• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 0001397686
  • خبرنگار : 71405

سفیر ایران در لاهه: فرش "نارنجی" هلندی‌ها زیر پای تجار ایرانی

سفیر ایران در لاهه: فرش "نارنجی" هلندی‌ها زیر پای تجار ایرانی

بعد از برجام و به دنبال افزایش تقاضاها از سوی کشورهای اروپایی برای تعامل با ایران، سرزمین"گل‌های لاله و آسیاب‌های بادی" نیز برای عقب نماندن از قافله همسایگان خود "فرش نارنجی" خود را در استقبال از تجار و بازرگانان ایرانی پهن کرد و به سفارتش هلند در تهران دستور داد تا تسهیلات مناسبی در صدور ویزا برای ایرانیان قائل شود.

دیپلمات ارشد کشورمان در هلند سفر وزیر امور خارجه به این کشور را به واسطه افزایش تعامل‌ها میان تهران ـ لاهه در پسابرجام دانست و از تلاش‌های انجام شده برای برقراری روابط بانکی میان تهران با هلند و مثبت بودن نتایج آن خبرداد.

نماینده کشورمان در لاهه گفت که هلندی‌ها برای همکاری در زمینه‌ توسعه فاز دوم فرودگاه امام (ره) و بخش‌های فنی و مهندسی، پزشکی و بهره جستن از نیروی متخصص ایرانی تاکید دارند و تمایل دارند تا پذیرای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی باشند و حتی به گفته مسئولان این کشور برای تجار ایرانی "فرش نارنجی" پهن کرده‌اند.

علیرضا جهانگیری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند با حضور در خبرگزاری ایسنا در گفت‌وگویی صمیمانه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به هلند این سفر را از نتایج برجام دانست و خاطرنشان کرد: آقای ظریف پس از دیدار از فرانسه بنا به دعوت رسمی برت کوندرس، وزیر امور خارجه هلند و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپایی روز دوم تیرماه وارد هلند می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت این سفر تصریح کرد: برجام فرصتی را فراهم کرده است تا کشورهای اروپایی از جمله هلند با عنایت به مناسبات دیرینه، منافع و علایق مشترک سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران را دنبال کنند. دولت هلند در این زمینه تمایل خود را نشان داده و با اعزام هیأت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در چند ماه گذشته از جمله سفر برت کوندرس وزیر امور خارجه به تهران که پس از 14 سال انجام شد و سفر هنک کامپ، وزیر اقتصاد این کشور به تهران که برای دو نوبت در شش ماه گذشته انجام شد، گام‌های مهمی در مسیر احیای روابط سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور برداشته است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در هلند، سفر ظریف را نشان‌دهنده علاقه و تمایل متقابل جمهوری اسلامی ایران برای احیا و بسط مناسبات با این کشور و دیگر کشورهای اروپایی دانست و افزود: ظرفیت‌های خوبی برای توسعه مناسبات میان هلند و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و دو کشور از ظرفیت‌های گسترده‌ای در عرصه‌های همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، کشاورزی و صنعتی برخوردار هستند.

دعوت ظریف از نخست‌وزیر هلند

جهانگیری با اشاره به برنامه‌های وزیر امور خارجه کشورمان به هلند گفت: در این سفر رئیس دستگاه دیپلماسی در دیدار با نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد هلند و هم‌چنین برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی و پارلمانی راه‌های توسعه و گسترش مناسبات و نیز موضوعات مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تبادل نظر قرار می‌دهند. هم‌چنین دیدار با احمد اوزومجو، مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه یکی دیگر از برنامه‌های دیدار رسمی وزیر امور خارجه کشورمان است. آقای ظریف در یکی از مراکز مهم مطالعاتی هلند در ارتباط با تحولات جهانی و منطقه‌ای سخنرانی و به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ خواهد داد.

وی با بیان این‌که وزیر امور اقتصاد هلند رکوردار سفر وزیران این کشور به تهران است، خاطرنشان کرد: در بین مسئولان هلندی آقای" هنک کمپ" وزیر امور اقتصادی این کشور  به نوعی رکورددار بود، چراکه در 6 ماه گذشته دوبار به ایران سفر کرده است. در سفر اول این وزیر اروپایی که 66 شرکت هلندی هم او را همراهی می‌کردند مباحثی پیرامون تعاملات انرژی دو کشور مطرح  شد و در سفر دوم نیز مباحث حول محورهای کشاورزی و حمل و نقل متمرکز بود.

سفیر کشورمان در لاهه ادامه داد: هیات‌ها و نمایندگان زیادی از شرکت‌های تجاری هلند چه در سطوح دولتی و چه در قالب شرکت‌های خصوصی به ایران سفر کرده‌اند و سفارت در کوتاه‌ترین زمان ممکن در خصوص صدور روادید برای آنها اقدام می کند.

وی تاکید کرد: با برداشته شدن محدودیت‌ها در روابط ایران و هلند شاهد گسترش تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور و شتاب بیشتر روابط تهران ـ لاهه به ویژه پس از انعقاد موافقت‌نامه بین ایران با 1+5 بودیم.

افزایش 80 درصدی صدور ویزا برای سفر به تهران در هلند

جهانگیری با تاکید بر این‌که در یک سال گذشته به خصوص در دو سه ماه اخیر حجم صدور ویزاهای سفارت کشورمان در لاهه افزایش یافته است، گفت: چندی پیش در یک پرواز ایرانی از تهران به لاهه می‌رفتم. دیدن این‌که بیش از نیمی از پرواز را هلندی‌ها به خود اختصاص داده بودند، برایم جالب بود. باید بگویم که در سال 2015 میزان صدور ویزای گردشگری و تجاری ما در هلند برای سفر به ایران افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به افزایش 80 درصدی صدور ویزا برای هلندی‌ها به مقصد تهران در سال جاری نسبت به سال 94 افزود: در سال 94 پنج هزار ویزا صادر کردیم ولی این میزان با افزایشی 80 درصدی در سال 95، به 9 هزار روادید رسیده است. در حال حاضر می‌توان گفت که هلندی‌ها اراده خود را نشان دادند و طرف ایرانی هم تمایل و اراده لازم برای گسترش روابط را دارد.

سفیر کشورمان در لاهه با اظهار تاسف از این‌که به دلیل تحریم‌های ظالمانه حجم روابط ایران و هلند در دو سال قبل به کمتر از 300 میلیون یورو کاهش پیدا کرده بود، خاطرنشان کرد: دو سال پیش این کشور پنجمین شریک اروپایی ما بود، اما امروز خوشبختانه هلند به چهارمین شریک تجاری ایران در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تبدیل شده است. قطعا ظرفیت‌های دو کشور بسیار بالا بوده و همین امر هم باعث افزایش تعاملات می‌شود. نباید فراموش کرد که قبل از تحریم‌ها حضور هلند در ایران بسیار مثبت بود و روابط تجاری ما به ویژه در حوزه انرژی به خوبی رقم خورده بود.

افزایش 22 درصدی روابط تجاری ایران و هلند

جهانگیری در ادامه نیز از افزایش 22 درصدی روابط تجاری ایران و هلند خبر داد و گفت: در سال 2015 نسبت به سال 2014 شاهد افزایش 22 درصدی روابط تجاری دو کشور بودیم. با توجه به ظرفیت‌های فراوان همکاری به ویژه در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های جدید هلندی‌ها می‌توانند شرکای خوبی برای ما باشند.

وی در ارتباط با مزیت‌های همکاری کشورمان با هلند توضیح داد: هلند یکی از کشورهای مطرح جهان در عرصه کشاورزی است و تنها در در سال 2012 صادرات کشاورزی هلند 100 میلیارد یورو بوده است. با در نظر گرفتن مساحت 42 هزار کیلومتر مربعی هلند این رقم اهمیت بیش‌تری دارد، به همین دلیل در این زمینه می‌توانیم همکاری خوبی با آنها داشته باشیم  علاوه بر این وزیر اقتصاد هلند در سفر قبلی یادداشت تفاهمی را با جناب آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان امضا کرد که چارچوب همکاری دو کشور را تبیین می‌کند.

سفیر کشورمان در لاهه، حوزه آب و مدیریت استفاده از آب را هم جزء بخش‌هایی دانست که در نقشه راه ترسیم شده مورد توجه جدی قرار دارد و گفت: هلندی‌ها در زمینه مدیریت استفاده از آب تقریبا رتبه اول در جهان را دارند. در سفرهای متعدد و ملاقات‌های طرف هلندی با وزارت نیرو به دنبال ایجاد ساختاری هستیم که باعث صرفه‌جویی و استفاده بهینه در مصرف آب به ویژه در زمینه کشاروزی شود که میزان هدر رفت آب در آن زیاد است.

وی ادامه داد: در زمینه مسائل مربوط به آلودگی آب هم همکاری‌هایمان با هلندی‌ها آغاز شده است. در همکاری مشترک با دانشگاه تهران و IHC یونسکو که در شهر دلفت هلند است یک مرکز آموزش عالی آب راه‌اندازی شده است که بیش‌تر وظیفه آموزش و تبیین منطقه‌ای موضوعات روز در زمینه مصرف و بهره‌برداری آب در دنیا را بر عهده دارد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: هلندی‌ها در زمینه زیرساخت‌های بنادر پیشتاز هستند و وجود بندر روتردام که بزرگترین بندر اروپایی است در این زمینه موثر است. هلندی‌ها در ساخت کشتی و شناور، شرکت‌های معتبری دارند. در عمان بندر صحار را ساخته و در برزیل هم پروژه ساخت یک بندر را در دست دارند، در همین راستا ‌در مورد همکاری آنها در بنادر ایران از جمله چابهار هم گفت‌وگوهایی انجام شده است.

وی در خصوص همکاری شرکت‌های هلندی در خصوص فرودگاه امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در بحث فرودگاه امام خمینی(ره) شرکت ناکوهلند در حال مطالعه توسعه فاز دوم فرودگاه امام (ره) است. در این زمینه هم همکاری‌های خوبی بین دو کشور می‌تواند شکل بگیرد هم‌چنین همکاری‌های دوجانبه تهران ـ لاهه در حوزه سلامت شرکت‌هایی مثل فیلیپس و سایر شرکت‌های هلندی نه تنها در زمینه تجهیزات بلکه در سیاست‌گذاری‌ها در حوزه بهداشت و سلامت کشورمان ایده‌هایی ارایه داده و قرار است تجهیزات این بخش را مدرن کنند و رفت و آمدهایی در یک سال گذشته در این زمینه انجام شده است تا روابط در بخش بهداشت و سلامت هم تقویت شود.

سفیر کشورمان در هلند در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که وزارت خارجه بیش‌ترین توان خود را بر روی مسائل اقتصادی گذاشته است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال تقویت روابطمان با سایر کشورها در همه ابعاد هستیم. بحث اقتصاد از بخش‌های مهم و پررنگ در دولت یازدهم است و علاوه بر رئیس‌جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول، وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس اخیر سفرا تاکید کرد که سفرا باید بیش‌ترین انرژی خود را بر روی مسائل اقتصادی بگذارند. ما هم در سفارتخانه وقت بسیار زیادی را برای پیگیری مسائل اقتصادی گذاشته‌ایم چراکه توسعه روابط اقتصادی مکمل سایر ابعاد روابط در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با سایر کشورها خواهد بود.

جهانگیری هم‌چنین در خصوص تعاملات اقتصادی با بانک‌های هلند گفت: ‌برخی بانک‌های کشورهای اروپایی که با آمریکا روابط تنگاتنگی دارند از برقراری مجدد روابط با ایران واهمه دارند و در این زمینه احتیاط می‌کنند. ما تمام تلاش‌های خود را برای برقراری روابط بانکی با هلند انجام داده و نتایج مطلوبی هم حاصل شده است. طرف هلندی هم با تشکیل کار گروهی از وزارت‌خانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط اقتصادی به دنبال توسعه هدفمند روابط اقتصادی دو کشور است.

ای دیپلمات کشورمان در رابطه با مزیت‌های کشورمان برای طرف‌های هلندی خاطرنشان کرد: در بعد اقتصادی ایران می‌تواند در چند زمینه به ویژه حوزه نفت و گاز تامین‌کننده انرژی اروپا باشد. محصولات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی جزء نیازهای هلند و اروپا است و بندر روتردام قطب انرژی منطقه است و در گذشته نیز شرکت ملی نفت ایران دارای مخازن نفتی در بندر روتردام  بود و از آنجا به اروپا نفت صادر می‌کرد و این می‌تواند مجددا احیا شود .

 سفیر کشورمان افزود: زمینه‌های جدید همکاری بین دو کشور وجود دارد که باید بر روی آن‌ها کار شود. برای مثال در عرصه کشاورزی، ارگانیک بودن محصولات برای هلندی‌ها  اهمیت زیادی دارد و آن‌ها علاقه‌مند هستند محصولات کشاورزی ایران را هم برای مصرف خودشان و هم برای صادرات به سایر کشورهای اروپایی خریداری کنند.

هلند پذیرای نیروی انسانی تحصیل‌کرده ایران

وی در ادامه با بیان این‌که ایران می‌تواند در زمینه‌های نانوتکنولوژی و علوم جدید تامین‌کننده نیازهای هلند باشد گفت: نیروی انسانی یکی از مزیت‌های ایران برای هلند است و تحصیل کرده‌های ایرانی بر اساس ضوابط و مکانیسم قانونی می‌توانند در شرکت‌های معتبر هلندی و پروژه‌های بزرگ فعالیت داشته باشند و این کشور از آن‌ها استقبال خواهد کرد.

جهانگیری تصریح کرد: هلندی‌ها تمایل دارند در بخش‌های فنی و مهندسی و پزشکی از نیروی متخصص ایرانی بهره ببرند و بیش‌ترین استقبال آن‌ها از متخصصان در حوزه نفتی و هوافضا و متخصصان فنی در حوزه ساخت ماشین آلات است و ما تلاش می‌کنیم در حوزه‌های فنی به منظور جذب نیروی کار ایرانی با آن‌ها وارد مذاکره شویم. با وزارت کار، وزارت راه و تمامی وزارت خانه به صورت مستمر در ارتباط هستیم تا ببینیم چه همکاری‌هایی را به صورت مشترک می‌توانیم انجام دهیم.

نماینده کشورمان در لاهه در خصوص تعداد دانشجویانی که در هلند مشغول به تحصیل هستند با بیان این‌که دانشجویان ایرانی در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی که در سایر کشورها به وجود آمد بیش‌تر به هلند آمدند و در حال حاضر حدود 50 دانشجوی دکترای ایرانی بورسیه در این کشور تحصیل می‌کنند. طبق آمار و پرونده‌های سفارت بیش از 1300 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های هلندی که اکثرا در مقطع فوق لیسانس و دکترا مشغول به تحصیل هستند حضور دارند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ایرانی‌های مقیم هلند را قشری تحصیل‌کرده و فرهیخته دانست و افزود: ‌ایرانی‌ها در هلند ذهنیت خوبی را ایجاد کرده و جامعه‌ای فرهیخته و پذیرفته شده هستند. برخی از اتباع دیگر کشورها به هیچ عنوان پذیرفته نشده‌اند، ولی ایرانی‌ها وجهه خوبی از خود نشان داده‌اند و جزء قشر تحصیل کرده هستند. الان جامعه‌ای تقریبا 50 هزار نفری از ایرانیان در این کشور حضور دارند.

زندانی ایرانی در هلند نداریم

سفیر کشورمان در لاهه از استقبال این کشور برای حضور تجار ایرانی در سرزمین لاله‌های نارنجی خبر داد و گفت:‌ سفیر هلند در ایران به من گفت" ما فرش قرمزی برای تجار ایرانی پهن کرده‌ایم". آنها فراتر از خواسته‌های ایرانی‌ها ویزا صادر می‌کنند چرا که دنیا، دنیای وابستگی متقابل است و دوران جدید دوران مثبتی در روابط تهران ـ‌ لاهه است.

وی در خصوص وضعیت زندانیان هلند نیز خاطرنشان کرد: تا کنون ما مراجعه‌ای مبنی بر این‌که زندانی ایرانی در کشور وجود داشته باشد، نداریم. قوانین این کشور به گونه‌ای است که زندان‌هایشان خالی از مجرم است تا جایی که زندان‌هایشان را به سایر کشورها اجاره می‌دهند.

جهانگیری در مورد وضعیت پناهندگان نیز توضیح داد:‌ در گروه جدید پناهندگان که همراه سیل پناهجویان سوری و منطقه به اروپا آمده‌اند تعداد زیادی ایرانی وجود دارد؛ ولی ما روزانه بین 10 تا 15 مراجعه داریم که خواهان بازگشت به کشور هستند و ظرف دو ماه گذشته بیش از 300 درخواست برای بازگشت به ایران داشتیم. ما برای آن‌ها برگه عبور صادر کرده،‌ بلیط‌شان را گرفته و به ایران بازگشتند. در کشورهای دیگر هم آمارهای بالایی از ایرانی‌ها به سرکنسولگری‌ها مراجعه کرده و خواهان بازگشت به کشور هستند. در آلمان این آمار بیش‌تر از سایر کشورها است. با توجه به این‌که درخواست پناهندگی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، وضعیت آن‌ها نیز چندان مناسب نیست و به دلیل ازدحام بالا امکان رسیدگی به همه آن‌ها وجود ندارد و کمپ‌های فعلی جوابگوی این حجم از پناهجویان نیستند.

سفیر کشورمان در هلند با بیان این‌که شرایط فعلی هلند و سایر کشورهای اروپایی برای پذیرش پناهجویان تغییر کرده است، گفت:‌ آنها هیچ‌گاه با چنین حجمی از درخواست و پناهندگی رو به رو نبوده‌اند و به همین دلیل امکانات خوبی را در اختیار پناهندگان قرار می‌دادند؛ ولی امروز می‌گویند وقتی کشور مبدا با مسائلی مانند جنگ و معضلات اقتصادی رو به رو نیست دلیلی برای پذیرش پناهجویان از این کشورها وجود ندارد و با توجه به این‌که در ایران نیز شرایط عادی است هلند و سایر کشورهای اروپایی بسیاری از پناهجویان ایرانی را رد می‌کنند و حتی درخواست‌هایی که برای مهاجرت دلایل سیاسی و مذهبی را عنوان می‌کنند از سوی دادگاه‌ها رد می‌شوند و از سوی دیگر پناهنده‌های اجتماعی هم به راحتی گذشته پذیرفته نمی‌شوند.

این دیپلمات کشورمان در رابطه با رویکرد هلند در قبال مذاکرات ایران و 1+5 گفت: هلندی‌ها علاقه بسیاری زیادی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران با 1+5 داشتند و گفت‌وگوها را رصد می‌کردند. مقام‌های هلندی در هر مقطعی که مذاکرات با موفقیت رو به رو می‌شد و به صورت حضوری یا از طریق تماس تلفنی به سرعت به مقام‌های کشورمان تبریک می‌گفتند.

وی ادامه داد: در 14 ماه گذشته وزیران خارجه دو کشور سه ملاقات حضوری داشتند. همه این‌ها بیانگر نزدیکی دو کشور و اراده دولت‌ها برای گفت‌وگوها است. در شش ماهه اول 2016 هلند ریاست اتحادیه اروپا را داشت و نیاز بود در خصوص مسائل مختلف با ایران گفت‌وگو کند و این به دلیل نقش مهم ایران در منطقه است.

جهانگیری در خصوص نگاه هلند به خاورمیانه گفت:‌ بحث سوریه، عراق و یمن و مسائل مربوط به عربستان از جمله مواردی است که مورد علاقه هلند نیز هست. هلند خواهان برقراری ثبات در منطقه است تا تعادل بین کشورها در خاورمیانه ایجاد شود. آن‌ها نیروهای مختصری در عراق داشتند که در مقابله با داعش فعالیت می‌کردند. آن‌ها همواره به دنبال ایجاد موازنه بین کشورهای منطقه بودند. تامین امنیت منطقه به دلیل روابط اقتصادی با کشورهای خاورمیانه و انرژی منطقه از جمله دلایل توجه آن‌ها به خاورمیانه است.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: آزاده تهرانی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha