• یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95021206900
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

استکان‌های به یاد ماندنی...

استکان‌های به یاد ماندنی...

ایسنا/اصفهان همیشه دو سه تا کیسه بزرگ نایلونی توی کیفشان داشتند! و برای هدیه گرفتن آماده بودند! این تصویر مشترک بسیاری از دانش آموزان قدیمی از معلم های دبستان است. اگرچه وقتی از هدیه گرفتن و هدیه دادن با معلمان صحبت می‌کنیم همه یا به شاخه گل رضایت می‌دهند و یا ارزش معلم را فراتر از هر هدیه مادی‌ای می‌دانند!

همیشه دو سه تا کیسه بزرگ نایلونی توی کیفشان داشتند! و برای هدیه گرفتن آماده بودند! این تصویر مشترک بسیاری از دانش آموزان قدیمی از معلم های دبستان است. اگرچه وقتی از هدیه گرفتن و هدیه دادن با معلمان صحبت می‌کنیم همه یا به شاخه گل رضایت می‌دهند و یا ارزش معلم را فراتر از هر هدیه مادی‌ای می‌دانند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، ‌12 اردیبهشت 17 سال پیش از شهادت مرتضی مطهری روز معلم نامگذاری شده بود، روی که ابوالحسن خانعلی در تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان کشته شد و پس از انقلاب اسلامی بار دیگر با شهادت مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت به نام معلم ناگذاری شد؛ اما از پیشینه رسمِ هدیه دادن به معلمان اطلاع چندانی در دست نیست.

اگرچه بسیاری از معلمان بی چشم داشت خدمت می‌کنند و مصداق انشا‌های قدیمی شمع‌هایی هستند که می‌سوزند تا به ما دانش بیاموزند یا مثل معلم سیستانی برای نجات جان دانش آموزان، جان خود را از دست می‌دهند تا حرفه معلمی مقدس و شغل انبیا بماند، اما هستند بسیاری که در این حرفه مقدس مصداق انبیا دوغین هستند! آن‌هایی که دانش‌آموزان قدیمی جای خط کش‌هایشان را به یاد دارند، معلمانی که هدیه جوراب دانش آموزان را رد می‌کردند، همین‌هایی که فیلم‌ کتک زدن دانش‌آموزا‌نشان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید و معلم‌نماهایی که برای روز معلم، به والدین دانش‌آموزان سفرش هدیه‌های خاص می‌دهند!

امسال به مناسبت روز معلم خبرگزاری ایسنا- منطقه اصفهان از معلمان پرسید چه خاطره‌ای از هدیه دانش‌آموزان دارند؟

"فرشته فرامرزی"، آموزگار پایه پنج و شش ابتدایی؛ شاید در دوران اشتغال به معلمی هدایای گوناگونی را دریافت کرده باشم. من معلمِ دانش آموزان زیادی بوده‌ام و سال‌های بعد فراموش شده‌ام، از اینکه فراموش شده‌ام متاسف نیستم، اما دلچسب ترین هدیه برای من روزی بود که یکی از دانش‌آموزان کلاس پنجمی‌ام در سال‌های بعد (دوره راهنمایی) به موفقیتی دست یافت. در روز معلم با هدیه و شیرینی به پاس زحمات سال پنجمش یادی از من کرد و به اتفاق مادرش به دیدار من آمد؛ من از این شاد شدم که ممکن است فراموش نشده باشم، شاد شدم که محبت و تلاش‌هایم ماندگار بود و واقعا انتظار این روز شاد را نداشتم.

"سلما هادی‌زاده"، آموزگار مقطع ابتدایی؛ شان معلم به دریافت هدیه‌های دانش‌آموزان نیست، انتظار معلم درک زحمات و دلسوزی اوست. انتظار معلم تربیت و احترام و ادب است. باید به جای شعاری کردن معلم، معلم داری یاد بگیرند...

"سارا الماسی"، معلم پایه چهارم دبستان؛ من از دانش آموزانم هدیه نمی خواهم هدیه آن‌ها به من اخلاق خوب و رفتار خوب و عمل کردن به آنچه گفته شده است. این بهترین هدیه‌ است. البته اگر به مناسبت روز معلم یک شاخه گل برای من بیاورند، بسیار خوشحال می‌شوم.

"مینا خادم الفقرا"، مقطع متوسطه؛ اصلا روز معلم را دوست ندارم چون احساس می کنم با این نامگذاری سر معلمان کلاه می‌گذارند! از دانش آموزان هم هیچ وقت انتظاری ندارم. فقط وقتی قدر شناسی آن‌ها را احساس می‌کنم دنیا را به من می‌دهند. همین که احساس کنم سهمی در پیشرفت آن‌ها داشتم عرش را سیر می‌کنم، این را با تمام وجود می‌گویم و شعار نمی‌دهم.

خاطره شیرینی از سال اول کارم در یک روستا دارم. یکی از که دانش‌آموزان دو استکان از خانه‌ شان شسته بود و همان طور خیس در یک پلاستیک گذاشته بود و برای روز معلم برای من آورده بود. احساسی که در این هدیه بود با هیچ چیزی برای من برابری نمی‌کرد؛ هنوز یکی از این استکان‌ها را دارم.

"مرضیه شاه‌قلی" معلم دوره متوسطه؛ چند سال پیش در دبیرستان تیزهوشان داستان کوتاه یکی از دانش‌آموزان را خواندم و به راستی لذت بردم. برای روز معلم نوشته زیبایی به همراه یک هدیه به من داد که ارزش نوشته او برای من به مراتب بیش از هدیه اش بود. با خواندن نوشته اش از خوشحالی گریه کردم و آرزومندم روزی نویسنده بزرگی شود. هنوز این نوشته اش را دارم و گاهی از خواندن آن لبریز از غرور و لذت می‌شوم. اما چرا مسئولان باید تا این حد نسبت به این قشر حساس بی توجه باشند؟ این درد بزرگی است که امیدوارم روزی بهبود یابد.

"مینو گل‌سرخی" معلم تربیت بدنی؛ من همیشه از دانش‌آموزان می‌خواهم هدیه‌ای برای روز معلم نیاورند زیرا وقتی هدیه می‌دهند توقع "نمره دادن‌های کیلویی" دارند!

"زهرا وکیل زاده هاتفی"، دبیر زبان انگلیسی مقطع متوسطه؛ گرچه هیچ گاه روز معلم به عنوان روز هدیه‌دادن دانش‌آموزان به معلم نامگذاری نشده است اما دانش‌آموزان که در قلب هایشان گرمای محبت به معلم همواره موج می‌زند همیشه با هدایایی سعی می‌کنند که محبت و قدردانی خود را به معلمانشان ابراز کنند.

بهترین هدیه‌ای که من به عنوان یک معلم از دانش‌آموزان خود گرفته‌ام شعر زیبایی بود که روی کارت‌پستالی که با دست خط خودش آن را درست کرده بود، نوشته بود:

از پدر گر قالب تن یافتم/ از معلم جان روشن یافتم

ای معلم چون کنم توصیف تو/ چون خدا مشکل توان کرد تعریف تو

"شادی بقایی"، معلم پایه ششم ابتدایی؛ در هفته بزرگداشت مقام معلم از پذیرفتن هر گونه هدیه حتی گل از طرف دانش آموزان معذورم. دانش آموزان گلم می‌توانند با خط زیایی دل نوشته‌ای را به عنوان یادگار برای من بیاورند.

"عصمت زارعان"، معلم مقطع دبستان؛ هیچ هدیه‌ای برای یک معلم بهتر از بالاتر از به ثمر رسیدن تلاشش برای دانش‌آموزان نیست. دانش‌آموزان با درس خواندن بیشتر می‌توانند زحمات معلمانشان را جبران کنند. در رابطه با هدیه گرفتن باید عرض کنم، هدیه گرفتن زیباست هرچند یک هدیه کوچک، اما مبلغ آن نباید برای معلمان مهم باشد. همین که دانش آموزی در روز معلم با هدیه‌ای کوچک قدردان معلم باشد، کافی است.

معلمی شغل انبیاست و معلمان نباید اجر معنوی این کار را با مادیات معاوضه کنند. بهترین هدیه ای که من از دانش‌آموزم گرفته‌ام تماس تلفنی یکی از دانش‌آموزانم بود که خود معلم است و من را برای قدردانی از زحمات من را در جشنی که به مناسبت روز معلم تدارک دیده بود دعوت کرد و چه هدیه ای برای یک معلم از این زیباتر که با گذشت بیش از 35 سال، هنوز دانش‌آموزی قدردان زحمات معلم باشد.

به گزارش ایسنا؛ همه آنچه که در این گزارش نوشته شده حاصل تلاش معلمانی است که روزی نوشتن را به ما آموختند و با تمام سخت‌گیری‌ها، تنبیه‌ها و حتی تحقیرها که امروز بخشی خاطرات ما از دوران تحصیل ما است، قابل جبران نیست.

"روز معلم مبارک"

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha