• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 95022615843
  • منبع : نمایندگی اردبیل

فعالیت مرکز حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه کشور در بیله‌سوار مغان

فعالیت مرکز حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه کشور در بیله‌سوار مغان

ایسنا/اردبیل معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مرکز ملی حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه کشور در بخش جعفر‌آباد شهرستان بیله‌سوار فعالیت می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مرکز ملی حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه کشور در بخش جعفر‌آباد شهرستان بیله‌سوار فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل، «بهلول تکلوی» در جلسه بررسی روند پرورش شتر دوکوهانه در اردبیل گفت: شتر دوکوهانه به‌عنوان یک گونه دامی کمیاب در منطقه و کشور که در حال مطرح بوده و هم‌اکنون نگهداری و پرورش آن به‌طور غالب مختص استان اردبیل است.

وی خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته این حوزه با هماهنگی مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور تعداد محدودی شتر دوکوهانه نر اصلاح شده یا بغور برای توسعه پرورش آن در سایر استان‌ها از جمله آذربایجان‌شرقی، یزد و سمنان توزیع کرده است.

تکلوی تصریح کرد: در سال‌های گذشته جمعیت به‌طور چشمگیری به زیر 100 نفر کاهش یافته و خطر انقراض آن کاملاً محسوس شد که برای جلوگیری از انقراض کامل آن ایستگاه شتر دوکوهانه جهادآباد مشگین‌شهر با خرید تعداد محدودی شتر از عشایر استان در سال 75-74 شروع به فعالیت تحقیقاتی کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با فعالیت‌های انجام شده تعداد این شترها به حدود بیش از 70 نفر رسید که به‌علت مشکلات مالی، مرکز تحقیقات استان نسبت به فروش آن به دامداران استان اقدام کرد و هم‌اکنون جمعیت آن در ایستگاه جعفرآباد به 18 نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: هم‌زمان با مرکز تحقیقات، معاونت امور دام استان نیز با حمایت مالی مرکز اصلاح نژاد دام کشور برای تشکیل ژن پول شتر دوکوهانه با خرید تعداد 3 نفر شتر دوکوهانه از عشایر استان نسبت به حفظ و نگهداری آن در ایستگاه جعفرآباد مغان اقدام کرد که به‌صورت کوچرو و کنترل شده و کارشناسی مورد تکثیر و پرورش قرار گرفته و با تلاش‌های انجام یافته جمعیت شتر دوکوهانه این مرکز در سال 94 به تعداد 19 نفر و با زایش‌های اخیر به 23 نفر رسیده است.

تکلوی افزود: معاونت بهبود تولیدات دامی استان برای هدفمند کردن موضوع، علاوه‌بر ارائه طرح مدون برای جذب اعتبارات بین‌المللی، نسبت به تأسیس مرکز ملی حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه کشور در جعفرآباد مغان اقدام کرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر شماری از شتران دوکوهانه استان با اهداف تحقیقاتی به استان‌های سمنان، یزد و آذربایجان‌شرقی منتقل شده و در ایستگاه طرود سمنان عملیات اسپرم‌گیری، انتقال جنین و دورگ‌گیری بر روی آن توسط جهاد کشاورزی انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: هم‌اکنون این دو مرکز موجود در استان جزو مهم‌ترین مراکز حفظ ژن شتر دوکوهانه کشور محسوب می‌شوند.

تکلوی یادآور شد: براساس آمار سال 94 جمعیت شتر دوکوهانه استان اردبیل 151 نفر شامل 94 نفر ماده و 57 نفر نر بوده و در سه شهرستان بیله‌سوار، پارس‌آباد و مشگین‌شهر پرورش می‌یابند که عملیات ثبت مشخصات و رکودگیری و بیومتری و صدور شناسنامه بر روی آنها انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha