• یکشنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 95031609358
  • منبع : نمایندگی گلستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان:

طرح منطقه آزاد اینچه‌برون در مجلس بررسی شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: اهمیت اینچه‌برون در مراودات تجاری کشورهای CIS و به خصوص کشور قزاقستان مهم است و امیدواریم طرح منطقه آزاد اینچه‌برون دوباره در مجلس بررسی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گلستان، قوانلو در همایش میزگرد ایران – قزاقستان که در سالن آویشن گرگان برگزار شد با اشاره به اهمیت قزاقستان گفت: با توجه به هزینه‌های بالایی که 3 کشور ایران قزاقستان و ترکمنستان برای احداث خط ریلی انجام دادند، استان گلستان در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفت که بر اساس آن آسیای میانه را به آبهای آزاد و خلیج فارس وصل می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تصریح کرد: کشور قزاقستان 10 میلیون تن گندم مازاد داشته که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. کشور قزاقستان با جمعیت کم و ذخایر غنی معدنی و کشاورزی، کشوری است که نهمین تولیدکننده سنگ آهن جهان است و هشتمین ذخیره طلای جهان را داراست و 30 درصد ذخایر آلیاژهای جهان در این کشور است.

قوانلو اظهار کرد: دلیل اینکه موضوع منطقه آزاد اینچه برون مطرح شده و به تصویب هیئت وزیران رسیده، به خاطر استفاده از ظرفیت‌های کشور قزاقستان است که در نتیجه برای ما مراوده با این کشور مهم است.

وی توضیح داد: این میز را به این دلیل تشکیل دادیم تا مسائل و مشکلات در رابطه با تجارت با قزاقستان در کوتاه مدت و بلندمدت مطرح شود. در استان قرار است با کمک برنامه ریزی توسط خود سازمان و کمیته تجارت خارجی، صادرات استان از حدود 340 میلیون دلار به حدود 409 میلیون دلار در سال 95 برسد.

قرانلو تصریح کرد: کمیته‌های 4 گانه در استان با کمک اتاق بازرگانی و دستگاه‌های مرتبط تشکیل شد که این کمیته‌های 4 گانه، مسائل و مشکلات و فرصت‌های تجارت با قزاقستان را در 3 سطح فرا ملی، ملی و استانی بررسی کردند.

وی ادامه داد: یکی از این کمیته‌ها، کمیته بازرگانی اقتصادی و مبادلات خارجی است که در حوزه فراملی مشکلاتی از قبیل سختگیری بیش از حد و طولانی بودن پروسه صدور ویزا، عدم حضور فعال تولیدکنندگان و صادرکنندگان در رویدادهای بین المللی و نبود تفاهم نامه ترجیهی را بررسی و حل می‌کنند. از مشکلات دیگر مطرح شده توسط این کمیته، می‌توان وجود مشکلات در زمینه انتقال ارز و نبود سیستم انجام فرآیندهای گمرکی را نام برد.

قوانلو افزود: کمیته دوم شامل کمیته کشاورزی، آب و منابع طبیعی است که محوریت آن با جهاد کشاورزی است که البته این کمیته در این زمینه مشکلات فرا ملی مسائلی را مطرح نکردند. کمیته سوم شامل کمیته حمل و نقل و ارتباطات و گمرک و راه آهن است که در زمینه مسائل فراملی موضوعاتی از قبیل توسعه و ایجاد خطوط منظم و جدید ارتباطی بین دو کشور و عدم بهره برداری کامل از خطوط ریلی را معرفی کردند.

وی ادامه داد: کمیته چهارم نیز کمیته علمی و آموزشی بوده که موضوعات فرا ملی مطرح شده توسط این کمیته شامل بهره‌برداری نامناسب از توانمندی‌های پزشکی درمانی و جاذبه‌های گردشگری است.

قوانلو گفت: در زمینه مشکلات ملی مطرح شده توسط این کمیته می‌توان به مواردی از قبیل حمایت نکردن کنسولی از تجار و بازرگانان در بازارهای هدف و دسترسی نداشتن به اطلاع به روز از آخرین وضعیت تجاری – صنعتی قزاقستان اشاره کرد.

وی در رابطه با مشکلات استانی نیز گفت: حاضر نشدن تولیدکنندگان و بازرگانان معتبر استان در نمایشگاه‌ها و رویدادهای قزاقستان، تبلیغات محصولات ایرانی، ایجاد امکانات مناسب جهت تخلیه و تسریع در بازرسی و نمونه برداری در ایستگاه اینچه برون از جمله مسائلی است که در این حوزه وجود دارد. ما برای همه این مشکلات راهکارهایی را ارئه داده‌ایم که این راهکارها در زمینه توسعه راه آهن و همچنین در رابطه با کاهش تعرفه‌های ریلی است تا این مسیر ریلی قابلیت رقابت با مسیرهای دیگر را داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha