• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95022113046
  • خبرنگار : 71021

حرمی که سه گنبد دارد + تصاویر

حرمی که سه گنبد دارد + تصاویر

عملیات اجرایی لاغرسازی و تقویت نخستین ستون حرم امام‌حسین (ع) با موفقیت به اتمام رسید. با پایان این طرح، گنبد جدید این حرم که حدود 7 متر بلندتر از گنبد کنونی است، از کرمان به کربلا منتقل و نصب خواهد شد.

عملیات اجرایی لاغرسازی و تقویت نخستین ستون حرم امام‌حسین (ع) با موفقیت به اتمام رسید. با پایان این طرح، گنبد جدید این حرم که حدود 7 متر بلندتر از گنبد کنونی است، از کرمان به کربلا منتقل و نصب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال اجرای پروژه فنی و مهندسی است که با اتمام آن، گنبد مطلای جدیدی با ارتفاع 21 متر روی حرم مطهر امام‌حسین (ع) نصب خواهد شد.

گنبد کنونی حرم امام‌حسین (ع)، دومین گنبد این بنا است. گنبد نخست که در عامه به قبه حسینی مشهور است، زیر گنبد دوم محفوظ مانده است. گنبد کنونی حرم از نظر تاریخی و فرهنگی، یک میراث ارزشمند و هنر ایرانی و اسلامی مربوط به عصر صفویه به شمار می‌آید، بر همین اساس طرح ترفیع گنبد جدید به‌گونه‌ای تعریف شده که سازه‌ی قدیمی تخریب نشود و گنبد جدید روی آن نصب خواهد شد. به این ترتیب حرم سیدالشهدا (ع)، تنها حرم اعتاب مقدسه است که همزمان دارای 3 گنبد خواهد بود.

ارتفاع گنبد در دست ساخت امام‌حسین (ع)، 21 و نیم متر و قطر آن حدود ۱۷ متر است. به همین خاطر ارتفاع سومین گنبد نسبت به گنبد کنونی، حدود هفت متر و قطر آن نیز یک ونیم برابر بیشتر خواهد شد.

اسکلت اصلی گنبد جدید حرم امام حسین (ع) که مردم استان کرمان متولی اصلی ساخت آن هستند، فلزی است. این سازه براساس آخرین فناوری‌های مهندسی طراحی شده است تا عملیات مونتاژ و نصب آن با سهولت و در زمان کمتری امکان‌پذیر باشد.

در طراحی فنی و مهندسی این گنبد تدابیری اندیشیده شده است که در آینده، باز هم امکان افزایش ارتفاع آن وجود داشته باشد. این سازه که ستاد بازسازی عتبات عالیات آن را طرحی "پیچیده" ارزیابی کرده است، دارای ۹۶ قطعه به صورت پیچ و مهره و 2 هزار و ۱۶۰ مفصل با قابلیت مونتاژ و دمونتاژ است، به همین دلیل زمان نصب آن بسیار کوتاه خواهد بود. پس از اتمام طرح تقلیل ستون‌ها، گنبد جدید از کرمان به کربلا منتقل، مونتاژ و نصب خواهد شد.

برای ساخت گنبد جدید به ۲۴ هزار خشت طلا نیاز است. براساس ارزیابی‌ها، قیمت هر خشت طلا، دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تخمین زده شده است که این خشت‌ها از طریق نذورات مردمی تامین خواهد شد.

با توجه به این‌که با نصب گنبد جدید فشار وارده به ستون‌ها 200 تن افزایش می‌یابد، در فاز نخست اجرای این پروژه ‌باید ستون‌های اطراف ضریح مطهر تقویت و به منظور افزایش فضای تردد زائران در اطراف ضریح، حجم ستون‌ها نیز باید کاهش می‌یافت، بنابراین با مطالعات علمی و مشاوره از کارشناسان خبره، طرح تقلیل ستون‌ها به‌عنوان طرح پیش‌نیاز پروژه ترفیع گنبد در حال اجرا است.

هم‌اکنون به همت کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات، کار تقلیل و تقویت نخستین ستون با موفقیت کامل به اتمام رسیده است. با کاهش حجم نخستین ستون اطراف ضریح، فاصله ۱۷۰ سانتی متری بین ستون و ضریح مطهر به بیش از چهار متر افزایش یافت. پس از اتمام طرح تقلیل و تقویت ستون‌های اطراف ضریح مطهر طی دو سال آینده، گنبد جدید به کربلا منتقل و روی گنبد کنونی نصب خواهد شد.

انتهای پیام

طرح گنبد جدید حرم امام حسین (ع)

طرح گنبد جدید حرم امام حسین (ع)

ارزیابی میدان دید پس از نصب گنبد جدید

طرح گنبد جدید حرم امام حسین (ع)

لاغرسازی و تقویت نخستین ستون در حرم امام‌حسین (ع) که 4 متر به فضای اطراف ضریح اضافه شد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha