اشاره کرد.

او از فعالان سیاسی شیلی بود که در جنوب سانتیاگو به دنیا آمد. «نرودا» یکی از حامیان سرسخت و دوست «سالوادور آلنده» رییس‌جمهور چپ‌گرای شیلی بود که فقط ‌12 روز پس از کودتای نظامی «آگوستو پینوشه» که به سرنگونی آلنده انجامید‌، در بیمارستان درگذشت. برخی معتقدند او به ‌دلیل این ‌که قصد داشت رهبری حزب مخالفان حکومت را برعهده بگیرد، به قتل رسیده است.

اعضای خانواده‌ «نرودا» که طی سال‌های اخیر بر احتمال کشته شدن او صحه گذاشته‌اند، پیش‌تر معتقد بودند که او در سن 69 سالگی بر اثر پیشرفت بیماری سرطان پروستات درگذشته است؛ اما «مانوئل آرایا» - راننده شخصی او - در سال 2011 با اظهارات تکان‌دهنده‌ خود مدعی شد، تزریقی که پیش از مرگ برای این شاعر برنده‌ نوبل ادبیات انجام شد،‌ علت فوت او بوده است. این اظهارنظر ماجرای مرگ این نویسنده و شاعر سرشناس را با حاشیه‌های زیادی همراه کرد.

در آوریل 2013 جسد «نرودا» براساس ادعای «مانوئل آرایا» مبنی بر به قتل رسیدن او، کالبدشکافی شد و در ماه نوامبر همان سال اعلام شد که در بررسی‌های انجام‌شده شواهدی از مسموم شدن این شاعر سرشناس دیده نشده است.

با این حال، دولت شیلی پرونده «پابلو نرودا» را در ژانویه سال جاری میلادی دوباره گشود و دستور انجام آزمایش‌های بیشتری را صادر کرد. در این میان، «ادواردو کونترراس» وکیل حزب کمونیست شیلی اظهار کرد «پینوشه» برای از بین بردن دشمنان خود از نوعی باکتری استفاده می‌کرد. «رودریگو لیدو» مدیر برنامه حقوق بشر وزارت کشور شیلی نیز گفت که ما می‌دانیم نیروهای مسلح در زمان دیکتاتوری «پینوشه» مقادیر زیادی باکتری را برای سرکوب مخالفان وارد کشور کردند.

عکس پابلو نرودا و سالوادور آلنده

در ماه ژوئن امسال تیم پزشکی قانونی این پرونده در مورسیای اسپانیا اعلام کرد که از سه نوع پروتئین یافت‌شده در بدن «نرودا»، دو مورد مربوط به سرطان پروستات است؛ اما منشأ پروتئین سوم (نوعی باکتری) هنوز نامشخص است. بر همین اساس، تیمی از متخصصان از کشورهای آمریکا، کانادا، اسپانیا و دانمارک مطالعه را برای یافتن منشأ این باکتری آغاز کردند اما هیچ مدرکی دال بر مسموم شدن این شاعر برنده نوبل به دست نیامد.

‌دادگاه شیلی حکم داد که پرونده مختومه است و جسد وی باید به قبر برگردانده شود. در حالی که بنیاد «نرودا» از دو سال پیش اصرار دارد که جسد وی هرچه سریع‌تر باید به محل دفنش بازگردانده شود، برخی از بازمانده‌های خاندان او قضیه قتل او را جدی گرفته و معتقدند آزمایش‌های لازم باید انجام شود.

با وجود دفن شدن دوباره باقی‌مانده جسد «نرودا»، آخرین گزارش‌های پزشکی قانونی حاکی از وجود نوعی عفونت باکتریایی در بدن اوست اما علت وجود آن هنوز مشخص نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha