• پنجشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95022314336
  • خبرنگار : 71129

اعتراض روسیه به را‌ه‌اندازی سامانه موشکی ناتو در رومانی

اعتراض روسیه به را‌ه‌اندازی سامانه موشکی ناتو در رومانی

وزارت خارجه روسیه می‌گوید، قصد آمریکا برای فعال کردن سامانه دفاع موشکی اروپایی در رومانی ناقض پیمان بین المللی موجود در این زمینه است.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید، قصد آمریکا برای فعال کردن سامانه دفاع موشکی اروپایی در رومانی ناقض پیمان بین المللی موجود در این زمینه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اینترفکس، یکی از مقام های وزارت خارجه روسیه گفت، این اقدام پیمان تجهیزات هسته‌ای میان برد (آی ان اف) که در سال ۱۹۸۷ امضا شد را زیر پا می گذارد.

آمریکا می گوید، سامانه "آگیس سپری" برای محافظت از ناتو در برابر موشک های دوربرد است و تهدیدی برای روسیه نیست. رومانی میزبان بخشی از این سیستم است که قرار است امروز (پنجشنبه) طی مراسمی در یک پایگاه هوایی ناتو در جنوب این کشور وارد خدمت شود.

"میخائیل اولیانوف"، سرپرست بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه گفت، این تصمیم زیانبار و غلط است، زیرا می تواند ثبات استراتژیک را بر هم زند.

مقام های ناتو و آمریکایی می گویند، این سیستم برای ردگیری و زدن موشک های شلیک شده از کشورهای "یاغی" طراحی شده است. در گذشته از ایران به عنوان یکی از این کشورها نام برده می شد اما آمریکا همچنین به کره شمالی اشاره دارد.

آمریکا برای سال ها مشغول آزمایش سامانه آگیس روی ناوها بوده است. این سیستم موشک ها را در فضا، پیش از آنکه وارد اتمسفر شود، هدف می‌گیرد.

روز جمعه نصب فاز دیگری از این پروژه در لهستان شروع خواهد شد که طی مراسمی در ردزیکوو در نزدیکی دریای بالتیک خواهد بود. موشک های ایجس قرار است سال ۲۰۱۸ در آنجا فعال شود.

اولیانوف گفت، منافع روسیه مستقیما تحت تاثیر این سیستم قرار می‌گیرد. سیستم پرتاب ام‌کی-۴۱ آمریکا فقط کاربرد دفاعی ندارد بلکه از آن می توان برای پرتاب موشک‌های کروز هم استفاده کرد. از نقطه نظر ما این ناقض پیمان تجهیزات هسته‌ای میان‌برد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha