• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • فارسی
  • العربية
  • English
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۰۰:۲۱
  • GMT 20:51

سرویس فرهنگی و هنری

  • دین و اندیشه
  • فرهنگ عمومی
  • ادبیات و کتاب
  • سینما و تئاتر
  • تجسمی و موسیقی
  • گردشگری و میراث
  • رسانه
  • فرهنگ حماسه

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۰۰:۲۱
  • GMT 20:51

سرویس فرهنگی و هنری

  • دین و اندیشه
  • فرهنگ عمومی
  • ادبیات و کتاب
  • سینما و تئاتر
  • تجسمی و موسیقی
  • گردشگری و میراث
  • رسانه
  • فرهنگ حماسه

نویسنده‌ای که باعث آشتی فرهنگی شد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: محمدعلی جمال‌زاده درک نسبتا درست و متعادلی از تقابل جدی فرهنگ در حدود سال‌های 1300 داشته است.

۲۳ آبان ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۵

یک عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: محمدعلی جمال‌زاده درک نسبتا درست و متعادلی از تقابل جدی فرهنگ در حدود سال‌های 1300 داشته است.

محمد تقوی درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خراسان، اظهار کرد: تقابل فرهنگی در این سال‌ها موجب شد که جمال‌زاده سعی بر تاکید بیش‌تر بر کاستی‌های اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه داشته باشد و تکلیف جامعه آن زمان را در رابطه با سنت و تجدد روشن کند.

او در ادامه اضافه کرد: به همین دلیل خیلی از منتقدان از هر دو منظر به آثار او نگاه می‌کنند و بعضی به اعتبار این که رویکرد کاملا متجددانه و مدرنی را از وی انتظار داشته‌اند گفته‌اند که او یک انسان کاملا سنتی است و در نوشته‌هایش این رویکرد سنتی را می‌توان دید، به این صورت که همانند نویسندگان کلاسیک نصیحت می‌کند و در سبک نوشتار خود توضیح بیش از حد می‌دهد و نقش خواننده را کم‌رنگ می‌گیرد.

تقوی گفت: از آن طرف کسانی که سنتی‌تر بودند رویکرد او نسبت به مسائل جدید را قبول نمی‌کردند. اما در هرحال از لحاظ این‌که وی یک نقطه آشتی فرهنگی بوده، شخصیت خاصی قلمداد می‌شود.

او افزود: درواقع جمال‌زاده از خیلی از تندروی‌ها خودداری کرده است و مثلا مانند آخوندزاده که بسیار تندروانه برخورد می‌کرد عمل نکرده است. او ضمن این که شرایط اجتماعی ایران و مخصوصا اوضاع جهانی ایران را تاحد زیادی شناخته بود و مخصوصا کارکرد ادبیات در شکل‌گیری تحولات فرهنگی را درک کرده بود برایش خیلی مهم بود که فعالیتی از قبل کارهای ادبی انجام دهد.

این مدرس دانشگاه فردوسی مشهد درباره علت نام‌گذاری جمال‌زاده به عنوان پدر داستان‌نویسی مدرن ایران عنوان کرد: تا قبل از جمال‌زاده نویسندگانی نبوده‌اند که به سبک و سیاق وی داستان بنویسند و جمال‌زاده از قابلیت‌های زبان فارسی در حوزه‌های مختلف از قبیل فرهنگ عامه و کارکردهای ادبی زبان و در عین حال زبان معمولی روزنامه‌یی که تا آن زمان کسی این رویه را پیش نگرفته بود، استفاده کرده است.

او همچنین گفت: جمال‌زاده از هر حیث متعادل بوده، به همین دلیل با انتقادات زیادی روبه‌رو شده است. این انتقادات از قبیل رویکرد اجتماعی و سیاسی وی بوده است؛ به این صورت که روحیه انقلابی در آثارش نمود پیدا نمی‌کند، به همین دلیل داستان‌های وی یک حالت تکراری و یک‌دست و کسل‌کننده پیدا می‌کند که جلال آل احمد هم به این موضوع اشاره کرده است.

محمد تقوی اظهار کرد: بخش دیگر انتقادات به تکنیک داستان‌نویسی مربوط می‌شود. جمال‌زاده در سال‌های بعد از 1320 در حال و هوای داستان‌های قدیمی بوده است و تحولات جامعه ایران را به خوبی نتوانسته درک کند که شاید بتوان گفت نبود وی در ایران این امر را موجب شده است.

او درباره تاثیر جمال‌زاده بر جریان داستان‌نویسی بیان کرد: بسیاری از نویسندگان در اصل الگوی کار خودشان را داستان «یکی بود یکی نبود» قرار دادند، مخصوصا در زمینه استفاده از فرهنگ عامه، نویسندگانی از قبیل گلشیری و صادق هدایت که از این نوع عناصر زبانی استفاده می‌کنند از جمال‌زاده پیروی می‌کردند.

انتهای پیام

  • ادبيات
  • داستان
  • مخابرات
  • مدیران خودرو

لینکستان

    شارژر آیفون بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور آهنگ جدید ایرانی خرید سی‌ پی کالاف دستگاه لیزر برش فلز سوالات آیین‌ نامه تور کیش با اقساط و شرایط ویژه شرکت‌های طراحی سایت در تهران خرید قسطی ساندویچ پانل پزشک 24 دانلود آهنگ جدید
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
ایسنا؛ اخلاق، امید، آگاهی
استفاده رسانه‌های داخلی دارای مجوز از محتوا، با ذکر منبع ایسنا مجاز است.
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved