• یکشنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031609303
  • خبرنگار : 71415

القاعده در حال سازماندهی مجدد در کراچی پاکستان است

به گفته مقام‌های پاکستانی، یک شاخه وابسته به گروه تروریستی القاعده در شهر کراچی این کشور در حال سازماندهی مجدد خود بوده تا به گفته آنها «دست به کاری بزرگ» بزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پی تی آی، بسیاری از رهبران القاعده بعد از سرنگونی دولت طالبان افغانستان در سال 2001 به شمال غرب پاکستان گریختند.

برخی از آنها به شهر دوردست‌تر کراچی واقع در جنوب پاکستان و به دور از مرز افغانستان رفتند، با وجود آنکه تعداد زیادی از آنها کشته شده و یا مجبور به فرار به دیگر نقاط خاورمیانه شدند اما مقام‌های پاکستانی می‌گویند نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه یک شاخه القاعده در شهر کراچی در تلاش برای سازماندهی مجدد خود با استفاده از رونق اقتصادی در این شهر بوده و تلاش می‌کند تا نیروهای جدیدی را جذب کند.

کراچی بزرگترین شهر پاکستان و یکی از بزرگترین شهرهای دنیاست، شهری که از رونق اقتصادی برخوردار بوده و در سال 2010 جمعیت آن 13 میلیون نفر که بیشتر از جمعیت شهر مسکو است، برآورد شد. این موجب می‌شود که کراچی پتانسیل خوبی برای رشد گروه‌های شبه‌نظامی داشته باشد.

شاخه القاعده که در کراچی مشغول بازسازی خود است به «القاعده در شبه‌جزیره هند» مشهور است. این شاخه جنوب آسیای القاعده در سال 2014 از جمله با هدف مبارزه با داعش تشکیل شد و مسئول حمله به اقلیت‌های مذهبی در کشور بنگلادش است.

یک مقام مبارزه با تروریسم در شهر کراچی که نامش را فاش نساخت، گفت: در حال حاضر هسته مرکزی القاعده و متفکران و برنامه‌ریزان این گروه قصد آمدن به خط مقدم را ندارند اما آنها مشغول به خط دهی و دستور دادن به نیروهایشان هستند و نیروهای محلی در شمار زیاد در حال پیوستن به آنها هستند.

گروه القاعده در شبه‌جزیره هند به گفته این مقام‌ها سلول‌هایی را در کراچی تشکیل داده که در مدارس اسلامی این شهر فعالیت داشته و در لوای آموزش‌های اسلامی دانشجویان جوان را جذب خود می‌کنند.

براساس گزارش‌ها، این شاخه القاعده به دنبال حمله نیابتی بوده و در حال ارتباط گرفتن با چندین گروه شبه‌نظامی در پاکستان از جمله شبه‌نظامیان سنی محلی و بنگالی‌ها و دیگر مهاجران اردوزبان است.

سیدطاهر حسینی مشهدی، یک مقام بازنشسته ارتش پاکستان و سناتور در این کشور گفت: القاعده تنها یک چتر است و در صدر این هرم کنترل‌کنندگان قرار دارند. آنها در پاکستان نیاز به تلاش فراوانی برای تقویت خود ندارند زیرا فقط لازم است این سازمان‌های انشعابی شبه‌نظامیان موجود را که تشنه خون بوده و یک ماشین کشتار از قبل آماده شده دارند جذب خود کنند.

این ماشین کشتار با در نظر گرفتن اتهامات مقامات اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه القاعده در شبه جزیره هند به دنبال حامیانی برای خود در میان نیروهای عادی ارتش پاکستان است وحشتناک‌تر نیز می‌شود. تنها حمله‌ای که به نام گروه القاعده در شبه‌جزیره هند در پاکستان ثبت شده تلاش برای ربودن یک کشتی نیروی دریایی پاکستان بوده که در جریان آن پنج افسر این نبرد دریایی به اتهام کمک به این گروه به منظور سازماندهی این حمله محاکمه شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha