• یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95021206828
  • خبرنگار : 71089

سرکوب اعتراضات روز کارگر در ترکیه با یک کشته/دستگیری دست کم 20 معترض

سرکوب اعتراضات روز کارگر در ترکیه با یک کشته/دستگیری دست کم 20 معترض

همزمان با برگزاری تجمعات اعتراضی امروز (یکشنبه) روز کارگر در ترکیه و حضور سنگین نیروهای امنیتی در استانبول، یک مرد بر اثر برخورد با آب‌ پرفشار کشته شد. براساس گزارش خبرگزاری دوغان، این فرد 57 ساله در تماس با آب پرفشار در نزدیکی میدان تقسیم کشته شده است.

همزمان با برگزاری تجمعات اعتراضی امروز (یکشنبه) روز کارگر در ترکیه و حضور سنگین نیروهای امنیتی در استانبول، یک مرد بر اثر برخورد با آب‌ پرفشار کشته شد. براساس گزارش خبرگزاری دوغان، این فرد 57 ساله در تماس با آب پرفشار در نزدیکی میدان تقسیم کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت، مقامات استانبول در اولین روز ماه مه برابر با روز جهانی کارگر تدابیر شدید امنیتی را برای مقابله با هرگونه درگیری احتمالی میان معترضان و پلیس اتخاذ کردند در همین راستا نزدیک به 25 هزار پلیس اعزام شده و بسیاری از خیابان‌ها بسته شدند و گزارش‌های خبری از درگیری‌ در میدان تقسیم حکایت داشتند. هنوز مشخص نیست که فرد کشته شده جزو معترضان بوده است یا خیر.

سالانه به طور معمول اعتراضات گسترده‌ای در روز کارگر در ترکیه برگزار می‌شود. دفتر فرمانداری استانبول در همین راستا اعلام کرد: در روز کارگر برای ایجاد امنیت شهروندان نزدیک به 24 هزار و 500 تن از نیروهای پلیس گماشته شده‌اند. هم چنین متروی میدان تقسیم، به طور کامل بسته شده است. خبرهایی از شلیک گاز اشک‌آور در میان معترضان مخابره شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تدابیر شدید امنیتی در این میدان، یکی از میدانهای اصلی برگزاری اعتراضات برقرار شده و ده‌ها تن از نیروهای ضد شورش در این منطقه حضور داشتند. با توجه به اینکه همانند سالهای گذشته، مسوولان کشور برگزاری هرگونه تظاهرات در این روز را در میدان تقسیم رد کرده‌اند، احتمال بروز درگیری بسیار بالا بود و گزارش‌هایی از درگیری مخابره شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، پلیس ترکیه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در اعتراضات روز کارگر در شهر استانبول را با استفاده از گاز اشک آور و ماشینهای آب‌پاش متفرق کرد.

همچنین نیروهای امنیتی ترکیه چندین تن را که قصد تجمع در میدان تقسیم استانبول را داشتند دستگیر کردند و در این محل معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شدند. در محله "سیسلی" استانبول نیز در نزدیکی میدان تقسیم پلیس مجددا برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و ماشینهای آب‌پاش استفاده کرد. خبرگزاری آناتولی گزارش داد که بالغ بر 15000 نیروی پلیس و 120 ماشین آب‌پاش در سراسر استانبول به منظور مقابله با تظاهرات روز کارگر مستقر شده‌اند.

خبرگزاری های ترکیه همچنین گزارش دادند در پی بمب گذاری علیه یک پاسگاه پلیس در شهر غازی‌آنتپ ترکیه، تظاهرات روز کارگر در این شهر لغو شده‌اند.

به گزارش راشاتودی، نیروهای پلیس ترکیه با استفاده از ماشینهای آب‌پاش گروهی متشکل از حدود 40 تظاهرکننده را که اطراف هتلی در نزدیکی میدان تقسیم تجمع کرده‌ بودند متفرق کردند. این نیروها همچنین در یک نقطه دیگر نیز با استفاده از گاز اشک آور به گروهی متشکل از 20 معترض حمله کرده و همه آنها را بازداشت کردند.

مقامهای ترکیه در ضمن مسدود کردن دسترسی به میدان تقسیم اجازه دادند تا اتحادیه های تجاری یک سری تظاهرات مجوزدار را در منطقه بکرکوی در حومه استانبول که نزدیک به فرودگاه این شهر است برگزار کنند.

همچنین مقامات امنیتی ترکیه گفتند که توطئه حمله تروریستی داعش در شهر آنکارا پایتخت این کشور را نیز خنثی کردند. بر اساس اعلام این مقامات، داعش قصد داشته از فرصت تظاهرات روز کارگر برای انجام حملات تروریستی در ترکیه استفاده کند.

برخی از دفاتر نمایندگی‌های کشورهای خارجی به شهروندان خود هشدار داده بودند که احتمال بروز درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس در اول ماه مه وجود دارد. در همین راستا سفارت آمریکا در ترکیه نیز با هشدار به شهروندان خود از امکان بروز خشونت در مواجهه پلیس و معترضان در روز کارگر خبر داده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha