• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 95031106545
  • خبرنگار : 71424

خروج شرکت‌های زیان‌ده و کم‌بازده از سیستم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری

خروج شرکت‌های زیان‌ده و کم‌بازده از سیستم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری

معاون اقتصادی و امور سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به تشکیل کمیته ساماندهی شرکت‌های مشترک صندوق بازنشستگی با تامین اجتماعی و کمیته ساماندهی شرکت‌های کم بازده و زیان‌ده اشاره کرد و گفت: شرکت‌های زیان‌ده شناسایی شده و در تلاشیم که آنها را از سیستم سرمایه گذاری صندوق خارج کنیم.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی»ایسنا، شهشهانی پور در همایش چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال 95 و الزامات شرایط جدید برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی که هم اکنون در کتابخانه ملی درحال برگزاری است، با بیان اینکه در صندوق‌های بازنشستگی باید درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها در دوران پرداخت مستمری مصرف شود اظهار کرد: موضوع سرمایه‌گذاری اقتصادی در گذشته علی رغم زحمات بسیار به درستی انجام نشده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 250 شرکت زیرمجموعه صندوق‌ بازنشستگی کشوری فعالیت می‌کنند که البته سرمایه‌گذاری در همه این شرکت‌ها به صورت تخصصی انجام نمی‌شود. ما اقدام به دسته بندی شرکت‌ها در قالب گروه‌های سرمایه‌گذاری تخصصی کردیم.

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه با وجود یک مدیر اقتصادی و ملی در صندوق بازنشستگی (محمود اسلامیان) و خواسته‌هایی که از بخش اقتصادی صندوق داشت، قرار شد تا سرمایه‌گذاری‌ها در فازهای کمی و کیفی ساماندهی شوند اظهار کرد: برای اینکه سرمایه‌گذاری‌های صندوق تحت کنترل استراتژیک و نظارت حرفه‌ای قرار بگیرد کشورها در چندین هلدینگ طبقه بندی‌ شده‌اند.

شهشهانی پور به اقدامات زیربنایی انجام شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: شش هلدینگ سرمایه‌گذاری با عناوین حمل و نقل و گردشگری، قضایی، دارویی و کشاورزی، عمران و ساختمان، پتروشیمی، نفت، گاز و نیروها و صنایع و معادن تشکیل شد.

وی ادامه داد: روابط استراتژیک در هلدینگ‌ها و تدوین ساختارها با اهدافی چون هماهنگی استراتژیک و پرهیز از رقابت شرکت‌های هم‌رشته در بازار، بهره‌برداری از امکانات تخصصی گروه و رفع نیازهای هریک، توسعه سرمایه‌گذاریها، تامین مالی و نقدی، اصلاح ساختارها و هم‌افزایی تمرکز یافته در معادلات و مبادلات و ارتقای چانه زنی با اشخاص صالح انجام شد.

وی با اشاره به اینکه می‌توانستیم همانند تامین اجتماعی در قالب شرکتی مانند شستا امور سرمایه‌گذاری را پیش ببریم گفت: اما قرار بر این شد تا تغییرات در ساختار معاونت اقتصادی ایجاد شود و یک اداره کل نیز به این معاونت تحت عنوان حسابرسی داخلی و امور مجامع اضافه شد.

شهشهانی پور به تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم جهت افزایش سطح نظارت صندوق و سرمایه‌گذاری‌ها و عملکرد هلدینگ‌ها اشاره کرد و گفت: کمیته تدوین استراتژی‌های صندوق در حوزه اقتصادی تشکیل شد و کمیته‌ ساماندهی شرکت‌های مشترک با تامین اجتماعی و کمیته ساماندهی شرکت‌های زیان ده و کم بازده نیز تشکیل شدند و در تلاش هستیم شرکت‌های کم بازده و ضررده را از سیستم سرمایه‌گذاری خود خارج کنیم. اکنون چند شرکت ضررده از مجموعه ما خارج شده‌اند و این اقدام هنوز ادامه دارد.

وی همچنین به موضوع استفاده از فرصت‌های پس از برجام اشاره کرد و گفت: یکی از افراد پاک ‌دست و با تجربه که سال‌ها در خارج از کشور فعالیت کرده متقاعد شده تا در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی با ما همکاری کند؛ در این زمینه برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در کشورهایی مثل انگلیس، سوئیس و ایتالیا با در نظر گرفتن وضعیت‌های مالی و بازار کار انجام شده و شرکتی را تاسیس کردیم که همه کشورهای بزرگ ما بتوانند در آنجا به صورت متمرکز کار کنند زیرا همه شرکت‌های ما نیاز به بازرگانی خارجی دارند.

به گزارش ایسنا، معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه با بیان اینکه کرسی‌های بسیار خوبی جهت اعمال مدیریت و کنترل در شرکت‌های سرمایه‌پذیر کسب کرده‌ایم، اظهار کرد: شرکت پتروشیمی امیرکبیر از این جمله است. علاوه بر این با همکاری و تمرکز بسیار خوب میان صندوق و هلدینگ‌ها مزیت‌های عمده اقتصادی کشور شناسایی شده که فعلا می‌توان به پتروشیمی اشاره کرد. در بخش‌های پتروشیمی مزیت‌های بسیار بالایی داریم و هلدینگ انرژی، بزرگترین هلدینگ ماست.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد بازدهی ما به بخش انرژی مربوط می‌شود و ما اقدامات بسیار متفاوتی را در این خصوص انجام داده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به خریداری 51 درصد از سهام پتروشیمیران اشاره کرد. پروژه‌های خوب دیگری نیز شروع شده که از جمله آنها می‌توان به پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان و توسعه و احیای برند کفش ملی اشاره کرد.

شهشهانی‌پور با اشاره به هلدینگ مالی که تازه تاسیس است و نیز صندوق مشترکی راه‌اندازی شده است، گفت: انتشار ابزارهای مختلف تامین مالی شامل انواع اوراق مشارکت، تهاتر بدهی و طلب دولتی و وصول مازاد طلب از اوراق تسویه خزانه از جمله اقدامات در دست انجام این هلدینگ است. همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا دارایی‌های بلااستفاده جهت اجرای پروژه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی همچنین به اقدام برای ورود چند شرکت به بازار بورس و فرابورس اشاره کرد و گفت: موفق شدیم در این مدت 2400 میلیارد تومان از مطالباتمان را تعیین تکلیف کنیم. در واقع ترتیب وصول این مطالبات داده شده است. این اقدام لازم بود زیرا صندوق به واسطه کسری نقدینگی برای پرداخت مستمری‌ها دچار مشکل بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هلدینگ‌ها در بررسی‌ها و نظارت اجرای برنامه‌ها و بودجه‌بندی شرکت‌های تحت پوشش و پیگیری تکالیف مربوط در جوامع متمرکز شده‌اند و برای ایجاد بانک اطلاعات دارایی‌های صندوق اعم از املاک، وثایق و سهام تحت مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه تلاش‌هایی در حال انجام است که در این میان هلدینگ ساختمان سهم بیشتری دارد و با تلاش‌هایی که انجام داد موفق شدیم برخی املاک متعلق به سازمان نظیر زمینی در مینی‌سیتی که بیش از 1000 میلیارد تومان ارزش داشت را بازگردانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha