• یکشنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031609235
  • خبرنگار : 71477

در حاشیه نشست امنیتی شانگری- لا ؛

چین برای تبادل اطلاعات ضدتروریستی با فرانسه اعلام آمادگی کرد

چین برای تبادل اطلاعات ضدتروریستی با فرانسه اعلام آمادگی کرد

همزمان با تلاش‌های چین در جهت جلب حمایت بین‌المللی بیشتر برای مبارزات ضدتروریستی‌اش، پکن امیدوار است تبادل اطلاعات ضدتروریستی با فرانسه شکل گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، در چند سال گذشته صدها تن در منطقه سین‌کیانگ واقع در غرب چین که خانه مسلمانان اویغور است، کشته شدند. دولت شبه‌نظامیان که به دنبال کشوری مستقل تحت عنوان «ترکستان شرقی» هستند را مقصر این ناآرامی‌ها می‌داند.

آدمیرال سون جیانگو، معاون رئیس ستاد ارتش آزادی‌بخش خلق چین در حاشیه نشست امنیتی شانگری- لا به لویی گویته، دبیرکل امنیت ملی و دفاعی فرانسه گفت: پکن و پاریس روابط نظامی نمونه‌ای داشته‌اند.

وی افزود: حملات تروریستی سال گذشته میلادی در فرانسه، چین را به شدت تحت تاثیر قرار دارد. من معتقدم جنگ علیه تروریسم اصولاً جنگ اطلاعات است. چین امیدوار است حول محور مساله مقابله با تروریسم با فرانسه همکاری اطلاعاتی داشته باشد.

گویته نیز در پاسخ گفت: فرانسه با تقویت همکاری اطلاعاتی در زمینه مقابله با تروریسم موافق است.

از زمان حملات تروریستی در پاریس چین به دنبال حمایت غرب از جنگ علیه تروریسمش است اما کشورهای غربی عموماً تمایلی به تبادل اطلاعات و همکاری با چین ندارند.

آدمیرال سون جیانگو درخصوص مناقشات بر سر دریای چین جنوبی نیز گفت: ما از فشار آمریکا برای توقف فعالیت‌هایمان در دریای چین جنوبی جلوگیری می‌کنیم چراکه بر این منطقه مورد مناقشه حق حاکمیت داریم و از دردسر نیز نمی‌ترسیم.

وی در آخرین روز از نشست امنیتی شانگری- لا افزود: ما زیر بار حرف زور نمی‌رویم. ما دردسر درست نمی‌کنیم اما از دردسر نیز نمی‌ترسیم. چین مسوول هیچ‌یک از پیامدها نخواهد بود، اجازه نیز نمی‌دهد تا به حق حاکمیت، استقلال و منافع امنیتی‌اش تجاوز شود و نسبت به برخی کشورها که در دریای چین جنوبی ناآرامی ایجاد می‌کنند نیز بی‌تفاوت نخواهد بود.

همزمان با جزیره‌سازی‌های گسترده پکن در دریای چین جنوبی و افزایش گشت‌زنی‌ها و مانورهای آمریکا در این منطقه، این دو کشور مرتباً یکدیگر را به نظامی کردن این راه آبی متهم کرده‌اند.

علی‌رغم نگرانی‌های ژاپن، هند، ویتنام و کره‌جنوبی آدمیرال سون جیانگو ضمن رد منزوی شدن چین گفت: بسیاری از کشورهای آسیایی که در مذاکرات امنیتی شانگری- لا حضور داشتند نسبت به سال گذشته با چین گرمتر و دوستانه‌تر شده بودند.

وی افزود: ما نه در سال گذشته و نه اکنون منزوی نبوده و نیستیم و در آینده نیز منزوی نخواهیم شد. در حقیقت بسیار نگرانم که برخی مردم و کشورها همچنان با ذهنیت و تعصب زمان جنگ سرد چین را نگاه می‌کنند. آنها باید این ذهنیت را کنار گذاشته و به انزوای خودشان پایان دهند.

این مقام ادامه داد: چین برای حل تمامی مناقشات از طریق مذاکره صبور و منطقی است. ما همچنین باور داریم که کشورهای مرتبط با این مناقشه نیز برای رسیدن به صلح صبور و منطقی هستند. همیشه باور داشتم دوستی بهتر از دشمنی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha