• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95022615923
  • خبرنگار : 71129

تهدید مادورو به مصادره کارخانجات تعطیل شده/ نگرانی فزاینده آمریکا از اوضاع ونزوئلا

تهدید مادورو به مصادره کارخانجات تعطیل شده/ نگرانی فزاینده آمریکا از اوضاع ونزوئلا

رئیس جمهوری ونزوئلا تهدید کرد که کارخانه‌هایی را که تولید خود را متوقف کرده‌اند مصادره کرده و صاحبان آنها را به زندان می‌اندازد.

رئیس جمهوری ونزوئلا تهدید کرد که کارخانه‌هایی را که تولید خود را متوقف کرده‌اند مصادره کرده و صاحبان آنها را به زندان می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، صحبت‌های نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در حالی مطرح شده که اپوزیسیون این کشور هشدار داده که مادورو اگر تلاش کند تا رفراندوم را متوقف کند جامعه از هم می‌پاشد.

رئیس جمهوری ونزوئلا در جریان سخنرانی برای حامیانش در کاراکاس دستور داد تا کارخانجاتی که تولید خود را متوقف کرده‌اند مصادره شوند چراکه باعث فلج شدن اقتصاد کشور می‌شوند.

وی همچنین گفت: تجاری که کشور را به واسطه متوقف کردن تولید کارخانجات خود در معرض فروپاشی اقتصادی قرار می‌دهند کت بسته به زندان منتقل خواهند شد.

رئیس جمهور ونزوئلا می‌گوید کمبود شدید غذا، دارو و کالاهای اساسی در ونزوئلا، کار سرمایه‌داران بزرگ این کشور است و آمریکا هم یک جنگ اقتصادی علیه دولت او راه انداخته است.

دولت چپ‌گرای ونزوئلا از زمان رئیس‌جمهوری قبلی‌اش هوگو چاوز، سرمایه‌داران و کارخانه‌داران را به توطئه متهم می‌کرد.

تهدید رئیس‌جمهوری ونزوئلا به مصادره کارخانه‌های تعطیل پس از آن مطرح شد که بزرگ‌ترین شرکت غذایی این کشور به نام "گروه پولار" تولید نوشیدنی‌های الکلی را متوقف کرد.

این شرکت می‌گوید توقف تولیدش تقصیر سوءمدیریت دولت است.

لورنزو مندوزا، مالک میلیاردر این گروه صنعتی، منتقد تند مادورو است.

مادورو می‌گوید وضعیت اضطراری برای سه ماه ادامه دارد اما احتمال دارد تا سال آینده میلادی هم تمدید شود.

لوئیس خوزه مارکانو، وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا، می‌گوید وضعیت اضطراری به دولت اجازه می‌دهد منابع بیشتری برای توزیع غذا، کالاهای اساسی و دارو داشته باشد.

او در عین حال افزوده است که این وضعیت، "سازوکارهایی برای نیروهای امنیتی فراهم می‌کند که با توجه به تهدید گروه‌های مسلح، بتوانند نظم عمومی را حفظ کنند."

در همین حال تظاهرات گسترده‌ای در کاراکاس پایتخت این کشور آغاز شده و مردم علیه رئیس جمهوری ونزوئلا دست به اعتراض زدند.

مخالفان رئیس جمهوری ونزوئلا خواسته‌اند که شورای ملی انتخابات این کشور به طومار 8 / 1 میلیون امضایی برگزاری رفراندوم در کشور رای داده تا به آنها اجازه داده شود تا این رفراندوم برگزار شود.

انریکه کاپریلس، رهبر اپوزیسیون در جریان یکی از راهپیمایی‌ها در کاراکاس گفت: اگر شما به روش دموکراتیک عمل نکنید مشخص نخواهد شد که وضعیت کشور چه می‌شود. ونزوئلا در حال حاضر بمبی است که هر زمان می‌تواند منفجر شود.

در همین حال خورخه رودریگز متحد مادورو قول داده که اجازه ندهد رفراندوم برگزار شود و در این باره گفت: اپوزیسیون از مرده‌ها، بچه‌ها و خارجی‌های غیرقانونی امضا جمع کرده است و این طومار مشروعیت ندارد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد تظاهرات روز شنبه در ونزوئلا پس از آن برگزار شد که مادورو برای مقابله با تهاجم خارجی که آن را مقصر بحران کنونی اقتصادی در کشور می‌داند، اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد و پس از آن اپوزیسیون از مردم خواست تا به خیابان‌های غربی کاراکاس ریخته و دولت را تحت فشار قرار دهند که به واسطه این فشارها رفراندومی برای برکناری مادورو بر طبق قانون اساسی کشور برگزار شود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: به دلیل برگزاری تظاهرات و اعلام حالت فوق‌العاده اقتصادی در ونزوئلا آمریکا نگرانی فزاینده خود را درباره فروپاشی احتمالی سیاسی و اقتصادی در این کشور آمریکای جنوبی ابراز کرده است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش دادند که بحران اقتصادی و سیاسی و وضعیت نابسامان بخش نفت در ونزوئلا احتمال فروپاشی این کشور آمریکای جنوبی را دو چندان کرده است.

این مقام‌های اطلاعاتی گفته‌اند، یکی از سناریوهای احتمالی این خواهد بود که حزب مادورو و شخصیت‌های برجسته سیاسی وی را مجبور کنند از سمتش کناره گیری کند. اما احتمال یک کودتای نظامی کم است.

یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در این باره گفت: ما در حال شنیدن ترک خوردن یخ هستیم. یک بحران پیش روست و فشارهای ما باعث حل مساله موجود در ونزوئلا نخواهد شد.

این در حالی است که رئیس جمهوری 53 ساله ونزوئلا قسم خورده که پیش از پایان مدت زمامداری‌اش در سال 2019 به هیچ وجه از قدرت کناره گیری نمی‌کند و اپوزیسیون را به تلاش برای انجام کودتا برای نابود کردن حزب سوسیالیست ونزوئلا متهم کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha