• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 95022918474
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

رئیس سازمان گردشگری شهرداری تبریز:

تبریز، غنی‌ترین بافت تاریخی کشور را دارد

تبریز، غنی‌ترین بافت تاریخی کشور را دارد

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان گردشگری شهرداری تبریز معتقد است علی‌رغم اینکه بخشی از بافت تاریخی تبریز در زمان‌های دور به خاطر خیابان کشی از بین رفته است، اما بازهم بافت تاریخی هیچ یک از شهرهای ایران همچون تبریز غنی نیست.

رئیس سازمان گردشگری شهرداری تبریز معتقد است علی‌رغم اینکه بخشی از بافت تاریخی تبریز در زمان‌های دور به خاطر خیابان کشی از بین رفته است، اما بازهم بافت تاریخی هیچ یک از شهرهای ایران همچون تبریز غنی نیست.

"رضا خلیلی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه وظیفه ما آگاهی دادن به لایه‌های مختلف مردم است، اظهار کرد: تبریز 2018 موقعیت ویژه‌ای به شمار می‌رود که نصیب تبریز شده است که باید آن را باور کنیم، معتقدم تا زمانی که فعالیت‌ها بر اساس برنامه راهبردی پیش نرود، برنامه‌ها منجر به نتیجه نمی‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه ای در استانداری برای تبریز 2018 تشکیل شده که شهرداری تبریز مسئول اجرایی آن است. ما خودمان نیز داخل سازمان با استفاده از متخصصان امر، تجریبات کشورهای میزبان در رویدادهای بزرگ و کشورهای موفق در زمینه جذب گردشگر را بررسی و نتایج آن را در اختیار مسئولان تصمیم‌ساز قرار دادیم.

وی تأکید کرد: معتقدم باید بررسی کنیم که تا 10 ساله آینده چه تعداد گردشگر وارد تبریز می‌شود و از نظر زیرساختی، برای رفع نیاز آنان چه چیزهایی لازم داریم.

خلیلی خاطرنشان کرد: هدف 53 درصد گردشگران جهان، استراحت، گذراندن اوقات فراغت و تفریح است که هنوز نتوانستیم مجموعه‌های مورد دلخواه گردشگران را در تبریز به وجود آوریم.

وی با بیان اینکه تبریز از نظر غنای بافت تاریخی حرف زیادی برای گفتن دارد، گفت: سال گذشته پروفسور نادر اردلان که استاد معماری شناخته شده در سطح جهان است، به تبریز سفر کرده و به خاطر تاریخ این شهر متحیر شده بود.

رئیس سازمان گردشگری شهرداری تبریز با بیان اینکه هر سال پنج میلیارد برای ساماندهی بازار تبریز بودجه در نظر گرفته می‌شود، گفت: بازار تبریز گنجینه تاریخی است که باید این بودجه جذب و صرف امورات بازار شود. همچنین وقف نامه ربع رشیدی و فرش دستبافت تبریز از ظرفیت های ویژه این شهر برای جذب گردشگر است که متأسفانه تنها به برگزاری جشن "تبریز پایتخت فرش دستبافت جهان" اکتفا کردیم، در حالی که ضروری است، تمام مردم احساس وظیفه کرده و در زمینه شناساندن این ویژگی‌ها نقش ایفا کنند.

وی عنوان کرد: اخیرأ طرحی در فضای مجازی با عنوان "ساعت 21 به وقت تبریز" اجرا می‌کنیم که هزینه‌ای در بر ندارد، ولی در شناساندن جاذبه‌های گردشگری تبریز نقش موثر دارد، اعتقاد دارم با هم افزایی، می توانیم از فضای مجازی برای پیشبرد اهداف گردشگری تبریز استفاده بیشتری کرد.

خلیلی با اشاره به اینکه ابتدا باید خودمان قابلیت‌های گردشگری‌مان را بشناسیم و سپس آن را معرفی کنیم، گفت: گردشگر قبل از سفر پکیج گردشگری خود را می‌بندد که باید برای معرفی داشته های‌مان به آنان، کتاپچه‌هایی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و چینی منتشر کنیم.

وی افزود: حدود 400 میلیون نفر از گردشگران دنیا اهل کشور چین هستند، ما در سطح کشورمان کدام اثر تاریخی مان را به زبان چینی معرفی کرده و کدام کتابچه را به این زبان منتشر کردیم؟ در این زمینه غفلت کردیم.

رئیس سازمان گردشگری شهرداری تبریز تأکید کرد: در راستای جذاب گردشگر باید نشست‌های تخصصی برگزار کرده و با هم افزایی همه دست به دست هم داده و نسخه توسعه گردشگری تبریز را با کمک هم ببندیم.

خلیلی خاطرنشان کرد: برای از بین بردن دیدهای منفی نسبت به تبریز و شناساندن ویژگی‌های آن، سال گذشته در سه نمایشگاه بین المللی گردشگری از جمله نمایشگاه‌های بین المللی آذربایجان، برلین و ابوظبی شرکت کردیم که به جز ما هیچ یک از شهرای ایران نتوانستند در این نمایشگاه‌ها شرک کنند. همچنین در نمایشگاه‌های گردشگری تهران و کیش نیز حضور فعال داشتیم که این تلاش‌ها سکوی پرتابی برای تبریز به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: همچنین کتاب معرفی ویژگی‌های گردشگری تبریز را به چاپ رسانده و در اختیار سفرای مقیم ایران و وزارت امور خارجه قرار دادیم و از معاون پژوهشی وزیر امورخارجه درخواست کردیم دیپلمات‌هایشان را به تبریز نیز بفرستند.

خلیلی خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم روی گروه های مرجع همچون اساتید دانشگاهی و دانشجویان کار کرده و ویژگی‌های گردشگری تبریز را به آنان معرفی کنیم؛ چرا که آنان در مقالات و کلاس‌هایشان می‌توانند تبریز را تبلیغ کنند.

وی همچنین با اشاره به آئین نامه اجرایی هتل آپارتمان در تعرفه عوارض محلی، اظهار کرد: کسانی که آپارتمان بیشتر از شش واحده، با عمر کمتر از 10 سال، با عرصه بالای 250 متر و چند شاخص دیگر دارند، می توانند بدون پرداخت عوارض آن را به هتل آپارتمان تبدیل کنند که تاکنون حدود 30 هتل آپارتمان بر اساس این آئین نامه مشترک ما بین معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، میراث فرهنگی و سازمان گردشگری شهرداری اجرا شده است.

وی با بیان اینکه جای خالی هتل متوسط در تبریز احساس می‌شد، اظهار کرد: همچنین مردم می‌توانند با تملک و ساماندهی خانه تاریخی، حتی بدون پارکینگ آن را هم به هتل تبدیل کرده و از امتیاز های ویژه شهرداری استفاده کنند.

خلیلی با عنوان اینکه دید دولت و وزارت امورخارجه نسبت به تبریز مثبت است و آنان به تبریز باور دارند، اظهار کرد: نقش دولت در انتخاب تبریز به عنوان پایتخت فرش دستبافت جهان، پایتخت گردشگری جهان اسلام و ... بسیار پر رنگ بود و همچنین به گفته آقای ظریف، تبریز میزبان اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی خواهد بود.

وی با تأکید بر نقش ویژه صنعت توریسم در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: با ورود هر گردشگر به ایران، چهار الی شش شغل به صورت مستقیم و 10 الی 12 شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد می‌شود و به ازای افزایش یک اتاق در هتل، یک الی دو شغل جدید به وجود می‌آید.

خلیلی در خصوص ایجاد فرهنگ برخورد با گردشگر در بین اقشار مختلف مردم، گفت: در این راستا ارایه آموزش به اقشار مختلف جامعه که با گردشگران در ارتباطند، برنامه ریزی شده ولی واقعیت این است که باید این آموزش ها در سنین کوچک و قبل از شکل گرفتن شخصیت اشخاص انجام می‌گرفت.

وی با بیان اینکه با مطرح شدن تبریز 2018 رونمایی از داشته های تاریخی و فرهنگی و جاذبه های گردشگری تبریز آغاز شده است، تأکید کرد: در راستای جذب گردشگر همگرایی نیاز است و باید تمام اقشار جامع را در راستای هدف خود همراه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۳-۰۱ ۰۰:۱۷

با سلام فقط خواستم يادآوري کنم به جناب خليلي که تبريز 2018 با همين آسفالت افتضاح خيابانهاي تبريز ، مرکز جذب توريست هاي خارجي خواهد بود يا اينکه چهره خيابانها تغيير خواهد کرد؟