• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95031106785
  • خبرنگار : 71480

تحقق تفاهم ملی در آغاز مجلس دهم

تحقق تفاهم ملی در آغاز مجلس دهم

پروژه قطبی کردن رقابت برای کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی با پای‌بندی نامزدهای اصلی این کرسی بر رقابت در فضایی دوستانه به اهداف خود نرسید و تکلیف ریاست مجلس در فضایی آرام و بدون تنش مشخص شد.

هیچ رودررویی در صحن مجلس در انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه مجلس رخ نداد و اکنون این امیدواری بوجود آمده است که «مجلس دهم الگویی برای مجالس بعدی باشد».

به گزارش ایسنا، همین چند روز پیش بود که محمدرضا عارف درباره رقابت برای ریاست مجلس دهم گفت که «با حفظ مسائل اخلاقی و راهبردها رقابت ایرادی ندارد. البته ما از ابتدا به دنبال تعامل بودیم و فکر می‌کنیم می‌توانیم با تعامل، یک مدیریت مشترک را در مجلس دنبال کنیم که در هیچ زمینه‌ای به رودررویی در مجلس ختم نشود.» وی با تاکید بر اینکه «مجلس دهم مجلس تفاهم ملی است» اظهار کرد: «در این مجلس الگوی جدیدی از همدلی و همبستگی ارائه می‌کنیم و ان شاءالله مجلس دهم الگویی برای مجالس بعدی خواهد بود.»

با کناره‌گیری محمدرضا عارف از رقابت با علی لاریجانی برای کسب کرسی ریاست مجلس، رییس مجلس هشتم و نهم با کسب 237 رای، رییس مجلس باقی ماند. این آرا در حالی به دست آمد که لاریجانی در رقابت با عارف برای انتخاب رییس موقت مجلس، 173 رای بدست آورده بود. در واقع با کناره‌گیری عارف، بخش مهمی از سبد رای وی به لاریجانی تعلق گرفت تا اثبات شود که رقابت برای ریاست مجلس، رقابتی دوستانه و نه رقابتی قطبی شده است.

این در حالی است که لاریجانی در مجلس نهم که مجلسی اصولگرا تلقی می‌شد تنها با 177 رای رییس مجلس شده بود؛ یعنی لاریجانی در یک مجلس یکدست اصولگرا رای کمتری نسبت به مجلسی به دست آورده است که حداقل 103 نماینده اصلاح‌طلب دارد.

علی لاریجانی در یک مجلس یکدست اصولگرا رای کمتری نسبت به مجلسی به دست آورده است که حداقل 103 نماینده اصلاح‌طلب دارد.

با اینکه عده‌ای در روزهای قبل از انتخاب ریاست مجلس تلاش کردند که لاریجانی و عارف را در مقابل هم قرار دهند و یک بازی برد-باخت برای کرسی ریاست مجلس تعریف کنند اما اتفاقات این روزهای مجلس اثبات کرد که در عین وجود رقابتی جدی میان نامزدهای کرسی ریاست مجلس، برای طرفین پیگیری اهداف و برنامه‌های خود که اشتراکات زیادی با هم دارند در اولویت است.

برای اصلاح‌طلبان کسب کرسی ریاست مجلس اهمیت زیادی داشت، اما رویکرد اصلی اصلاحات پرهیز از ایجاد دوگانه عارف-لاریجانی بود. عارف جزء اولین افرادی بود که پس از انتخاب لاریجانی به عنوان رییس موقت مجلس به سمت او رفت و موفقیت لاریجانی را به او تبریک گفت تا اثبات کند که پای این حرف خود مانده که «مهمترین شاخص مجلس آینده که ما دنبال می‌کنیم همدلی است...هر کسی که برای ریاست انتخاب شود، تنشی ایجاد نخواهد شد. مبنای ما همکاری و رفاقت است و می‌پذیریم که حرف آخر را مجلس می‌زند و با هم کار خواهیم کرد.»

با اینکه عده‌ای در روزهای قبل از انتخاب ریاست مجلس تلاش کردند که لاریجانی و عارف را در مقابل هم قرار دهند و یک بازی برد-باخت برای کرسی ریاست مجلس تعریف کنند اما اتفاقات این روزهای مجلس اثبات کرد که در عین وجود رقابتی جدی میان نامزدهای کرسی ریاست مجلس، برای طرفین پیگیری اهداف و برنامه‌های خود که اشتراکات زیادی با هم دارند در اولویت است.

از سویی علی لاریجانی هم با تاکید بر رفاقت خود با عارف گفته بود که مردم آرامش می‌خواهند و با تنش هم نمی‌شود مشکلات کشور را حل کرد. وی در آخرین نشست خبری خود در مجلس نهم درباره‌ پیام انتخابات مجلس دهم به بخصوص رای مردم در تهران خبرنگار ایسنا گفت که«در کل پیام این دوره از انتخابات را باید این طور حس کنیم که مردم در کشور آرامش می‌خواهند که همه همسو مشکلات را حل کنند. ما در یک فضای تنش آلود نمی‌توانیم به مسائل کشور بپردازیم. در داخل پارلمان تنش داشته باشیم نتیجه این می‌شود که ما نمی‌توانیم وارد مسائل اصلی کشور شویم و در بیرون هم ذهن‌ها نمی‌تواند به هم برسد. بنابراین من فکر می‌کنم مسیری که طی شد نشان داد که مردم آرامشی می‌خواهند که هم‌افزایی در کشور صورت بگیرد و مسایل کشور در فضای عاقلانه‌ای حل و فصل شود.»

وقایع روزهای اول مجلس نشان داد که روسای فراکسیون‌های مجلس دهم و همچنین نمایندگان مجلس شروع خوبی داشتند و به وعده خود در خصوص پرهیز از وارد کردن مجلس به تنش و حاکم کردن فضای آرامش عمل کردند البته قابل پیش‌بینی هم بود که مجلس دهم یادآور خاطرات تلخ مجلس نهم نباشد.

اکنون با رد صلاحیت تندروها توسط مردم در انتخابات و در اولویت قرار گرفتن نیازهای کشور، اعتدال و میانه‌روی در مجلس دهم حکمفرما شده و فراکسیون‌های مجلس آماده تلاش برای تحقق وعده‌های خود به مردم هستند. یکی از مهم‌ترین این وعده‌ها (که وعده مشترک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است) حل مشکلات اقتصادی کشور است. حال اتفاقات روزهای اول مجلس دهم را باید به فال نیک گرفت و منتظر تعامل فراکسیون امید، ولایت و مستقل‌ها برای تحقق وعده‌ها و کمک به دولت برای حل مشکلات مردم بود.

گزارش از خبرنگار ایسنا: محسن فرامرزی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha