• سه‌شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۴:۳۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95021408207
  • منبع : نمایندگی یزد

زیلوبافی اشکذر احیا شد

زیلوبافی اشکذر احیا شد

ایسنا/یزد صنعت زیلوبافی در شهرستان اشکذر پس از گذشت نیم قرن احیاء شد.

صنعت زیلوبافی در شهرستان اشکذر پس از گذشت نیم قرن احیاء شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، «سیدمحمدجعفر میرجلیلی» مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر در این خصوص گفت: زیلوبافی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی استان یزد است که قدمت آن به پیش از اسلام باز می‌گردد و تا نیم قرن پیش، یکی از صنایع خانگی فعال در شهرستان اشکذر بوده است و مردم با برپا کردن دارهای زیلو در خانه‌ها و کارگاه‌های زیلوبافی و فروش این محصولات، امرار معاش می‌کردند.

وی ادامه داد: مواد اولیه زیلو، نخ پنبه‌ای است که امتیاز خنک بودن در تابستان، گرم بودن در زمستان و دوام بالا را داراست.

مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر خاطرنشان کرد: علت اصلی استفاده از رنگ‌های گیاهی در زیلوف ثابت ماندن رنگ زیلو به هنگام شست‌وشو و مقاومت در برابر نور خورشید است.

میرجلیلی تصریح کرد: زیلو به‌عنوان فرش سلامت شناخته می‌شود و این رشته از صنعت به‌علت ویژگی‌های خاص کاربری، عدم وابستگی به فناوری خارجی، اشتغالزایی و رابطه با صنعت جهانگردی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: در همین راستا نیز باید با حمایت از بخش خصوصی و راه‌اندازی کارگاه‌های زیلو بافی در شهرستان، اشتغال‌زایی و تولید از منسوخ شدن این رشته جلوگیری کنیم.

مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نخستین کارگاه زیلو بافی اشکذر به همت استاد «غلامرضا دهقانی» و حمایت نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر با پرداخت تسهیلات مورد نیاز راه‌ا‌ندازی شده است.

این مسئول یادآور شد: علاقه‌مندان به فراگیری این صنعت جهت کسب آموزش‌های لازم می‌توانند با شماره 32722677 مربوط به روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha