• چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031207635
  • خبرنگار : 71477

لاوروف: نیروهای ترکیه از خاک عراق خارج شوند/دلیل تعویق مذاکرات ژنو مخالفان سوری‌اند

لاوروف: نیروهای ترکیه از خاک عراق خارج شوند/دلیل تعویق مذاکرات ژنو مخالفان سوری‌اند

وزیر امور خارجه روسیه در جریان مصاحبه‌ای تاکید کرد، حضور بی‌دعوت نیروهای مسلح ترکیه در عراق غیرقابل قبول است و جای سوال دارد که چرا غرب چشم خود را بر نقض استقلال و حاکمیت عراق توسط آنکارا بسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه کومسومولسکایا پراودا گفت: ما خواستار خروج نیروهای مسلح ترکیه از خاک عراق هستیم جایی که احمد داووداوغلو، نخست وزیر سابق ترکیه این نیروها را برای تقویت استقلال و حاکمیت عراق مستقر کرده است.

وی افزود: شرکای غربی روسیه و متحدان ترکیه از ائتلاف ناتو باید توجه بیشتری به فعالیت‌های آنکارا در این منطقه داشته باشند. موضع کنونی ناتو این است که ترکیه یکی از اعضای این ائتلاف است در نتیجه آن‌ها مسائل را در بین خودشان حل خواهند کرد.

لاوروف ادامه داد: درباره قبرس چطور؟ قبرسی که یکی از اعضای ناتو نیست و حریم هوایی‌اش بارها توسط نیروی هوایی ترکیه نقض شده است؟ این چه نوع موقعیتی است: اگر یکی از اعضای ناتو هستید می‌توانید هر کار که بخواهید انجام دهید!

وزیر امور خارجه روسیه گفت: در عراق، آنکارا در حال عملی کردن آرزوها و جاه طلبی‌های نئو عثمانی و تعقیب اهداف اقتصادی مشخص است. ترکیه‌ای‌ها روی به دست آوردن یک جای پای محکم در عراق حساب می‌کنند و منتظر یک نبرد برای دست گذاشتن بر روی حوزه‌های نفتی موصل و واکنش جامعه بین‌الملل هستند.

لاوروف افزود: روسیه به بیان درخواست خود مبنی بر اینکه ترکیه باید از ایجاد آشوب و ناآرامی در وهله اول علیه کردها دست بردارد، ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: روسیه به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای مقابله با تروریسم در منطقه برای عراق و کردستان عراق با رضایت دولت این کشور سلاح فراهم می‌کند.

لاوروف ادامه داد: مبارزه با تروریسم باید طبق اصول و قوانین بین‌المللی و عاری از معیارهای دوگانه صورت گرفت.

وی همچنین گفت: اولتیماتوم‌های کمیته عالی مذاکرات مخالفان سوریه مسئول عدم تعیین یک تاریخ برای دور بعدی مذاکرات سوریه در ژنو است.

لاوروف افزود: کمیته عالی مذاکرات نشست صلح سوریه را به نماد اعتراض ترک کرد و استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه نیز اجازه این کار را داد اگرچه ما از او خواستیم تا تاریخی را برای دور بعدی مذاکرات پیش از آغاز ماه رمضان تعیین کند او در حال حاضر قصد دارد این کار را ظرف دو هفته آتی یا حتی پس از ماه رمضان انجام دهد و این تنها به خاطر اولتیماتوم‌هایی است که کمیته عالی مذاکرات مخالفان سوری داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha