• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95022112734
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

گردشگران داخلی مسجد جامع اصفهان را نمی‌شناسند

گردشگران داخلی مسجد جامع اصفهان را نمی‌شناسند

ایسنا/اصفهان مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع اصفهان گفت: بازدید گردشگران خارجی از مسجد جامع اصفهان دو برابر گردشگران ایرانی است چراکه متاسفانه گردشگران ایرانی از مسجد جامع اصفهان اطلاع زیادی ندارند و اکثرا آن را با مسجد جامع عباسی یا مسجد امام (ره) اشتباه می‌گیرند.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع اصفهان گفت: بازدید گردشگران خارجی از مسجد جامع اصفهان دو برابر گردشگران ایرانی است چراکه متاسفانه گردشگران ایرانی از مسجد جامع اصفهان اطلاع زیادی ندارند و اکثرا آن را با مسجد جامع عباسی یا مسجد امام (ره) اشتباه می‌گیرند.

حسین یزدان‌مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: مسجد جامع اصفهان یک موزه معماری ایرانی است که نیازمند فعالیت‌های مرمتی خاص بوده و به شدت بر روی آن حساسیت وجود دارد چراکه اولاً ثبت جهانی است و باید با در نظر گرفتن همه جوانب عملیات مرمتی انجام شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرمتی انجام شده افزود: در حال حاضر مرمت مدرسه مظفری مسجد جامع تکمیل شده است و مرمت ایوان استاد نیز در مراحل پایانی است. همچنین کاشی‌های تبله کرده برخی ایوان‌ها مثل ایوان استاد پس از پنج ماه مرمت اساسی پایان یافته و کاشی‌ها دقیقاً در سر جای اصلی خود قرار گرفتند.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع اصفهان تصریح کرد: در سال جاری کاشی‌های مرزنه‌های مسجد مرمت می‌شود و کاهگل پنج هزار متر از پشت بام این بنا انجام شده است.

یزدان‌مهر از ایجاد یک موزه باستانشناسی در مسجد جامع اصفهان خبر داد و افزود: اشیا که توسط باستان شناسان در تمام طول تاریخ در این مسجد و محدوده این بنا یافت شده است در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد و این موزه یک هزار متر مربع وسعت خواهد داشت.

وی تاکید کرد: بازسازی سقاخانه ورودی بقعه مجلسی نیز در سال جاری آغاز و مرمت ‌آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع اصفهان تاکید کرد: بازدید گردشگران خارجی از مسجد جامع اصفهان دو برابر گردشگران ایرانی است چراکه متاسفانه گردشگران ایرانی از مسجد جامع اصفهان اطلاع زیادی ندارند و اکثرا آن را با مسجد جامع عباسی یا مسجد امام (ره) اشتباه می‌گیرند.

یزدان‌مهر تصریح کرد: اگر طرحی که برای فازهای دو و سه میدان امام علی (ع) در نظر گرفته‌اند به درستی اجرایی و جلوخان مسجد درست بازسازی شود قطعاً وضع مسجد بهتر خواهد شد تنها امیدوارم که سریع‌تر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: فضایی در مسجد در حال آماده سازی است تا امکان برگزاری ورک شاپ‌ها برای دانش آموختگان معماری فراهم شود.

به گزارش ایسنا، مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران است که در شمال شرقی اصفهان و کنار میدان کهنه (میدان امام علی (ع)) واقع شده و شامل قسمت‌های مختلفی است از قبیل گنبد نظام‌الملک، گنبد تاج‌الملک، حیاط چهار ایوانی و شبستان‌های گرد آن، مدرسه مظفری، محراب الجایتو که هر یک نمایانگر سیر هنر معماری اسلامی در دوره‌ای خاص است.

مسجد جامع اصفهان منعکس کننده هنر بیزانس و کلاسیک در قالب یک بنای سنتی و اسلامی است و در اجلاس سی و ششم یونسکو در زمره میراث جهانی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha