• پنجشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95023018938
  • منبع : نمایندگی قم

/همایش دکترین مهدویت/

پورسیدآقایی: اندیشه موعودگرایی عامل بقای انقلاب است

پورسیدآقایی: اندیشه موعودگرایی عامل بقای انقلاب است

دبیر همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: اندیشه موعودگرایی باعث شد تا در هشت سال دفاع مقدس بتوانیم در برابر همه کفر بایستیم.

دبیر همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: اندیشه موعودگرایی باعث شد تا در هشت سال دفاع مقدس بتوانیم در برابر همه کفر بایستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت گفت: اندیشه موعودگرایی حتی در مکاتب بشری نیز تحول‌آفرین است، اگر ابعاد مختلف این اندیشه به لحاظ اعتقادی، سیاسی، تمدنی، اخلاقی و راهبردی واکاوی شود هم به عظمت این اندیشه پی می‌بریم هم اینکه چقدر در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم؛ عظمت این اندیشه به اندازه نبوت است و همانطور که این اندیشه عالم محدثه انقلاب بوده عامل بقای آن هم هست و باعث شد تا در هشت سال دفاع مقدس بتوانیم در برابر همه کفر بایستیم.

پورسیدآقایی بیان کرد: گسترش و تعمیق این اندیشه و نشان دادن ظرفیت آن نه تنها در شیعه و اسلام بلکه در میان سایر اندیشه‌های حتی بشری یکی از مهمترین اهداف همایش است؛ در تعاملاتی که ما با دیگران داریم ظرفیت این اندیشه برای پیروان ادیان دیگر تعجب‌انگیز است.

ایجاد سطح چهار مهدویت

دبیر همایش با اشاره به دستاوردهای همایش اظهار کرد: توسعه این اندیشه در میان سطوح مختلف افراد جامعه، ایجاد سطح سه و چهار مهدویت در حوزه که ایجاد سطح چهار از سوی حوزه اعلام موافقت شده و امیدواریم بتوانیم از سال جدید این سطح را راه بیندازیم از جمله دستاوردهاست.

وی ادامه داد: عرضه مجله علمی پژوهشی، ترجمه مقالات به زبان‌های دیگر و چاپ ده‌ها مجلد کتاب و ویژه نامه از دیگر دستاوردهای این همایش در دوره‌های قبل بوده است.

پورسیدآقایی با اشاره به ویژگی‌های همایش دوازدهم تصریح کرد: بهره مندی از سخنان آیت‌الله مکارم و آیت‌الله سبحانی و برگزاری همایش در قم از جمله ویژگی‌های این دوره است که نشانگر رویکرد علمی بیشتر برای همایش است.

همکاری جهاد دانشگاهی

وی از برگزاری چهار کمیسیون برای ارایه مقالات خبر داد و افزود: برخی نهادها مانند موسسه امام خمینی، پژوهشگاه دفتر تبلیغات و جهاد دانشگاهی با ما همکاری دارند و از مهمترین ویژگی این همایش راه‌اندازی بخش دانشجویی با همکاری جهاد دانشگاهی است.

رئیس موسسه آینده روشن تصریح کرد: تجلیل از مهدی یاوران از دیگر بخش‌های این همایش است و در این راستا از خانواده شیخ زکزاکی، سردار فدوی، همچنین برخی کارآفرینان و خیران مهدوی، نماینده آیت الله العظمی سیستانی و در مجموع ۱۹ نفر به عنوان مهدی یاور تجلیل خواهد شد.

پورسیدآقایی با اشاره به موضوع همایش با عنوان «پیشگویی‌های آخرالزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی» گفت: بیش از ۱۰۰ مقاله به این دوره از همایش ارسال و ۳۳ مقاله پذیرفته شده و ۱۶ مقاله در همایش بحث و مطرح خواهند شد.

دبیر همایش با بیان اینکه علاوه بر این مقالات که ۴۵ مقاله آن از خارج کشور رسیده است، تعدادی مقاله از مراکز مختلف نیز ارایه شده که در کمیسیون‌های مربوطه آن ارایه می شود، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی برای اولین بار بخش دانشگاهی این همایش را راه‌اندازی کرده که جای قدردانی و تشکر فراوان دارد و بیشترین مقاله یعنی ۹۴ مقاله نیز از طریق جهاد دانشگاهی به همایش رسیده است و از این تعداد ۱۲ مقاله در کمیسیون مربوطه خودشان ارایه خواهد شد.

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی همکاری بسیار خوبی در برگزاری این همایش به خصوص با ایجاد بخش دانشگاهی همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با ما داشته‌اند و ۹۴ مقاله نیز به همایش ارایه کرده‌اند که باید از آنان تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس موسسه آینده روشن بشریت، تصریح کرد: ۱۵ نفر از صاحبان مقالات برتر از دیگر کشورها وارد ایران خواهند شد و در همایش شرکت دارند همچنین مقالاتی از کشورهایی چون هند، کانادا، اسپانیا، عراق، اندونزی، آلمان، مصر، الجزایر و ... به دبیرخانه واصل شده است.

پورسیدآقایی از رونمایی از چند اثر در این همایش خبر داد و افزود: موسوعه امام المنتظر در ۵ جلد؛ طرح اندیشه مهدویت در کلام معصومان(ع)، مجله عربی انگلیسی مقالات، ویژه نامه علمی پژوهشی مشرق موعود و پژوهش‌های مهدوی همچنین عملکرد علمای اسلام از دوره بعد از غیبت صغرا تا دوره معاصر در بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ محور که هر کدام زیرمحورهایی برای آن تعریف شده است از آثاری است که در روز افتتاحیه همایش رونمایی خواهند شد.

بررسی عملکرد ۱۸ هزار عالم

دبیر این همایش ادامه داد: عملکرد علمای اسلام اختصاص به بررسی عملکرد ۱۸ هزار نفر از علما دارد که تاکنون دو هزار نفر آنان انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود در بیش از ۱۰۰ مجلد به چاپ برسد.

وی در پایان عنوان کرد: موضوع سال آینده این همایش «پیشگویی‌های ائمه(ع) درباره عصر ظهور» است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha