• یکشنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95030200563

سازمان اطلاعات افغانستان کشته شدن رهبر طالبان را تایید کرد

سازمان اطلاعات افغانستان کشته شدن رهبر طالبان را تایید کرد

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که رهبر طالبان افغانستان احتمالا در جریان حمله هوایی آمریکا در نزدیکی مرز پاکستان و افغانستان کشته شده است. اداره امنیت ملی (سازمان اطلاعات) افغانستان نیز کشته شدن ملا اختر منصور را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ‌این مقام‌ها اعلام کرده‌اند که ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان، در حمله روز شنبه در منطقه‌ای دورافتاده در پاکستان، واقع در مرز مشترک این کشور با افغانستان در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی کشته‌ شده است.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، حمله هوایی علیه منصور در منطقه‌ای در مرز پاکستان و افغانستان را تایید اما از ارائه اطلاعات درخصوص سرنوشت وی خودداری کرد.

ملا اختر منصور

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، به رویترز اعلام کردند که وی احتمالا کشته شده است.

کوک گفت: ما همچنان در حال ارزیابی نتایج این حمله هستیم و در صورت دسترسی به اطلاعات بیشتر، جزییات آن را اعلام خواهیم کرد.

وی منصور را "مانعی برای صلح و آشتی میان دولت افغانستان و طالبان" خواند و گفت که او در طراحی حملات که تهدیدی علیه نیروهای آمریکا، افغانستان و متحدان آمریکا بود، دست داشته است.

یک مقام آمریکایی دیگر که خواست نامش فاش نشود نیز گفت: در پی این حمله هوایی منصور و یک شبه نظامی دیگر که سوار بر یک وسیله نقلیه در یک مکان دورافتاده در جنوب غربی شهر "احمدوال" بودند، مورد هدف قرار گرفتند.

این مقام آمریکایی گفت که نیروهای عملیات ویژه آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین در ماموریتی که مجوز آن از سوی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا صادر شده بود، استفاده کرده‌اند.

وی افزود که این حمله ساعت شش صبح شنبه به وقت محلی افغانستان صورت گرفته است.

منطقه احمدوال

از دیگر سو جان کری، وزیر خارجه آمریکا رهبر طالبان را تهدیدی مستمر برای آمریکا و افغانستان خواند. وی تاکید کرد روسای جمهور افغانستان و پاکستان در جریان این حمله قرار داشتند.

دولت افغانستان هم با تایید خبر حمله هوایی آمریکا به ملا اختر منصور، اعلام کرد منتظر اخبار بیشتر درباره مرگ رهبر طالبان است.

دفتر ریاست جمهوری افزوده که در صورت کشته شدن ملا منصور، فرصت جدیدی برای آن گروه‌های طالبان است که می‌خواهند از جنگ و خون ریزی دست کشیده، از خاک بیگانگان به وطن برگشته و به روند صلح بپیوندند که از جانب خود افغانها پیش برده می‌شود.

ارگ ریاست جمهوری از تمامی گروه‌های طالبان خواسته که "از داعیه مردم و دولت افغانستان برای تامین صلح استقبال نموده و به زندگی صلح آمیز بپیوندند."

در اطلاعیه امروز دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده که "او (ملا اختر منصور) با پناه گرفتن در خاک بیگانه همچنان به تزویر، کتمان حقایق، کشتار مردم بیگناه، ترور، وحشت، قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از پیشرفت و توسعه افغانستان دست می‌زد و در تداوم جنگ لجوجانه تاکید می‌کرد."

ریاست جمهوری افغانستان افراد وابسته به او را به قساوت علیه مردم متهم کرده‌ است.

در این اطلاعیه آمده که این عملیات بار دیگر نشان می‌دهد که "تروریست‌ها و آنانیکه جنگ و خشونت پیشه‌شان است، در هیچ جای مصون نخواهند بود."

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت افغانستان نیز گفت در صورتی که گزارش‌ها درخصوص کشته‌ شدن ملا اختر منصور، رهبر طالبان در حملات هوایی آمریکا صحت داشته باشد، انتظار می‌رود "تغییرات بزرگی" در رهبری این گروه در افغانستان ایجاد شود.

در همین حال اداره امنیت ملی افغانستان تایید کرده که ملا اخترمحمد منصور، رهبر گروه طالبان عصر دیروز در حمله هوایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شده است.

این اداره با صدور اعلامیه‌ای گفته که ملا منصور حوالی ساعت ۳:۴۵ عصر دیروز به وقت محلی در جاده عمومی در منطقه دالبندین ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد.

سازمان اطلاعات افغانستان نوشته که رهبر گروه طالبان از مدتی به این سو تحت تقصیب جدی بود و دیروز در حالی که بر یک خودرو سوار بود هدف حمله هوایی قرار گرفت و همراه با سایر سرنشینان این خودرو از بین رفت.

در اعلامیه اداره امنیت ملی افغانستان ذکری از حمله هواپیمای بدون سرنشین، پهپاد، آمریکا نشده است.

هم‌زمان یک فرمانده ارشد طالبان نیز کشته شدن ملا اختر منصور را تایید کرد. ملا عبدالرئوف به آسوشیتدپرس گفت منصور در حمله هوایی جمعه شب در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان کشته شده است.

این در حالی است که یک رهبر دیگر طالبان نزدیک به منصور که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با رویترز خبر مرگ وی را تکذیب کرد.

این فرمانده گفت: ما این اخبار بی‌اساس را شنیده‌ایم، ‌اما این اولین بار نیست که ما این گزارش‌ها را دریافت می‌کنیم. من می‌خواستم فقط این را به شما بگویم که ملا منصور کشته نشده است.

در ماه دسامبر برخی رسانه‌ها اعلام کردند که منصور در جریان تیراندازی در منزل یک رهبر دیگر طالبان در نزدیک شهر کویته پاکستان زخمی و احتمالا کشته شده است.

در همین حال حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در آمریکا، عنوان داشت که روابط نیروهای نظامی آمریکا و پاکستان تیره خواهد شد و این مساله آژانس اطلاعاتی پاکستان را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پاکستان و افغانستان از این حمله اطلاع داشته‌اند، اما از بیان اینکه آیا آن‌ها پیش از این حمله از آن مطلع شده‌اند یا خیر، ‌خودداری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha