• دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95031006127
  • منبع : نمایندگی همدان

در آینده‌ای نه چندان دور رخ می‌دهد؛

احتمال ورود همدان به جرگه استان‌‎های غبارآلود

احتمال ورود همدان به جرگه استان‌‎های غبارآلود

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان خشکسالی‌ها را عامل اصلی بروز چشمه‌های گردوغبار در همدان دانست و گفت: خشکسالی‌ها و افت سطح آب‌های زیرزمینی موجب کاهش رشد گیاهان شده و منشأ بروز گردوغبار می‌شوند.

"رضا دانش‌پژوه" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، تداوم خشکسالی‌ها و عدم رعایت مدیریت صحیح منابع زیرزمینی را موجب بیابانی شدن استان عنوان کرد و افزود: در صورت تداوم چنین عواملی استان همدان در آینده‌ای نه چندان دور از جمله استان‌های غبارآلود کشور خواهد بود.

وی عوامل متعددی را در بروز چشمه‌های گردوغبار موثر دانست و تصریح کرد: فقیر شدن منابع آبی و تشدید خشکسالی‌ها، تغییرات سطح زمین بر اثر فعالیت‌های انسانی، فعالیت واحدهای صنعتی بدون رعایت ملاحظات زیست‌محیطی و چرای بی‌رویه دام‌ها از مهمترین عوامل بروز چشمه‌های گردوغبار در استان است.

دانش‌پژوه کمبود منابع آبی را موجب کاهش رشد گیاهان دانست و ادامه داد: با افت رشد گیاهان در مراتع، سطح خاک سست و فرسوده شده و با وزش باد غلظت ذرات و گردوغبار در منطقه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تخریب اراضی و معدن‌کاری از دیگر عوامل بروز ذرات معلق در هوا است، خاطرنشان کرد: تغییرات سطح زمین بر اثر فعالیت‌های انسانی پوشش مرتعی را از بین برده و گردوغبار در منطقه رخ می‌دهد.

اقدامات محیط زیست برای پیشگیری از بروز گردوغبار

دانش‌پژوه در خصوص اقدامات محیط زیست برای پیشگیری از بروز گردوغبار در استان گفت: اداره‌کل محیط زیست فعالیت‌ واحدهای صنعتی استان را مبنی بر رعایت ضوابط و استانداردهای زیست‌محیطی رصد کرده و با واحدهای آلاینده برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: رعایت حق‌آبه‌های زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها از جمله کارکردهای محیط زیست در زمینه مدیریت منابع آبی بوده و با انحرافاتی که برای رودخانه‌ها ایجاد شده و آب‌دزدی‌ها و برداشت‌های بی‌رویه برخورد می‌کند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان لزوم رعایت الگوی کشت و استفاده مجدد و بازیافت پس آب‌ها و فاضلاب‌ها را از دیگر رویکردهای محیط زیست در زمینه مدیریت منابع آبی عنوان کرد و افزود: در فعالیت‌های عمرانی اشخاص نیز باید ملاحظات زیست‌محیطی رعایت شود.

چرای دام‌ها در مناطق حفاظت‌شده استان ممنوع است

وی با بیان اینکه چرای دام‌ها در مناطق حفاظت‌شده استان ممنوع است، اضافه کرد: در محدوده مناطق تحت مدیریت استان نیز از چرای زودرس و بی‌رویه دام‌های روستائیان و عشایر جلوگیری می‌شود همچنین در مراتعی که خارج از این محدوده هستند از طریق اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مدیریت می‌شوند.

علت غبار موجود در هوای شهر همدان؟

دانش‌پژوه در پاسخ به اینکه گردوغبار موجود در هوای شهر همدان بر اثر چه عواملی ایجاد شده و آیا غبار محسوب می‌شود؟ گفت: هر کاهش دیدی ناشی از ذرات معلق در هوا نیست بلکه ممکن است پدیده‌های دیگری همچون رطوبت هوا، حرارت زمین و تشعشع خورشید و غبار محلی در ایجاد آن تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه اندازه ذرات معلق در هوا پایین‌تر از 2.5 pm و بالاتر از 10 pm است به طوریکه خارج از این محدوده توسط دستگاه‌های ما سنجش نمی‌شود، افزود: ممکن است بر اثر طوفان‌های محلی غبار سنگینی بر فضای شهر حاکم شود که بلافاصله رسوب می‌کند.

دانش‌پژوه با بیان اینکه روز گذشته برابر آنالیزهای انجام شده هوای همدان مطلوب بوده است، یادآور شد: به احتمال فراوان غبار موجود در هوای شهر همدان ناشی از غبار محلی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha