• یکشنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95031609357
  • خبرنگار : 71457

/سرمقاله-رای الیوم/

آمریکا در گنجاندن نام ائتلاف عربستان در لیست سیاه سازمان ملل دست داشت

آمریکا در گنجاندن نام ائتلاف عربستان در لیست سیاه سازمان ملل دست داشت

پس از آنکه کنگره آمریکا قانونی را صادر کرد که به خانواده‌های قربانبان حملات 11 سپتامبر 2001 اجازه می‌دهد تا به دلیل مشارکت 15 تن از شهروندان عربستانی در این حمله، از عربستان شکایت کنند تا غرامت‌ احتمالا چند میلیارد دلاری بگیرند، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با درج نام ائتلاف عربی تحت امر عربستان در لیست سیاه به دلیل کشتن کودکان ضربه دردناک دیگری را به عربستان وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: در گزارش سازمان ملل که روز جمعه منتشر شد، آمده است که ائتلاف عربی تحت امر عربستان مسئول 60 درصد از کشتار و زخمی شدن کودکان در سال گذشته میلادی در یمن بوده است و 510 کودک کشته شده و 667 تن دیگر زخمی شدند و این ائتلاف در نیمی از حملات خود مدارس و بیمارستان‌ها هدف گرفتند.

خطیر بودن این گام بی‌سابقه سازمان ملل فقط در این امر نهفته نشده است که ائتلاف حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن را با عربستان در ارتکاب جنایت‌ها و نقض حقوق کودکان در یمن برابر ندانسته است، بلکه در این امر نهفته است که 9 کشور عرب حوزه خلیج فارس را که در این ائتلاف تحت امر عربستان مشارکت دارند و حملات نظامی زمینی و هوایی در یمن دارند، محکوم می‌کند.

حوثی‌ها و نیروهای دولتی یمن و افراد مسلح حامی دولت از دست کم پنج سال قبل در این فهرست قرار دارند و "جنایتکاران همیشگی" به شمار می‌آیند، اما این که عربستان که شهرت جهانی دارد و هم‌پیمان اصلی غرب به شمار می‌آید، در کنار این گروه‌های یمنی و در کنار القاعده در این لیست قرار گرفته است که این امر توجه‌ها را جلب می‌کند.

بر این باور نیستیم که دبیرکل سازمان ملل که چندین لیست سیاه را منتشر کرده است، با دولت آمریکا از قبل در مورد آن مشورت نکرده باشد و بعید نمی‌دانیم که این دولت آمریکا باشد که در پشت این لیست سیاه باشد، شاهد ما نیز این است که این لیست در بردارنده نام طرف‌هایی چون اسرائیل نمی‌شود که هرچقدر می‌خواهد کودکان را در اراضی فلسطین می‌کشد.

مداخله نظامی عربستان در یمن در چارچوب ائتلاف طوفان قاطیت که حملات جنگنده‌هایش بیمارستان‌ها، گاوداری‌ها، مخزن‌های آب و مراسم عروسی را هدف قرار داده است، در صحنه سیاسی، اقتصادی و انسانی نتایج معکوسی علیه عربستان برجای گذاشته است و همچنین این ائتلاف هیچ یک از اهدافی را که به خاطر آن شکل گرفت، محقق نساخته است و به همین دلیل، اظهارات منسوب به محمد بن نایف، ولیعهد عربستان سعودی در پایگاه روزنامه الوطن مبنی بر اینکه "عملیات ائتلاف طوفان قاطعیت مدتش طولانی و از انتظارات ما خارج شده است"، باعث تعجب ما نشد.

درست است که روزنامه الوطن اعلام کرد که پایگاهش در معرض حمله هکری قرار گرفته است و این سخنان منسوب به ولیعهد "دروغ" است، اما آن عبارت‌هایی که در سخنان وی آورده شد، به دور از حقیقت نیست و بر زبان بسیاری از شهروندان و مسئولان عربستان در مراسم شخصی‌شان مطرح می‌شود و آنها نمی‌توانند نظر خود در مورد این مساله را از ترس عواقبش بیان کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha