• چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95031207355
  • خبرنگار : 71477

تلاش برای برگزاری جلسه علنی دادگاه متهمان 11 سپتامبر در گوانتانامو

تلاش برای برگزاری جلسه علنی دادگاه متهمان 11 سپتامبر در گوانتانامو

یک دادستان آمریکایی خواستار برگزاری جلسه علنی دادگاه در زندان گوانتانامو با حضور برخی افرادی که اعضای خانواده‌هایشان را در حمله تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی از دست دادند، در پاییز امسال شد. او اعلام کرد در غیر این صورت شاید عمر آن‌ها برای آنکه حرف‌هایشان شنیده شود، کفاف ندهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادگاه نظامی که برای پنج زندانی گوآنتانامو متهم در پرونده حمله تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی تشکیل شده از مه سال 2012 میلادی به تدریج پیش رفته و همچنان در مرحله پیش از محاکمه باقی مانده است. با توجه به این مساله ممکن است برگزاری جلسه اصلی دادگاه چندین سال طول بکشد.

به همین خاطر دادستان‌ها می‌خواهند در اکتبر سال جاری میلادی 10 تن در پایگاه گوآنتانامو در کوبا در یک جلسه دادگاهی علنی درباره از دست دادن پسران و دخترانشان در حمله تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 شهادت دهند.

از نظر دادستانی این 10 تن شاهدان "تاثیرات قربانی" هستند. اما به خاطر سن یا وضعیت سلامتی‌شان، ممکن است عمرشان به دادگاه کمیسیون نظامی که ممکن است چند سال دیگر برگزار شود کفاف ندهد.

اد رایان، دادستان فدرال به قاضی مربوط در خصوص برگزاری جلسه شهادت علنی در پایگاه گوآنتانامو گفت: این مساله برای ما از اهم واجبات است.

وکلای مدافع می‌گویند، برگزاری جلسه شهادت علنی از این خانواده‌ها وجه هیات منصفه نظامی بالقوه را لکه دار کرده و باید به صورت محرمانه برگزار شود.

این پنج متهم با اتهاماتی مواجه هستند که شامل قتل حدود 3000 تن آن هم مغایر با قوانین جنگ به خاطر نقششان در برنامه‌ریزی حمله و تامین حمایت لجستیکی از هواپیماربایان 11 سپتامبر است. آن‌ها توسط کمیسیون ارتش محاکمه می‌شوند که ترکیبی از سیستم قضایی نظامی و غیرنظامی است و اگر محکوم شوند با حکم اعدام مواجه خواهند شد.

دادستانها می‌گویند، جلسه اصلی دادگاه ممکن است در زودترین حالت در سال 2017 میلادی برگزار شود، در حالی که وکلای مدافع گفته‌اند، به خاطر تمامی مسائل حقوقی پیش از محاکمه که باید حل شوند آغاز جلسه اصلی دادگاه چندین سال طول خواهد کشید.

این درخواست دادستانی برای برگزاری جلسه شهادت علنی در دومین روز از جلسه دادگاهی یک هفته‌ای در پایگاه گوآنتانامو مطرح شد و قاضی "جیمز پول" هنوز هیچ حکمی در خصوص این مساله صادر نکرده است.

این دادستان‌ها در دادخواستی که به دادگاه تقدیم کردند، گفتند: شهادت اعضای این خانواده‌ها بدون شک مدرک مهمی برای اعضای کمیسیون نظامی است که در زمان ارزیابی میزان صدماتی که این متهمین وارد کرده‌اند، آن را در نظر خواهند گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha