• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 95022011974
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

تولید ژله‌ای که شفا می‌دهد

تولید ژله‌ای که شفا می‌دهد

ایسنا/خراسان شمالی زنبور عسل یکی از مخلوقات خداوند است که اثرات زیادی برای انسان و طبیعت به همراه دارد. از جابه‌جایی گرده‌های گل در باغات گرفته که بارور می‌شوند تا تولید عسل و محصولات جانبی دیگر همچون گرده گل، بره موم و ژله رویال، هر یک از آن‌ها خواص فراوانی برای سلامتی انسان به همراه دارند.

زنبور عسل یکی از مخلوقات خداوند است که اثرات زیادی برای انسان و طبیعت به همراه دارد. از جابه‌جایی گرده‌های گل در باغات گرفته که بارور می‌شوند تا تولید عسل و محصولات جانبی دیگر همچون گرده گل، بره موم و ژله رویال، هر یک از آن‌ها خواص فراوانی برای سلامتی انسان به همراه دارند.

علیرضا کشاورز یکی از زنبورداران خراسان‌شمالی که برای اولین بار در استان موفق به تولید ژله رویال شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، اظهار کرد: در سال جاری موفق به تولید 700 گرم ژله رویال از 100 کندوی زنبور عسل شده‌ام.

وی با اشاره به اینکه می‌توان در طول سال دو دوره ژله از زنبورستان‌ها برداشت کرد، افزود: البته این امر بستگی به شرایط آب و هوایی و خشکسالی دارد.

کشاورز با بیان اینکه ژله رویال را می‌توان از زنبورهای جوان گرفت، ادامه داد: باید سن هر زنبور عسل سه تا 12 روز باشد تا بتوان ژله رویال تولید کرد و از سوی دیگر بهترین ژله از لارو 72 ساعته تولید می‌شود.

کشاورز با اشاره به اینکه هرکیلوگرم ژله رویال با قیمت حدود 10 میلیون تومان به فروش می‌رسد، اظهار کرد: متاسفانه برای تولید ژله در استان از امکانات کافی برخوردار نیستیم و هیچ ابزاری برای این کار نداریم. برای تولید ژله رویال نیازمند ابزاری همچون ابزار انتقال لارو، قاشقک برداشت ژله و فنجانک ژله هستیم. اگر این ابزار وجود داشت میزان برداشت ژله افزایش می‌یافت. از سوی دیگر برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تولید بیشتر و به روزتر این محصول بسیار تاثیرگذار است.

این زنبوردار نمونه در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به قیمت بالای این محصول بازار آن را نیز پیدا کرده‌اید، توضیح داد: قبل از برداشت این محصول سفارش خرید ژله را به بنده داده بودند.

وی با بیان اینکه در سال جاری موفق به برداشت 60 کیلوگرم گرده گل نیز شدم، گفت: به ازای هر کندوی زنبور عسل موفق به تولید یک کیلوگرم گرده گل شده‌ام. به ازای هر کندو می‌توان دو تا سه کیلوگرم گرده گل برداشت کرد. به دلیل اینکه تنها بودم موفق به برداشت یک کیلوگرم گرده از هر کندو شده‌ام.

کشاورز درباره نحوه برداشت این محصول توضیح داد: همیشه زنبورها گرده‌های گل را وارد کندو کرده و از آن تغذیه می‌کنند این درحالیست که مقداری از گرده‌های وارد کرده به کندو اضافی است و با تله گرده‌گیر می‌توان مقداری اضافی از این گرده‌ها را برداشت کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا گرده‌های گل رنگی هستند، اظهار کرد: زمانیکه صبح زنبور از کندو برای تامین منابع غذایی خود به بیرون می‌رود به مابقی اعضای کندو، مکان و مسافت آن محل را اعلام می‌کند بنابراین تمامی زنبورهای یک کندو به همان منطقه اعلام شده می‌روند. گرده گل سیاه رنگ متعلق به گل شقایق، گرده ارغوانی رنگ متعلق به گل ارغوان، گرده کرم رنگ متعلق به درختچه گز و گرده زرد رنگ متعلق به درخت زرشک وحشی است.

وی در پاسخ به این سوال که تولید محصولات جانبی زنبورعسل از نظر اقتصادی به صرفه است، تصریح کرد: اگر آموزش‌های لازم برای تولید ژله رویال و یا گرده گل از سوی مسئولان ارائه شود و از سوی دیگر تجهیزات لازم نیز در دسترس قرار گیرد میزان تولید این محصولات افزایش خواهد یافت در نتیجه با توجه به شرایط خشکسالی و وضعیت طبیعت تولید این نوع از محصولات بهتر از تولید عسل خواهد شد.

کشاورز یادآور شد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی میزان تولید عسل نیز در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha