• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 95031107017
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران:

افزایش 18 درصدی مرگ بر اثر برق گرفتگی در مازندران

افزایش 18 درصدی مرگ بر اثر برق گرفتگی در مازندران

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: در سال گذشته 33 نفر به دلیل برق‌گرفتگی در مازندران جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مازندران، علی عباسی، اظهار کرد: از تمامی موارد برق‌گرفتگی سال گذشته 31 نفر مرد و 2 نفر زن بودند، این در حالی است که فوت شدگان بر اثر برق‌گرفتگی در سال پیش همگی مرد هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته 154 نفر به علت برق گرفتگی در استان مازندران جان خود را از دست دادند که سال 91 با 39 و سال 1394 با 33 مورد فوتی دارای بیشترین آمار میزان مرگ‌های ناشی از برق گرفتگی بودند.

عباسی در ادامه با تاکید بر رعایت نکات ایمنی، گفت: بررسی‌های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که بسیاری از این حوادث به دلیل عدم آشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و عبور جریان برق از بدن به زمین به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: فیوزها، از برق گرفتگی جلوگیری نمی‌کند و جریان برق بسیار اندکی به میزان 100 میلی آمپر در صورت عبور از بدن ، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان این‌که در حالی که فیوزها با جریان صدها برابر از این میزان نیز از کار نمی‌افتند، افزود: فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم‌کشی و آتش‌سوزی پیشگیری می‌کنند و نمی‌توانند از برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند.

عباسی یادآور شد: از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق گرفتگی نقش موثری دارد، وجود سیم سوم در سیم کشی منازل بسیار مهم بوده و به جلوگیری از برق گرفتگی کمک می‌کند.

وی با اشاره به این‌که برق گرفتگی در محیط های مرطوب بسیار محتمل‌تر از محیط های خشک است، اظهار کرد: مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است و خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت دوری از هرگونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک می‌کند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در پایان گفت: به یاد داشته باشیم در صورتی که با برق سر و کار داریم از کفش‌های با عایق خشک استفاده کنیم و مراقب باشیم هیچ قسمتی از بدن ما به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha