• چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95031207800
  • منبع : نمایندگی البرز

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

روند نزولی واردات مواد غذایی به کشور ادامه دارد

روند نزولی واردات مواد غذایی به کشور ادامه دارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیش از دولت یازدهم واردات مواد غذایی به کشور هشت میلیارد و 100 میلیون دلار بود اما در حال حاضر این میزان به سه میلیارد و 400 میلیون دلار کاهش یافته است که امید داریم با ادامه این روند تراز واردات و صادرات مواد غذایی کشور به صفر برسد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در البرز، محمود حجتی در آئین رونمایی و معرفی 20 رقم جدید زراعی و باغی که با حضور معاون اول رئیس جمهوری در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، اظهار کرد: سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی سه رویکرد اساسی را برای تولید کمی و کیفی بذر در پیش گرفته است.

وی به ظرفیت‌های تحقیقاتی و فعالیت ایستگاه‌های مختلف پژوهش کشاورزی در سراسر کشور برای مقاوم سازی بذرهای کشاورزی و باغی در برابر آفات و بیماری ها اشاره کرد وافزود: رویکرد نخست با عنایت به این ظرفیت ها بنا گذاشته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی نسبت به عدم پیگیری چنین رویکردی هشدار داد و افزود: اگر چنین رویکردی با جدیت دنبال نشود، محصولات کشاورزی و باغی سال به سال کمتر شده و بذرها در برابر انواع هجوم ها قرار گرفته و کارایی خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین تحقیقات و پژوهش در زمینه بذر و نهال باید به روز شود.

حجتی از رفع نگرانی مجلس شورای اسلامی در این خصوص خبر داد و گفت: مجلس شورای اسلامی در این زمینه نگرانی‌های خود را داشت اما با تلاش‌های صورت گرفته سعی کرده‌ایم این نگرانی‌ها را رفع کنیم.

این مسئول از نیاز کشور به 300 هزار تن بذر آماده برای تبدیل شدن به محصول گفت و تصریح کرد: این بذرها باید دارای قیمت مناسبی باشند.

وی از تجربه‌های کشور در زمینه تولید بذر گفت و یادآورشد: پیش از این در زمینه تولید بذر مناسب وضعیت مناسبی نداشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به ویژه شرکت های دانش بنیان گفت: تولید بذر با کیفیت در افزایش تولید محصولات سالم موثر است اما عمده کار را باید به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت فقط بر روی افزایش رقم های بذر متمرکز شود.

وی استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را رویکرد دوم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد وگفت: این ظرفیت به خوبی می تواند در تولید بذر با کیفیت موثر باشد.

وزیر جهاد کشاورزی استفاده از علم روز دنیا را مهم ارزیابی و اعلام کرد: تعامل و ارتباط با موسسات علمی و تحقیقاتی خارجی رویکرد سوم وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه این بخش است بنابراین موسسات علمی داخلی باید با خارجی ها وارد مذاکره شوند تا از علوم روز دنیا بهره مند شویم.

حجتی از ضرورت ایجاد دفاتر علمی و تحقیقاتی شرکت های خارجی در ایران و استفاده از ایده‌های کارشناسان خارجی برای تولید بذر مناسب محصولات کشاورزی و باغی گفت و اعلام کرد: این اقدامات می‌تواند در بهبود وضعیت غذایی کشور موثر باشد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه توضیحاتی در خصوص تولید گندم پرداخت و اظهار کرد: با تلاش کشاورزان و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی شاهد افزایش چشمگیرتولید گندم در سال جاری هستیم.

وی افزود: اگرچه در سا ل های 91 تا 93 هر سال به طور متوسط شش میلیون تن گندم وارد کردیم اما امسال به جای واردات، درصدد افزایش ذخایر داخلی هستیم .

حجتی با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته تا کنون نیازی به واردات گندم نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: این مهم حاصل تلاش و کوشش تولید کنندگان و دولت در کنار یکدیگر بوده است که مصداق بازر اقتصاد مقاومتی است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: پیش از دولت یازدهم واردات مواد غذایی به کشور هشت میلیارد و 100 میلیون دلار بود؛ اما در حال حاضر این میزان به سه میلیارد و 400 میلیون دلار کاهش یافته و امید داریم با ادامه این روند تراز واردات و صادرات مواد غذایی کشور به صفر برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha