• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95022717158
  • خبرنگار : 71548

«دنیای قلم» به معلم‌ها اختصاص دارد

«دنیای قلم» به معلم‌ها اختصاص دارد

ماهنامه «دنیای قلم» در هر شماره چند صفحه‌ای را به معرفی افرادی می‌پردازد که نقش مهمی را در روند حرکت جامعه داشته‌اند؛ بخش «چهره‌ها» این شماره به محمد علی نجفی اختصاص دارد.

ماهنامه «دنیای قلم» در هر شماره چند صفحه‌ای را به معرفی افرادی می‌پردازد که نقش مهمی را در روند حرکت جامعه داشته‌اند؛ بخش «چهره‌ها» این شماره به محمد علی نجفی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، هفدهمین شماره از ماهنامه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی «دنیای قلم» که در چهار بخش اصلی کلمه، سیاست، جامعه و اقتصاد، چهر‌ه‌ها و فرهنگ و هنر منتشر می‌شود، به معلمین اختصاص دارد.

یادداشت مهدی شفیعی - سردبیر مجله «دنیای قلم» - با عنوان «معلمین رویاها» به بیان خاطره‌ای از دوران مدرسه پرداخته که در بخشی از آن آمده است: «در تمام این سال‌ها و به بهانه روز معلم می‌نشینم و یک‌بار همه چیز را دوره می‌کنم و پیش از هر چیزی به تمام کسانی می‌اندیشم که در کارخانه رویاسازی مشغول بوده‌اند و راه پرواز خیال را هموار کرده‌اند. کم نبوده‌اند و البته زیاد هم نیستند. تنها چیزی که همواره جلوی چشمنم رژه می‌رود رویاهایی است که با عنوان‌های مختلف یا سرکوب می‌شوند و یا سربرنمی‌آورند. کاش معلمین رویاها بیشتر شوند!»

در بخش اول این شماره از مجله «دنیای قلم» که با شعر قدیمی و نوستالوژیک «کتاب خوب» آغاز شده است، مقالاتی چون «ضد خاطرات یک معلم‌زاده مجبور» به قلم داریوش مختاری، «معلم؛ هارمونی و پارادوکس» نوشته اصغر یوسفی نژاد، «سرنوشت غم‌انگیز ما» به قلم آروز سلامتی، «دروغ شیرین ریاضی» نوشته منیژه پدارمی و... منتشر شده است.

در ابتدای بخش سیاست، جامعه و اقتصاد آمده است که «در این بخش که نام سیاست، جامعه و اقتصاد بر آن نهادیم به مسائل روزمره نخواهیم پرداخت؛ در عوض به موضوعاتی می‌پردازیم که در درازمدت به فرهنگ‌های نانوشته‌ای میان مردم و دولتمردان تبدیل می‌شوند. الزاماً این نگاه به کاستی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیست و دربردارنده اقدامات صحیح و بجا نیست. گاهی تصمیمات ناپخته‌ای در سطوحی از حکومت گرفته می‌شود که می‌تواند نظام اسلامی را با چالش‌هایی روبه‌رو کند. این بخش سعی دارد با کم‌گویی و گزیده‌گویی به نشان دادن تصمیمات ناپخته بپردازد و راهی برای تصمیم‌گیری‌های صحیح و اصول در این حوزه‌ها بگشاید.»

در این بخش، مقاله «تاریخ آموزش در ایران در چهار اپیزود» به قلم احمد احمدیان، آموزش را در چهار دوره قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و جمهوری اسلامی بررسی کرده است. «مقایسه وضعیت معلمان در برخی کشورها» و «عوامل تعیین‌کننده در سودآوری بانک‌های تجاری خصوصی ایران» از دیگر مقالات بخش سیاست، جامعه و اقتصاد مجله «دنیای قلم» است.

بخش «چهره‌ها» ماهنامه «دنیای قلم» به محمدعلی نجفی اختصاص دارد. در کارنامه محمد علی نجفی چندین دوره وزارت در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی به چشم می‌خورد. او از بنیان‌گزاران سازندگی است و در شورای شهر تهران و هیات علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف سابقه خدمت دارد.

در بخش چهره‌های این شماره از مجله «دنیای قلم» گفت‌وگویی با محمدعلی نجفی با عنوان «نظام آموزشی ما نیازمند نواندیشی، نوآوری و نوسازی است» منتشر شده است. همچنین مقالاتی با عناوین «نجفی؛ نماینده‌ای از نسل فرهیختگان جوان انقلابی»، «همکلاسی، هم محلی»، «انسانی مومن از تبار عاشقان خدمت به مردم» و... منتشر شده است.

«تعلیم ادبی»، «اسطوره و تراژدی سیاسی یونان باستان»، «کتاب بخوانیم»، «آموزش فیلمسازی این بار به سبک نوین»، «گرفتن نمره 14 زیر رگبار!»، «تبلیغات تعلیمی»، «راهیابی به دنیای تخیلات کودکان»، «درس امروز: فرار» و... از جمله مقالاتی است که در بخش فرهنگ و هنر این شماره از مجله «دنیای قلم» در اختیار مخاطبان قرار گرفته است؛ همچنین در این بخش گفت‌وگوهایی با ایرج تقی‌پور، قاسم اکبری و آرش سلطانی صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha