• دوشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 95030301043
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدیرکل آمار سازمان مدیریت استان اعلام کرد:

درخواست کار در مازندران بیش از سایر استان‌ها

درخواست کار در مازندران بیش از سایر استان‌ها

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران درباره محاسبه نرخ بیکاری و اشتغال ایجاد شده در مازندران توضیحاتی ارائه داد.

بهرام اکبرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، اظهار کرد: طرح نیروی کار به صورت هماهنگ در تمامی کشور و در سه فرایند طراحی مدل، جمع آوری اطلاعات و استخراج انجام می‌شود که به غیر از جمع‌آوری اطلاعات دو فرایند دیگر در تهران انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: مدل طراحی در طرح نیروی کار بر اساس مدل مشهور نمونه‌گیری گردشگری است که کشورهای رنکینگ A مانند آمریکا، ژاپن از آن استفاده می‌کنند.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با بیان اینکه در سال چهار بار به صورت فصلی با طرح نیروی کار، نرخ بیکاری هر فصل استخراج می‌شود، خاطرنشان کرد: استخراج نرخ بیکاری در فصول با نمونه‌گیری از 2550 خانوار انجام می‌شود که به دلیل پایین بودن حجم نمونه دارای فراز و نشیب‌های بسیاری است.

اکبرزاده درباره چگونگی ارائه آمار اشتغال و نرخ بیکاری، افزود: بر اساس تعاریف بین المللی جمعیت به دو گروه کمتر از 10 سال و بالای 10 سال و جمعیت بالای 10 سال به جمعیت فعال و غیرفعال تقسیم می‌شود. تمام تعاریف در طرح نیروی کار بین المللی و بر اساس آ. ال .او است. در این تعریف جمعیت فعال اقتصادی به دو دسته شاغل و بیکاران تقسیم می‌شود و دولت‌ها بیشتر با جمعیت فعال سروکار دارند.

وی با اشاره به تعریف بین‌المللی درباره اشتغال، افزود: در این تعریف تمامی افراد فعال از 10 سال به بیشتر در طول هفته مرجع که وسط هر فصل است چنانچه حداقل یکساعت کار کرده باشند و یا به طور موقت کارشان را ترک کرده و شاغل مزد و حقوق بگیر بوده و یا خوداشتغالی داشته باشند شاغل محسوب می‌شود.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران گفت: در طرح نیروی کار به تمام افراد 10 سال به بالا که در هفته مرجع کار نداشته باشند، بیکار گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ بیکاری در مازندران به معنای ورود افراد جویای کار جدید نیست، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بخشی از افزایش بیکاری در مازندران ناشی از ورود افراد غیرفعال در جمعیت فعال بوده، یعنی افرادی در گذشته خواستار کار نبودند اما اکنون برای اینکه بتواند در برابر فشار اقتصادی مقاومت کنند جویای کار شدند.

اکبرزاده با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی مازندران 41 و در کشور 38.2 است، گفت: درخواست کار برای افراد در مازندران بیش از سایر استان‌ها است و مسئولان استان باید در این زمینه تلاش بیشتری کنند.

وی با بیان اینکه اتباع خارجی جزء اطلاعات آماری نیست و در استان مازندران به کارگیری افاغنه ممنوع است، خاطرنشان کرد: فشار اقتصادی و داشتن این ذهنیت که می‌توان شغل پیدا کرد، نرخ مشارکت مازندران را افزایش داده است.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران اظهار کرد: در تعیین نرخ مشارکت، مخرج کسر، جمعیت بیش از 10 سال و صورت کسر جمعیت فعال بیش از 10 سال است.

وی درباره روند آمارگیری نیروی کار در مازندران با بیان اینکه در میانه هر فصل نمونه آماری درباره میزان بیکاری در استان با هدف تعیین نرخ بیکاری و تغییرات آن محاسبه می‌شود، گفت: نمونه آماری بدین گونه است که 50 درصد از خانواده‌ها یک فصل قبل، 25 درصد از سه فصل قبل و 25 درصد جدید در نظر گرفته می‌شوند.

اکبرزاده با بیان اینکه یک تیم 40 نفره با تجربه و کارشناس آمار مجریان طرح نیروی کار هستند، تصریح کرد: این افراد به صورت ثابت سال‌ها طی قرارداد مشخص در طرح نیروی کار فعالیت دارند و سالانه در کلاس‌های مشترک آموزشی که در تهران برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در سال 93 در مازندران 39 بود که در سال 94 به 41 درصد افزایش یافت، افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در کشور در سال 93 حدود 39 درصد بود که در سال 94 به 38 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران گفت: نرخ بیکاری در مازندران از 12.7 درصد در سال 93 به 12.1 درصد در سال 94 کاهش یافته و این بدان معنا است که 0.6 نرخ بیکاری کم شده است.

وی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی مازندران 2 درصد افزایش داشته و در کشور نرخ مشارکت یک درصد کم شده است، افزود: نرخ بیکاری کشور از 10.6 درصد سال 93 به 11 درصد در سال 94 رسیده که بیانگر روند افزایشی نرخ بیکاری است. در 10 استان کشور نرخ بیکاری روند کاهشی داشته که مازندران در رده پنجم استان‌ها قرار گرفته است.

اکبرزاده اظهار کرد: روند جمع‌آوری اطلاعات درباره طرح نیروی کار الکترونیکی است و به محض اینکه مامور آمار بگیر اطلاعات را وارد می‌کنند وارد سایت مرکز آمار کشور می‌شود و به این ترتیب دستکاری در آمار ممکن نیست و مسئولان استانی دسترسی به اطلاعات ندارند.

وی درباره فراوانی وضعیت شاغلان مازندران در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، ساختمان، آب، برق و گاز و خدمات، افزود: آمار شاغلان در بخش کشاورزی شامل زراعت، زنبورداری و دامداری مازندران 20.2 درصد است اما این آمار در کشور 18 درصد است. آمار شاغلان مازندران در بخش صنعت 29.8، در کشور 32.5 و در بخش خدمات آمار در مازندران 50 و در کشور 49.4 درصد است.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران اظهار کرد: انتظار داریم بیکاران فصلی پاییز و زمستان در بخش کشاورزی در بخش گردشگری فعال شوند تا بتوانیم در کاهش نرخ بیکاری گام‌های موثری را برداریم.

وی با بیان اینکه در سال 93 تعداد شاغلان در مازندران 905 هزار نفر بود، افزود: این میزان برای سال گذشته به 967 هزار نفر رسید و این بدان معنا است که 62 هزار نفر شاغل جدید در استان اضافه شدند.

اکبرزاده با بیان اینکه آمار شاغلین کشوری در سال 93، حدود 21 میلیون و 304 هزار نفر بودند، تصریح کرد: در سال 94، تعداد شاغلین به 21 میلیون و 972 هزار نفر رسید و این بدان معنا است که 670 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سهم جمعیت استان 4 درصد از کشور است، افزود: با این وجود استان مازندران با تلاش مردم و مسئولان توانست 10 درصد افزایش اشتغالزایی در کشور را به وجود بیاورد و این نشان دهنده آن است که مازندران در زمینه اشتغال بهتر از دیگر استان‌ها کار کرده است.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیان اینکه تمامی اطلاعات و تعاریف در سایت آمار ایران وجود دارد، گفت: این نوع و شیوه آمارگیری در سطح کشور یکنواخت است.

وی افزود: در سال گذشته جمعیت فعال مازندران یک میلیون و 100 هزار نفر بود که 967 هزار شاغل و 133 هزار بیکار بودند. جمعیت فعال مازندران در سال 93 یک میلیون و 37 هزار نفر بوده است. نرخ بیکاری سال 93، 12.7 درصد و نرخ بیکاری سال گذشته 12.1 درصد است.

اکبرزاده با بیان اینکه متوسط نرخ بیکاری کشور 11 درصد است، افزود: آذربایجان شرقی با 7.3 درصد و استان کهکیلویه و بویراحمد با 17.7 درصد به ترتیب کمترین و بیشترین نرخ بیکاری را در کشور دارد و مازندران با 12.1 درصد دهمین استان از نظر نرخ بیکاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha