• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • فارسی
  • العربية
  • English
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۶
  • GMT 10:16

سرویس فرهنگی و هنری

  • دین و اندیشه
  • فرهنگ عمومی
  • ادبیات و کتاب
  • سینما و تئاتر
  • تجسمی و موسیقی
  • گردشگری و میراث
  • رسانه
  • فرهنگ حماسه

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۶
  • GMT 10:16

سرویس فرهنگی و هنری

  • دین و اندیشه
  • فرهنگ عمومی
  • ادبیات و کتاب
  • سینما و تئاتر
  • تجسمی و موسیقی
  • گردشگری و میراث
  • رسانه
  • فرهنگ حماسه

روایتی نو از شیشه

شیشه با حرارت دیدن مانند موم نرم می‌شود و به هنرمند این امکان را می‌دهد تا هر فرم و شکلی را به آن بدهد. برخلاف تصور رایج نسبت به کاربرد شیشه، یکی از موارد استفاده از آن در هنرهای تجسمی، صنایع دستی، معماری و دکوراسیون داخلی است.

نسترن تابع جماعت
۱۴ آذر ۱۳۹۴ / ۰۲:۱۹

شیشه با حرارت دیدن مانند موم نرم می‌شود و به هنرمند این امکان را می‌دهد تا هر فرم و شکلی را به آن بدهد. برخلاف تصور رایج نسبت به کاربرد شیشه، یکی از موارد استفاده از آن در هنرهای تجسمی، صنایع دستی، معماری و دکوراسیون داخلی است.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، در چند روز گذشته برای اولین‌بار ورک‌شاپی با هدف آموزش تکنیک «لمپ ورکینگ» (شیشه‌گری با حرارت مستقیم) در «مرکز آموزش جهاد دانشگاهی واحد هنر» برگزار شد. این روش به هنرمند این امکان را می‌دهد که به اندازه وسعت تصوراتش، از مجسمه تا زیور‌آلات، به شیشه فرم بدهد.

«لمپ ورکینگ» از ایتالیا شروع شد و در ابتدا فعالیتی خانگی بود. در آن کشور، امکانات لازم در اختیار زنان قرار داده می‌شد تا در خانه، لوازم کوچک آزمایشگاهی بسازند.

تا پیش از دوره رنسانس، شیشه‌گران مانند کیمیاگران برای حفظ اسرار کارشان تلاش می‌کردند. به همین دلیل، راز ساختن یک گلدان کوچک شیشه‌ای با اندازه یک بند انگشت، تا سال‌های دراز به‌شکل مبهم ماند.

اما استفاده از «لمپ ورکینگ» در ایران به زمان تأسیس دانشگاه تهران برمی‌گردد. این تکنیک توسط آلمانی‌ها در این دانشگاه آموزش داده شد. البته در آن دوران نیز برای ساخت لوازم آزمایشگاهی از این روش استفاده می‌شد.

با مرور زمان و فراگیری این تکنیک، پتانسیل‌های زیباشناختی آن مورد توجه قرار گرفت و هنرمندان به ساخت محصولات هنری با متریال شیشه و تکنیک «لمپ ورکینگ» پرداختند.

در ایتالیا و آمریکا که در این تکنیک پیشرفته هستند به‌تازگی مدارسی برپا شده که «لمپ ورکینگ» را به‌صورت آکادمیک آموزش می‌دهند، در منطقه خاورمیانه نیز کشور ترکیه به‌صورت شاخص روی این روش کار می‌کند.

خبرنگار ایسنا با حضور در ورک‌شاپ «لمپ ورکینگ»، با استاد این تکنیک «حیاس حسینی» گفت‌وگو کرد.

او فارغ‌التحصیل هنرستان فنی پیام شهید در رشته شیشه‌گری علمی و آزمایشگاهی است. حسینی در رشته مجسمه‌سازی و طراحی درس خوانده است و هنر خود را در ساخت فرم و مجمسه‌های شیشه‌ای، پیوندی میان همه دانش‌های هنری و علمی خود می‌داند.

او که در حال آموزش به پسر جوانی است، سخنان خود را این‌گونه آغاز می‌کند: مردم ما شیشه را نمی‌شناسند و نمی‌دانند می‌توان با شیشه مجسمه ساخت، این متریال در کشور ما نو است، اما پتانسیل بالایی برای خلاقیت‌های هنری دارد. شیشه تا به خود حرارت را ندیده، جامد است؛ اما پس از برخورد با حرارت مانند عسل می‌شود و می‌توان هر شکل و شمایلی به آن داد.

این هنرمند در توضیح برگزاری ورک‌شاپ می‌گوید: این کارگاه برای آن است که هنرجویان یک متریال جدید را امتحان کنند و بدانند چه کاری می‌توان با آن انجام داد. در این ورک‌شاپ تکنیک مهره، به‌علت سادگی در یادگیری و نقشی که در بُعد زیباشناسی دارد، استفاده شد و برای شروع نیز مهره بهترین گزینه است.

حسینی بیان می‌کند: اولین مهره شیشه‌ای که ساخته شده است و در موزه لوور نگهداری می‌شود و به 800 سال پیش از میلاد مسیح (ع) تعلق دارد و در چغازنبیل ایران پیدا شده است. البته گفته می‌شود روش ساخت آن‌ها ریخته‌گری بوده و با روش امروزی (لمپ ورکینگ) متفاوت است.

در این میان، پسر جوان که رشته تحصیلی‌ش طراحی صنعتی است، پشت دستگاه نشسته و سعی می‌کند یک مهره شیشه‌ای بسازد. توجه حسینی علاوه بر گفت‌وگو به پسر هم است تا مبادا کارش را خراب کند.

او با اظهار تأسف نسبت به کم‌کاری در ایران در این هنر و تکنیک، ادامه می‌دهد: در دنیا، بینال شیشه برگزار می‌شود. در حالی که در کشور ما با توجه به پیشینه‌ای که این صنعت دارد تعداد، انگشت‌شماری به آن می‌پردازند. تهران شهر شیشه است، اما تعداد زیادی از کارگاه‌ها ورشکست شده‌اند و بقه هم در حال تولید قلیان هستند.

این هنرمند همچنین می‌گوید: مسؤولان فقط «به به» و «چه چه» می‌کنند؛ اما این‌ها به کار نمی‌آید. به‌عنوان مثال، من برای برگزاری این ورک‌شاپ‌ها به موزه آبگینه رفتم، بعد از دو هفته از طرف آن‌ها پوستری به‌دست من رسید مبنی بر این‌که قرار است در موزه آبگینه (1) نمایشگاه خراطی برگزار شود. همچنین وقتی برای اولین‌بار به سازمان صنایع دستی رفتم، این کار را به‌عنوان صنایع دستی از من قبول نکردند.

او با اشاره به این‌که شیشه‌گری با حرارت مستقیم مانند آواز، سال‌های دراز به‌شکل سینه‌به‌سینه نقل شده و تا دهه 70 میلادی جذبه تکنیکی داشته است، می‌گوید: اولین بار یک زن با این روش، کار هنری انجام داد که اثر در بینال ونیز نیز به نمایش گذاشته شد. از آن پس، شیشه را به‌عنوان ظرف و ظروف ندیدند و متوجه شدند می‌توان با شیشه اشکال مختلفی ساخت.

پسر جوان حالا کارش تمام شده و حجم شیشه‌ای قرمز رنگ کوچکی در دست دارد که به جای این‌که مانند یک مهره، گرد باشد مخروطی‌شکل است.

حسینی به استقبال خوب از این ورک‌شاپ نیز اشاره و اضافه می‌کند: امیدواریم در آینده بتوانیم به آموزش این تکنیک‌ به‌صورت بهتری بپردازیم.

پسر جوان چند دقیقه‌ بعد، در حالی با حجم مخروطی‌شکل خود برمی‌گردد که چند عدد برگ را بالای آن قرارداده تا شبیه یک توت‌فرنگی شیشه‌ای شود و این را یادآوری کند که گرچه مهره‌اش واقعا مهره نشد، اما ساختن آثار شیشه‌ای مانند دیگر هنرها حد و مرز مشخصی ندارد.

انتهای پیام

ورک‌شاپ «لمپ ورکینگ»

  • هنرهاي تجسمي
  • شیشه

اخبار مرتبط

  • سمینار «لمپ‌ورکینگ» برگزار شد

  • بررسی یک هنر پنج‌هزار ساله در یک نشست

  • هنری که فقط قلیانش صادر می‌شود!

  • مدیران خودرو
  • مخابرات

لینکستان

    شارژر آیفون بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور آهنگ جدید ایرانی خرید سی‌ پی کالاف سوالات آیین‌ نامه تور کیش با اقساط و شرایط ویژه شرکت‌های طراحی سایت در تهران خرید قسطی ساندویچ پانل پزشک 24 دستگاه لیزر برش فلز دانلود آهنگ جدید
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
ایسنا؛ اخلاق، امید، آگاهی
استفاده رسانه‌های داخلی دارای مجوز از محتوا، با ذکر منبع ایسنا مجاز است.
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved