• چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95031207553
  • منبع : نمایندگی مرکزی

دست دلالان در جیب باغداران ساوجی

دست دلالان در جیب باغداران ساوجی

ساوه دومین شهرستان استان مرکزی و قطب کشاورزی این استان به شمار می‌رود که علاوه بر تولید محصولات متنوع زراعی در تولیدات باغی نظیر انار، پسته، طالبی و انواع میوه‌های سردرختی در کشور جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- باغداران این شهرستان علاوه بر اینکه با مشکلاتی نظیر کم‌آبی و نبود نقدینگی به منظور اجرای روش‌های نوین آبیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، عرضه محصولات خود با قیمت پائین نیز بر مشکلات آنان افزوده شده است به طوری که حاصل زحمات طاقت‌فرسای آنان به جیب دلالان روانه می‌شود.

این روزها که باغات ساوه شاهد برداشت محصولات سردرختی نظیر زردآلو است، نظاره‌گر جولان دلالانی هستیم که با خرید تولیدات باغی با قیمت پائین و انبار کردن آن به دنبال عرضه این محصولات در بازار مصرفی با قیمت گزافی و سود بالا هستند.

یک باغدار ساوجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه زرد‌آلوهای تولیدی در بازارهای تهران و استان‌های بزرگ به فروش می‌رسد ، گفت: تمام زحمت نگهداری، مراقب و ثمربخشی درختان بر دوش باغدار است، اما زمان برداشت این دلال است که کمتر از یک ساعت چند برابر تولیدکننده سود می‌کند و در واقع دستش در جیب باغدار است.

احمدرضا آخوندی افزود: زردآلوی پیش‌رس از هفت هزار تومان تا سیزده هزار تومان به فروش می‌رسد و زردآلوی دیررس حدود پنج هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش ایسنا؛ حسین روستایی از باغداران نمونه ساوه نیز گفت: بیش از 60 هکتار باغ دارم که حدود 10 هکتار آن زرد آلو است و از هر هکتار 15 تن و در مجموع بیش از 150 تن زرد آلو برداشت می‌شود.

وی ماندگاری بالا، شیرین بودن و کیفیت بالا را از خصوصیات زرد آلوی ساوه عنوان کرد و افزود: به دلیل عدم استفاده از کودها و سموم شیمیایی به مدت 12 سال زردآلوی ارگانیک را وارد ظرف میوه خانواده‌ها می‌کنم.

این باغدار با بیان اینکه صاحب گواهی ارگانیک از کشور ایرلند و آلمان است، افزود : مصرف کود شیمیایی به سلامتی مردم لطمه وارد می کند و من مردم را جزئی از خانواده خود می‌دانم به همین دلیل از کود شیمیایی استفاده نکرده و نمی‌کنم.

رییس جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه نیز گفت: سطح زیر کشت باغات زرد آلوی ساوه هفتصد هکتار است که به طور متوسط از هر هکتار 10 الی 13 تن محصول برداشت می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ حسین قاسمی رئیس جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه بیشترین درختان زردآلو ساوه را رقم بادامی و شکرپاره دانست و مهم‌ترین مشکل باغداران زردآلو را کم‌آبی عنوان کرد و افزود : دولت باید برای اجرای آبیاری‌های تحت فشار اعتبارات لازم را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

به گفته وی استفاده نکردن از کودها و سموم شیمیایی به مدت 12 سال موجب تولید زردآلوی ارگانیک در این شهرستان شده است .

قاسمی پیش‌بینی کرد که امسال بیش از 10 هزار تن زرد آلو از باغ‌های ساوه برداشت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha