• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95030502763

بوی تغییر در سیاست خارجه آنکارا؛

نخست وزیر جدید ترکیه به دنبال دوستان بیش‌تر و دشمنان کمتر

نخست وزیر جدید ترکیه به دنبال دوستان بیش‌تر و دشمنان کمتر

نخست وزیر جدید ترکیه با اعلام اینکه آنکارا می‌تواند در آینده نزدیک روابطش با اسرائیل، مصر و روسیه را از سرگیرد، تغییری گسترده را در سیاست خارجه این کشور نوید داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر جدید ترکیه در اولین نشست حزبی خود پس از تایید کابینه‌اش توسط رئیس جمهور این کشور، خطاب به نمایندگان حزب "عدالت و توسعه" گفت: ترکیه مشکلات متعددی دارد، ما مشکلات منطقه‌ای داریم. درگیری‌هایی که در منطقه ما، اتحادیه اروپا، قبرس و قفقاز رخ می‌دهد، اهمیت کشور ما را در منطقه دو چندان کرده است و ما از این آگاهیم بنابراین چه باید بکنیم؟

ییلدیریم ادامه داد: کاری که باید بکنیم بسیار ساده است ما تعداد دوستانمان را افزایش و تعداد دشمنانمان را کاهش می‌دهیم. چرا که در طول تاریخ ما همواره طرف سرکوب شده ماجرا بوده‌ایم. تاریخ در اینجا به ما مسئولیت‌های مهمی محول کرده است. اگر امروز از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنیم تا ابد در قلب‌هایمان احساس گناه و نا امیدی خواهیم کرد. ما اجازه نمیدهیم که مردممان چنین مساله‌ای را تجربه کنند.

این در حالی است که ترکیه طی سال های اخیر به دلیل سیاست های خارجی‌اش که این کشور را در بسیاری از جبهه‌ها منزوی کرده و تقریبا روابطش با اکثر کشورهای همسایه به سردی گراییده مورد انتقاد قرار گرفته است.

نخست وزیر جدید ترکیه با اشاره به درگیری‌ها در کشور همسایه‌اش این جنگ را "بی‌معنی" خواند؛ صفتی که هیچ یک از مقامات عالی رتبه ترکیه تاکنون برای توصیف جنگ داخلی سوریه از آن استفاده نکرده‌ بودند.

ییلدیریم در این باره گفت: این جنگ بی‌معنی جان صدها هزار تن از برادران ما را گرفته است.

وی در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد، رهبر واقعی حزب عدالت و توسعه اردوغان است و اولویت دولت او بهبود "سیستم ناکارآمد موجود" از طریق اصلاح قانون اساسی است.

ییلدیریم همچنین از سه حزب دیگر حاضر در پارلمان خواست تا از اقدامات عدالت و توسعه برای بازنویسی قانون اساسی به عنوان "یک فرصت تاریخی" حمایت کنند.

وی در این باره عنوان کرد: بیایید همه با هم قانون اساسی جدید را که تعهد ما به مردم ترکیه است، بسازیم. بیایید بخشی از این افتخار باشید. اما اگر پای خود را از این ماجرا بیرون کشیدید ما می‌دانیم که چه خواهیم کرد. افکار ما روشن و مسیر ما مشخص است. ما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha