• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95022616012
  • خبرنگار : 71477

افشای اسناد چشم‌پوشی آنکارا از رفت‌وآمد هزاران عضو داعش به ترکیه

افشای اسناد چشم‌پوشی آنکارا از رفت‌وآمد هزاران عضو داعش به ترکیه

تماس‌های تلفنی ضبط شده توسط نیروهای امنیتی آنکارا و افشای آن‌ها توسط یکی از نمایندگان پارلمانی اپوزیسیون، نشان داد که هزاران تن از اعضای داعش مرتبا با کمک رابط‌ها خود در ترکیه وارد سوریه می‌شوند و یا از آنجا به ترکیه می‌روند.

تماس‌های تلفنی ضبط شده توسط نیروهای امنیتی آنکارا و افشای آن‌ها توسط یکی از نمایندگان پارلمانی اپوزیسیون، نشان داد که هزاران تن از اعضای داعش مرتبا با کمک رابط‌ها خود در ترکیه وارد سوریه می‌شوند و یا از آنجا به ترکیه می‌روند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، استراق سمع و افشای تماس‌های تلفنی الهامی بالی، یکی از اعضای عالی رتبه و معروف داعش و مظنون حملات بمب گذاری در آنکارا و شهر مرزی سوروچ، نبود کنترل در مرز ترکیه سوریه را به خوبی آشکار کرد. این مرز 98 کیلومتری تنها دو گذرگاه برای ورود داعش دارد که گذرگاه‌های "جرابلس" و "الری" از شهرهای غازی آنتپ هستند.

آنکارا که از سوی جامعه بین المللی برای اعمال کنترل‌های مرزی شدیدتر به منظور جلوگیری از ورود سیل شبه نظامیان به سوریه تحت فشار است، دیوارهایی را در گذرگاه‌های ورودی کلیدی ایجاد کرده اما طبق داده‌های اداره امنیت استانی شهرداری آنکارا این اقدام هیچ فایده‌ای نداشته است.

رونوشت‌هایی از این استراق سمع‌های ضبط شده توسط ارن اردم، نماینده پارلمانی حزب اپوزیسیون "مردم جمهوری خواه" به رسانه‌ها داده شده است. وی بارها دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را به لاپوشانی گسترده فعالیت داعش در خاک ترکیه متهم کرده است.

اگرچه گزارشات روزانه نیروهای مسلح ترکیه حاکی از آن است که نیروهای امنیتی این کشور در سال 2015 میلادی 961 عضو داعش را از 57 کشور جهان بازداشت کرده‌اند، مدارک افشا شده توسط ارن اردم نشان می‌دهد که هزاران تروریست داعش و اعضای خانواده‌هایشان روزانه از سوریه وارد ترکیه می‌شوند و حتی افرادی که در مرز ترکیه بازداشت می‌شوند، اغلب در گذرگاه‌های مرزی آزاد شده‌اند.

به طور مثال براساس اسناد فاش شده، هماهنگ کنندگان داعش 22 سپتامبر تا 17 اکتبر سال گذشته میلادی به حدود 1400 تن کمک کرده‌اند تا از مرز ترکیه عبور کنند.

الهامی بالی دریکی از مکالمات تلفنی از طرف صحبت خود به اسم ارکک که براساس اطلاعات به قاچاق افراد کمک می‌کند، تعداد دقیق افرادی را که به آن‌ها در عبور از مرز کمک کرده، خواستار می‌شود.

همزمان با اینکه این دو مرد درباره تعداد دقیق افرادی که به ترکیه وارد و از آن خارج شده‌اند، بحث می‌کنند، مشخص می‌شود که تعداد دقیقی که به ترکیه وارد شده‌اند بیشتر از چیزی است که هماهنگ کنندگان داعشی فرض کرده‌اند.

در یکی دیگر از مکالمات میان این دو نفر، بالی نسبت به عملکرد ارکک که نتوانست به عاملان نفوذی داعش در عبور از مرز کمک کند، اعتراض می‌کند.

همچنین از مکالمات مشخص شده که عاملان نفوذی و رابط‌های داعش در ترکیه به تروریست‌های داعش که توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شده‌اند، در فرار از دست عدالت کمک کرده‌اند.

براساس اسناد این استراق سمع‌های، تروریست‌های بازداشت شده کمی بعد توسط رابط‌های داعش در پاسگاه‌های پلیس آزاد شده‌اند.

مکالمه‌ بالی با مصطفی دمیر، یکی دیگر از عاملان نفوذی داعش ثابت می‌کند که گروه تروریست داعش نیروهای خود را برای معالجه و درمان به ترکیه قاچاق می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha