• جمعه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۱:۳۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95023119270

پیمان خاکسار مطرح کرد

انتقاد از حضور ناشران کتاب‌ساز در نمایشگاه

انتقاد از حضور ناشران کتاب‌ساز در نمایشگاه

پیمان خاکسار تاکید کرد: در نمایشگاه کتاب باید از حضور ناشران کتاب‌ساز که هیاهو ایجاد می‌کنند جلوگیری شود.

پیمان خاکسار تاکید کرد: در نمایشگاه کتاب باید از حضور ناشران کتاب‌ساز که هیاهو ایجاد می‌کنند جلوگیری شود.

این مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات ایسنا، درباره مهم‌ترین مشکل نمایشگاه کتاب اظهار کرد: مشکل همیشگی من با نمایشگاه حضور ناشران ناکارآمد است. همیشه در نمایشگاه حضور چشم‌گیر ناشرانی را شاهد هستیم که بیشتر کتاب‌ساز هستند تا ناشر! من از کنار خیلی از غرفه‌ها رد می‌شدم و می‌دیدم که ترجمه از کتاب‌های خیلی خیلی محبوب به قلم مترجمانی را که نمی‌شناختم چیده‌اند. به علت این‌که خودم اطلاع دارم، می‌دانم بسیاری از این کتاب‌ها ترجمه نشده، بلکه بازنویسی ترجمه‌های دیگران است.

او در ادامه تصریح کرد: ناشری که تمام کتاب‌های تولیدی‌اش در حقیقت کتاب‌سازی است باید در نمایشگاه حضور داشته باشد؟ متاسفانه با چنین ناشرانی برخورد نمی‌شود. این‌ها مقدار زیادی از فضای نمایشگاه را اشغال می‌کنند، اما باید از حضورشان جلوگیری شود. این‌چنین ناشرانی فروش هم ندارند. دم غرفه‌های ناشران قوی شلوغ است اما اغلب غرفه‌های ناشران کتاب‌ساز خلوت هستند. میزان تراکنش‌ها بیشتر به ناشران آموزشی و ناشران معتبر مربوط می‌شود.

خاکسار گفت: چرا باید هر چند غرفه در میان یکی «عقاید یک دلقک» را که کاملا مشخص است بازنویسی دو ترجمه پیشین است، داشته باشد؟ نمایشگاه بی‌دلیل با چنین ناشرانی شلوغ می‌شود. اگر ناشران مقداری گزیده‌تر برای نمایشگاه بیایند، فضای به آن بزرگی نیاز نخواهد بود و ناشران خوب می‌توانند غرفه‌های بزرگ‌تری بگیرند.

او همپنین افزود: این ناشران به علت آن‌که نمایشگاه را جدی نمی‌گیرند، طراحی غرفه‌های‌شان هم زیبا نیست و نمایشگاه را زشت می‌کنند. از نمایشگاه کتاب توقع می‌رود که شکیل باشد، ولی این اتفاق رخ نمی‌دهد. این ناشران کتاب‌ساز زیاد هم هستند، شخصا باورم نمی‌شد تا این حد ناشر کتاب‌ساز داشته باشیم. کسانی به نمایشگاه کتاب می‌آیند که اسم و رسم ندارند و تنها هیاهو ایجاد می‌کنند. من نزدیک به نیم ساعت برای پیدا کردن غرفه انتشارات ققنوس زمان گذاشتم. کسانی حضور دارند و فضا را شلوغ می‌کنند که یا ناشر کتاب‌سازند یا غرفه می‌گیرند و به غیر اجاره می‌دهند.

مترجم کتاب «عامه‌پسند» درباره برپایی بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب بیان کرد: از لحاظ مکان برپایی باید بگویم دور بود اما چون من از وسیله نقلیه شخصی استفاده کردم تنها نیم ساعت در راه بودم. مسیر خلوت بود و محل پارک کافی هم وجود داشت. در کل رفت‌وآمد به شهر آفتاب از مصلی راحت‌تر بود. البته من از وضعیت مترو خبر ندارم، اما برای کسی که با وسیله شخصی خودش به نمایشگاه می‌آید خیلی راحت‌تر و بهتر است. مصلی جای پارک نداشت و ترافیک سنگینی غالب بود که رفت‌وآمد را سخت می‌کرد.

خاکسار حضور مردم در نمایشگاه کتاب امسال را خارج از تصور دانست و اظهار کرد: استقبال مردم غیرمنتظره بود. من مطمئن بودم که نصف جمعیت سال گذشته هم نمی‌آید. اما در روزهای میانی هفته که به نمایشگاه رفتم، در آن پارکینگ به آن عظمت به سختی محل پارک پیدا کردم. استقبال خیلی خوب بود و تا جایی که من دیدم همه کتاب می‌خریدند. به هر حال فردی که تا مجموعه شهر آفتاب که دور است خودش را می‌رساند، قطعا برای تفرج نیامده است.

این مترجم ادامه داد: در غرفه نشر چشمه که من حضور داشتم، مردم زیادی آمده بودند و همه کتاب می‌خریدند. کلا اتفاق خوبی بود. من جایی خواندم که نمایشگاه کتاب نزدیک به 110 میلیارد تومان تراکنش مالی داشت، این واقعا عدد قابل توجهی است و برای من باورکردنی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha