• شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 95021106427

لتیان و شادی آب

سد «لتیان» یکی از سدهای مهم تهران است. خیلی از تهرانی‌ها وقتی شیر آب را باز می‌کنند، آبی را می‌نوشند که از رودخانه‌های جاجرود، کُندرود، افجه و یا رودخانه برگ جهان سرچشمه گرفته و مدت‌ها پشت سد لتیان در انتظار بوده و مسیر درازی را طی کرده تا به خانه ما برسد.

سد «لتیان» یکی از سدهای مهم تهران است. خیلی از تهرانی‌ها وقتی شیر آب را باز می‌کنند، آبی را می‌نوشند که از رودخانه‌های جاجرود، کُندرود، افجه و یا رودخانه برگ جهان سرچشمه گرفته و مدت‌ها پشت سد لتیان در انتظار بوده و مسیر درازی را طی کرده تا به خانه ما برسد.

سد لتیان که بر روی رودخانه جاجرود و در نزدیکی لواسان قرار گرفته نامش را از روستای کوچکی گرفته که با احداث این سد، زیر آب رفته و نامش را به این سد داده است و ساکنانش هم در بخش‌های مختلف لواسان ساکن شده‌اند. سد لتیان از آنجا که بخش بزرگی از بارِ تامین آب تهران را بر دوش می‎کشد، همیشه حجم آب پشت آن پراهمیت و نشان‌گر بخشی از ذخیره آب تهران است؛ ذخیره‌ای که سال پیش به درجه هشدار رسیده بود، اما امسال به دلیل بارش‌های پی‌در پی وضعیت بهتری دارد.

سد لتیان همین هفته اخیر

تپه تلو مشرف به سد لتیان

...............................................................................................................................................................................................................................................

اینجا پارک جنگلی "تلو" است که بر روی تپه تلو قرار گرفته و مشرف بر سد لتیان است، از این نما سطح آب لتیان کاملا مشخص است و می‎توان دید که سطح آب لتیان بالا آمده و سد تقریبا پر است و خط‌های خاکی کنار سد که تا همین چند وقت پیش از کام خشک سد خبر می‌داد، زیر آب رفته و رنگ زندگی گرفته است.

سد لتیان- 14 آبان 93

با این حال باران‌های خوب اخیر هنوز برای سیراب‌کردن کام تشنه تهران کافی نیست و کم‌آبی همچنان یکی از بزرگترین مشکلات پایتخت است؛ خطری که با نزدیک شدن به تابستان و بالا رفتن مصرف آب، هر لحظه در کمین است و هر کدام از ما می‌توانیم کمی نسبت به مصرف آب حساس‌تر باشیم تا کام سدهای تهران خشک نشود.

سد لتیان سبز و پر آب- هفته اخیر

سد لتیان به رنگ آب-هفته اخیر

سد لتیان-هفته اخیر

سد لتیان-هفته اخیر

عکس از آزاده شمس

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۲-۱۸ ۱۵:۲۶

بخش عمده مصرف آب توسط کولرهاي آبي است که کولرهاي گازي ميتوانند جايگزين مناسبي باشند

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۲۲ ۱۳:۳۰

بله ولي شما 12 ساعت کولر گازي را روشن نمي کنيد. در واقع مصرف برق کولر گازي با راندمان بالاي سرمايشي کولر جبران مي شود. در واقع 10 ساعت کولر آبي و يکساعت کولر گازي. منتهي سطح زيربنايي که بايد کولر پوشش بدهد با ظرفيت کولر متناسب باشد.

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۲۴ ۰۶:۳۳

بر حسب تجربه عيني و شخصي عرض ميکنم خدمتتان که بخش عظيمي از مخزن سد لتيان، در کف مخزن انباشته از لاي فشرده بوده و ظاهر پرآب درياچه گول زننده است.