• چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95031207384
  • خبرنگار : 71402

خشم مادورو از تلاش‌های سازمان کشورهای آمریکایی برای تعلیق ونزوئلا

خشم مادورو از تلاش‌های سازمان کشورهای آمریکایی برای تعلیق ونزوئلا

رئیس سازمان کشورهای آمریکایی خواستار نشست اضطراری دولت‌های منطقه‌ای برای بررسی سطح دموکراسی در ونزوئلا شد و این اقدام می‌تواند به تعلیق کاراکاس از این نهاد ختم شود؛ اقداماتی که با واکنش تند نیکولاس مادورو مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش گفته است که می‌تواند اقداماتی را علیه کنگره تحت کنترل اپوزیسیون کشورش انجام دهد.

لوئیس آلماگرو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) گفت، ونزوئلا از "تغییرات عمیق نظم دموکراتیک" رنج می‌برد و خواست که در هفته‌های آتی یک رای‌گیری در این رابطه انجام شود. احتمالا رای‌گیری مذکور با نشست سالانه ماه آتی این گروه در جمهوری دومینیکن همزمان می‌شود.

چنانچه دو سوم 34 کشور عضو این سازمان بگویند که رهبری ونزوئلا روند دموکراسی را شدیدا تضیعف کرده است، کاراکاس از سازمان "او ای اس" مستقر در واشنگتن تعلیق می‌شود. آخرین بار چنین اتفاق مشابهی در سال 2009 و زمانی رخ داد که هندوراس در پی عزل مانوئل زلایا، رئیس‌جمهوری این کشور به دست ارتش تعلیق شد.

رئیس‌جمهوری سوسیالیست ونزوئلا سه‌شنبه در واکنش به این سخنان خواستار "قیام ملی" برای مبارزه با تهاجم خارجی شد. به گفته او، آلماگرو از اختیارات خود تخطی کرده و اصول اصلی این سازمان را با دیکته کردن سیاست‌ها به یک کشور مستقل نقض کرده است. آلماگرو، رهبر کاراکاس را دیکتاتوری خرد توصیف کرده بود.

مادورو در راهپیمایی کارگران بخش حمل و نقل که از دولت حمایت می‌کنند، گفت: آلماگرو به منشور دموکراتیک خودت پایبند باش! باید احترام ونزوئلا حفظ شود. آلماگرو با اپوزیسیون ونزوئلا و دولت آمریکا همدست است تا دولت مرا تضعیف کند.

کنگره تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا اوایل ماه جاری میلادی خواستار مداخله سازمان کشورهای آمریکایی شده بود. مادورو سه‌شنبه با تهدید نسبت به انجام اقدامی علیه کنگره، رهبر آن را به خیانت متهم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha