• جمعه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95023119321
  • منبع : نمایندگی گیلان

«موسیقی گیلان» در یک کتاب

«موسیقی گیلان» در یک کتاب

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان از انتشار کتاب «موسیقی گیلان» خبر داد.

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان از انتشار کتاب «موسیقی گیلان» خبر داد.

محمد پرحلم به خبرنگار ایسنا - منطقه گیلان، گفت:کتاب «موسیقی گیلان» از سری کتاب‌های دانشنامه‌ فرهنگ و تمدن گیلان به نویسندگی حامد پورشعبان، به همت حوزه هنری گیلان منتشر شده است.

او افزود: ثبت و ضبط موسیقی بومی هر منطقه برای جلوگیری از فراموش شدن و در نتیجه نابود شدن آن امری ضروری است. این نوع موسیقی که روزگاری با زندگی روزمره‌ مردم (به ویژه در روستا) آمیخته بود، به دلیل تغییر مناسبات در زندگی روستایی و شهری اکنون کاربردش رو به کاهش است.

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری همچنین اضافه کرد: در این کتاب سعی شده است ضمن گردآوری داده‌های موسیقایی این منطقه، مقام‌ها یا قطعات موجود در موسیقی گیلان، نسبت به گذشته با دقت بیشتری دسته‌بندی شود؛ از این رو بخش‌های آوازی، سازی، قطعات ضربی و ترانه‌ها، هر کدام به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. بخش پایانی کتاب نیز به سازشناسی و تصاویر سازهای رایج در گیلان اختصاص داردکه برخی از سازها برای اولین بار معرفی شده است.

او درباره بیوگرافی نویسنده‌ کتاب گفت: حامد پورشعبان در سال 1347 در لاهیجان به دنیا آمد. وی در سال 1393 تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد رشت به پایان رساند. از سال 1365 پیگیری موسیقی را به طور جدی آغاز کرد و در دوره ابتدایی ساز سنتور را نزد محمد وکیلها، قباد رضایی و در دوره ردیف‌نوازی، نزد بهناز ذاکری، مسعود شناسا و پرویز مشکاتیان فراگرفت.

از جمله آثار وی می‌توان به کتاب‌های هزار کنایه در خاموشی این حرف (مجموعه شعر)، خلاقیت موسیقی (تئوری و مبانی پایه‌ای موسیقی) و ترانه‌های گیلکی (تصحیح و برگردان به فارسی دوبیتی‌های عامیانه، گردآوری منوچهر ستوده) اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha