• جمعه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95021005589
  • منبع : نمایندگی گیلان

رییس دانشگاه علوم پزشکی:

گیلان به عنوان پایلوت بهداشت، سهم بزرگی در نظام سلامت کشور دارد

گیلان به عنوان پایلوت بهداشت، سهم بزرگی در نظام سلامت کشور دارد

ایسنا/گیلان رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این‌که مایه افتخارماست که استان گیلان به عنوان پایلوت بهداشت، سهم بزرگی در نظام سلامت کشور دارد، گفت: نگاهی گذرا به تاریخ بشر، نشان‌دهنده این امر است که همواره یکی از دغدغه‌های مردم، بیماری بوده و زمانی بیماری‌های مخوفی همچون طاعون زندگی مردم را به مخاطره انداخته بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این‌که مایه افتخارماست که استان گیلان به عنوان پایلوت بهداشت، سهم بزرگی در نظام سلامت کشور دارد، گفت: نگاهی گذرا به تاریخ بشر، نشان‌دهنده این امر است که همواره یکی از دغدغه‌های مردم، بیماری بوده و زمانی بیماری‌های مخوفی همچون طاعون زندگی مردم را به مخاطره انداخته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، دکترشاهرخ یوسف‌زاده چابک در همایش هفته سلامت با اشاره بر غلبه بر بیماری‌های واگیر، اظهار کرد: قطعا معاونت بهداشتی به تنهایی قادر نخواهد بود بر این کار بزرگ که سلامت بشر را تهدید می‌کند غلبه کند، همکاری بین بخشی و داخلی هم‌چنین تعامل گروه‌ها و سازمان‌های برون بخشی لازم است.

وی با بیان این‌که بی‌تردید یکی از بزرگترین افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طی سال‌های پس از انقلاب، راه‌اندازی نظام شبکه و خانه‌های بهداشت بود، یادآور شد: ثمرات و اثرات آن همچنان جاری و ساری است و این جزو مهم‌ترین نقاط قوت نظام ما محسوب می‌شود، زیرا در زمانی به این امر توجه شده که کشور ما تحت آماج‌ شدید قرار داشت.

یوسف‌زاده چابک با تاکید بر این که امروزه دغدغه ما بیماری‌های غیرواگیر است، تصریح کرد: با توجه به این امر که در کنار امکانات، تسهیلات و شرایطی که علم برای مردم فراهم کرده و موجب افرایش طول عمر بشر نیز شده است، این امر موجبات تغییر سبک زندگی مردم را نیز به دنبال داشته که می‌توان به تغییر تنوع غذاها نسبت به گذشته اشاره کرد.

وی با بیان این‌که بیماری‌های غیرواگیر روز به روز در حال رشد است، تغییر ذوق، سلیقه و ذائقه مردم نسبت به انواع غذاها، هجوم نرم‌افزارها و فعالیت‌ها در فضاهای مجازی، عدم تحرک، سلب قدرت خلاقیت و اندیشه‌های نو و نوین را از جمله محدودیت‌هایی خواند که امروزه گریبان‌گیر ماست.

ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: اگر امروز دیابت، بیماری‌های قلبی، عروقی، مغزی و ... سلامت ما را تهدید می‌کند، دلیل این امر پذیرفتن سبک جدید زندگی است که این عوارض را به دنبال دارد.

وی با اشاره به بیماری‌های غیرواگیر، گفت: قطعا معاونت بهداشتی به تنهایی قادر نخواهد بود بر این کار بزرگ که سلامت بشر را تهدید می‌کند غلبه کند و قطعا همکاری بین بخشی هم‌چنین تعامل گروه‌های و سازمانه‌ای برون‌بخشی لازم است.

یوسف‌زاده چابک با تاکید بر این‌که وزارت بهداشت در قالب طرح‌هایی که ارائه می‌کند شما نیز باید به عنوان مجریان، حمایت مردم را به همراه داشته باشید، اظهار کرد: اقتصاد فقط بر افزایش درآمد یا کاهش هزینه‌ها تکیه نمی‌کند ما باید بتوانیم، سال‌های عمر از دست رفته مردم را کاهش و کیفیت دوران زندگی آنها را افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که ما می‌توانیم علاوه بر این‌که با نگاه جدید سال‌های عمر افراد جامعه را افزایش داده و شادابی و نشاط را نیز به آنها هدیه دهیم، تصریح کرد: یک فرد بیمار همیشه دغدغه و اندیشه‌ای نگران کننده دارد و نگاه دانشگاه به مقوله سلامت و پیشگیری این نیست که صرفا معاونت بهداشتی دانشگاه متولی باشد، بلکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در دانشگاه وجود دارد به درستی استفاده کرد.

ریاست دانشگاه علوم پزشکی در پایان با بیان این‌که در بحث حوزه بهداشت کاملا" موفق عمل کردیم، اظهار کرد: اما بایستی نگاه سلامت را در کل دانشگاه و در همه حوزه‌ها جاری کنیم و این نگاه را به سایر سازمان‌های همکار، از جمله؛ محیط زیست و... منتقل کنیم زیرا ریشه‌کن کردن بیماری‌های واگیر قطعا جز با همت و تلاش جمعی میسر نبود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha