• دوشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95030301004
  • خبرنگار : 71402

اعترضات در برزیل علیه رئیس‌جمهوری موقت

اعترضات در برزیل علیه رئیس‌جمهوری موقت

هزاران معترض به عملکرد رئیس‌جمهور موقت برزیل، در دو شهر بزرگ این کشور به خیابان‌ آمدند و اعتراض خود را به رهبری وی اعلام کردند تا فشارها بر دولت موقت وی را که تنها 10 روز است روی کار آمده، افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دست‌کم 2000 تن از معترضان در سائوپائولو برای حرکت به سمت اقامتگاه میشل تامر، رئیس‌جمهوری موقت برزیل تلاش کردند اما پلیس با بستن جاده‌ها مانع از ادامه حرکت آنها شد. این تظاهرات با رهبری "جنبش‌ بی‌خانمان‌های برزیل" راه اندازی شد و معترضان تصمیم گرفتند تا در 300 متری خانه تامر مستقر شوند. رئیس‌جمهوری موقت برزیل ساعاتی پیش از آن منزل خود را به سمت پایتخت ترک کرده بود.

در ریودوژانیرو هم حدود 1000 معترض با برگزاری تظاهراتی خواستار استعفای تامر لبنانی‌الاصل شدند. برخی از معترضان خواستار بازگشت دیلما روسف، رئیس‌جمهوری معلق‌ شده برزیل شدند. میشل تامر پس از رای سنای برزیل برای تعلیق روسف و دادگاهی شدن وی به اتهام نقض قوانین بودجه، روی کار آمد.

اگر 54 تن از 81 سناتور با استیضاح وی موافقت کنند، وی برای همیشه از سمت ریاست جمهوری برکنار می‌شود و تامر تا سال 2018 رئیس‌جمهوری می‌ماند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر برزیلی‌ها خواستار استیضاح روسف و تامر هستند. برخی از معترضان روز یکشنبه خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند؛ مکانیزمی که اکنون در قانون انتخاباتی برزیل وجود ندارد.

رهبر جنبش بی‌خانمان‌های برزیل به معترضان در نزدیکی اقامتگاه تامر گفت: خیابان آقای تامر تحت محاصره مردم برزیلی در آمده و تا زمانی که او نرود هیچ جایی نمی‌رویم. تا زمانی که لازم باشد اینجا اطراق می‌کنیم.

میشل تامر از زمان روی کار آمدن هر روز با اعتراضاتی در شهرهای مهم برزیل روبروست. فعالان، چهره‌های سرشناس آکادمیک و سیاستمداران جناح چپ و میانه‌رو دولت موقت وی را به عنوان رئیس‌جمهوری رد کرده‌اند. آنها نه تنها با استیضاح دیلما روسف مخالف هستند بلکه به اقدام دولت تامر در تعیین یک کابینه مرد سالار و اجرای سیاست‌های محافظه‌کارانه معترض‌اند.

حتی پیش از روی کار آمدن تامر، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که 58 درصد از مردم برزیل خواستار استیضاح وی هستند. به گفته دیوان عالی برزیل، می‌توان روند استیضاح علیه تامر را به همان دلایلی که روند استیضاح علیه روسف آغاز شد، به جریان انداخت. با این حال این حکم هنوز به تایید کامل دیوان عالی نرسیده است.

تامر حکم‌هایی را در زمانی که معاون روسف بود، امضا کرد و به گفته منتقدان قانون نقض شده است. میشل تامر سال گذشته بدون تایید اولیه کنگره، چهار حکم به امضا رساند که بودجه کشور را اصلاح می‌کرد و بدین ترتیب وی قانون را نقض کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha