• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 95031106929
  • خبرنگار : 71464

عبده تبریزی:

صندوق‌های بازنشستگی گزارشی از وضعیت خود ارایه نمی‌دهند

صندوق‌های بازنشستگی گزارشی از وضعیت خود ارایه نمی‌دهند

عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: گرچه صندوق‌های بازنشستگی طبق قانون موظفند به بورس وضعیت خود را گزارش کنند ولی این کار را نمی‌کنند. آنها اکنون مشکلات ساختاری بسیاری دارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسین عبده تبریزی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران که امروز - یازدهم خرداد‌ماه - در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی و مرکز اسناد ایران برگزار شد، اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی در شرایط کنونی خود نیاز به ایجاد اصلاحات در چند بخش دارد که یکی از آنها اصلاح نظام مالکیت، اصلاح وضعیت نیروی انسانی و غیره است.

وی با اشاره به این‌که اکنون لیست بلند‌بالای صندوق‌های بازنشستگی در اقتصاد کشور وجود دارد، اظهار کرد: نمی‌دانیم چرا سهم بیمه و سهم کارفرما در این تعداد از صندوق‌های بازنشستگی اینقدر متفاوت است و البته باید در اقتصاد سیاسی این صندوق‌های بازنشستگی را بررسی کرد که چقدر تعداد آنها در جهت ایجاد رفاه ایجاد شده‌اند و چه تعداد از آنها با چه انگیزه‌ای به مجلس رفته و تصویب شده‌اند. صندوق‌های بازنشستگی اکنون نیاز تغییر ساختاری هم دارند چون روند افزایش پرداختی‌ها به بازنشستگان به دلایلی همچون سن پایین بازنشستگی، افزایش تعداد بازنشستگان و بازنشسته پیش از موعد که برخی در ابتدای انقلاب به دلایل سیاسی رخ داده است که سبب شده پرداختی‌های جدیدی به مستمری‌بگیران داده شود و صندوق ذخیره‌ای نداشته باشد.

عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: اصلاح سن بازنشستگی، نحوه تعیین حقوق و اصلاح مقررات وراث از دیگر مواردی است که باید برای ساماندهی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در دستور کار قرار گیرد.

عبده‌تبریزی تصریح کرد: در اقتصاد ایران مفهوم صندوق وجود ندارد که منابع در آن جمع شود و بعد به مصرف برسد. در 10 سال اخیر به دلیل مشکلات دارایی‌های نقد شونده وضعیت صندوق‌ها به آنجا رسید که اکنون به برخی موسسات هرمی تبدیل شده و شرکت‌داری می‌کنند که باید برای خروج از این وضعیت چاره‌ای اندیشید.

وی همچنین نبودن مقام ناظر بر صندوق‌ها را یکی از مشکلات آنها عنوان کرد و گفت: در صندوق‌ها گزارش‌دهی وجود ندارد باید روزانه کسی وجود داشته باشد که توضیح دهد صندوق‌ها چقدر می‌ارزند. اکنون بیش از دو سال است که طبق قانون صندوق‌ها باید به بورس وضعیت خود را گزارش دهند ولی این کار را انجام نمی‌دهند و این در حالی است که پول صندوق‌های بازنشستگی وجود عمومی و باید درباره آن توضیحات شفاف ارائه شود.

عضو شورای عالی بورس انجام اصلاحات ساختاری را در صندوق‌های بازنشستگی ضروری عنوان کرد و درباره برنامه خود دراین زمینه توضیح داد: تعیین تکلیف میزان مطالبات از دولت و همزمان انجام اصلاحات در تعهدات جدید دولت نسبت به صندوق‌های بازنشستگی، تسویه حساب با دولت از طریق دریافت اوراق بدهی دولت مقید به سررسید و نرخ سود معین، استقرار مقام ناظر برای همه طرح‌های بازنشستگی به استثنای طرح‌های بازنشستگی مبتنی بر طرح‌های در اختیار شرکت‌های بیمه عمر، می‌تواند درجهت اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کمک کند.

وی همچنین سایر برنامه‌های اصلاحی صندوق‌های بازنشستگی خود را چنین عنوان کرد که استقرار نظام ضمانت با بیمه صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی مکمل و حل و فصل مشکلات صندوق‌های وشگسته (بدون استفاده از منابع بودجه‌ای اما با مدیریت دولت)، استقرار صندوق بازنشستگی حداقلی دولتی با تجمیع صندوق‌های متعدد موجود (پس از حل و فصل کسری‌ها) و با سیاست سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه، خروج کامل دولت از مدیریت صندوق‌های بازنشستگی و مدیریت هر وجوهی که به کارکنان و اشتغال آنها مربوط است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha