• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 95022716967
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

نوسانات قیمت زعفران مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان این محصول است

نوسانات قیمت زعفران مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان این محصول است

ایسنا/خراسان جنوبی رییس جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: نوسانات قیمت طلای سرخ مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان این محصول صادراتی است.

رییس جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: نوسانات قیمت طلای سرخ مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان این محصول صادراتی است.

هاشم ولی‌پور مطلق در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی اظهارکرد: این استان از استان‌های پیشتاز در محصولات استراتژیک است و با تولید 53 تن زعفران در سال، مقام دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: قدمت زعفران در خراسان جنوبی به 700 سال پیش برمی‌گردد و 95 درصد زعفران جهان توسط ایران تأمین می‌شود.

ولی پور مطلق مرکز اصلی پرورش زعفران را مناطق کویری و کم‌آب خراسان جنوبی دانست و گفت: زعفران گیاهی رنگی و گران بهایی بدون ساقه و پیازدار است و چون در خاک کویر به عمل می‌آید به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت دارد.

وی ادامه داد: با بیان اینکه زعفران استان از نظر کیفیت مقام نخست را دارد، گفت: ۳۶ هزار و ۵۴۰ نفر بهره‌بردار فعال زعفران در استان داریم.

رییس جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه درسال گذشته ۵۳.360 تن زعفران از ۱۴ هزار و ۱۳۱ هکتار برداشت شده است، تصریح‌کرد: طبق آمار سال 93 در استان 14 هزار و 131 هکتار سطح زیرکشت زعفران وجود دارد.

ولی‌پور مطلق ادامه داد: شهرستان قاینات با 4 هزار و 346 هکتار بیشترین سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی را دارد که از این اراضی 13 تن و 700 کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: شهرستان سرایان دوم شهرستان استان در زمینه تولید زعفران است که در این شهرستان از 2 هزار و 392 هکتار سطح زیرکشت 7 تن و 600 کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود.

رییس جهادکشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: سنتی بودن کاشت، داشت و برداشت زعفران یکی از مهمترین مشکلات تولید طلای سرخ در استان است که در کنار این مشکلات نوسانات قیمت طلای سرخ مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان این محصول صادراتی است.

ولی پور مطلق ادامه داد: خشکسالی‌های 16 ساله، کاهش آبدهی قنوات، کاهش کیفیت منابع آبی، تغییرات و نوسانات قیمت از دیگر مشکلات زعفران کاران در خراسان جنوبی است.

وی 9با اشاره به اینکه از واحد فرآوری زعفران در در استان دو واحد آن غیر فعال است، تصریح کرد: این واحدها با ظرفیت 20 تن زعفران و 3100 تن نوشیدنی زعفرانی فعالیت دارند.

ولی‌پور مطلق ادامه یادآور شد: عمده زعفران استان به صورت درجه بندی و بسته بندی است و در زمینه قرص زعفران و اسپری زعفران و نوشیدنی زعفران نیز کار میشود .

رییس جهادکشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برداشت زعفران از نیمه دوم مهرماه آغاز و تا اوایل آذرماه ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha