• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400042719237
  • خبرنگار : 71560

بررسی قطعی برق در مجلس

حائری: همکاری‌ها برای مدیریت خاموشی‌ها باید ادامه یابد

حائری: همکاری‌ها برای مدیریت خاموشی‌ها باید ادامه یابد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد که گرمای بی‌سابقه رشد ۲۰ درصدی مصرف و کاهش شدید توان نیروگاه‌های برق آبی از جمله عوامل خاموشی‌ها بوده و با تدابیر انجام شده و همکاری صنعتگران و تمام بخش‌ها مدیریت‌ خاموشی‌ها در دستور کار است.

به گزارش ایسنا، همایون حائری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص خاموشی‌های اخیر بیان کرد: برنامه ریزی وزارت نیرو برای تامین برق در زمان اوج مصرف تابستان براساس سه مولفه انجام می‌شود، اول پیش بینی مصرف با توجه به تعداد مشترکین و نوع مصرف آنان و همچنین با توجه به وضعیت دما با گزارشات واصله از سازمان هواشناسی ارزیابی می‌گردد. قابلیت تولید کشور به سه گروه نیروگاه باز می‌گردد که شامل نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های برق آبی و نیروگاه‌های اتمی می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی از انتهای شهریورماه آغاز شده و تا انتهای خردادماه بعد ادامه دارد. سهم نیروگاه‌های برق آبی نیز در تامین برق در زمان اوج مصرف ۱۹ درصد است که به آب پشت سدها باز می‌گردد. اگر شرایط مناسب باشد ۱۱ هزار مگاوات از برق مورد نیاز را در زمان اوج مصرف تامین می‌کند. نیروگاه‌های اتمی نیز با توجه به میزان سوخت آنها و انجام برنامه تعمیرات حدود ۱۰۰۰ مگاوات را تامین می‌کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: سومین مولفه نیز پیش بینی تراز تولید و راهکارهای جبران کمبود آن است. در سال جاری به جز افزایش مصرف ناشی از مشترکین با رشد قابل توجهی در مصرف صنعت و همچنین مصرف بالای ماینرها مواجه هستیم. همه این عوامل باعث شد تا نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش مصرف را تجربه کنیم. در حالی که در طول دو سال گذشته تنها دو درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.

حائری ادامه داد: به ازای هر یک درجه افزایش دما بیش از ۳۵ درصد ۱۵۰۰ مگاوات میزان مصرف افزایش می‌یابد. واحدهای نیروگاهی که تعمیرات آنها در فروردین‌ماه به اتمام رسیده بود تا حد امکان وارد مدار شدند. فشار زیادی نیز به نیروگاه‌های آبی وارد شد. علی‌رغم این‌که حجم مخازن نیروگاه‌های آبی در ابتدای سال با سال پیش برابر بود، اما با توجه به کاهش بارش‌ها حجم مخازن نیز نسبت به سال قبل کاهش یافت و ۷۵۰۰ مگاوات از توان تولید نیروگاه‌های تولید کاسته شد.

وی در ادامه اظهار کرد: گرمای بی‌سابقه، رشد ۲۰ درصدی مصرف برق و کاهش شدید توان تولید نیروگاه‌های برق آبی و تاخیر در ورود نیروگاه‌های اتمی باعث شد تا در اواخر خردادماه با خاموشی‌هایی مواجه شویم، ولی با اقدامات به عمل آمده تمام تلاش خود را کردیم تا انتخابات ریاست جمهوری و آزمون سراسری بدون هیچ مشکلی انجام شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: اما با ادامه یافتن وضعیت و کاهش بیشتر توان تولیدی نیروگاه‌های برق آبی و از مدار خارج شدن برخی از نیروگاه‌ها مشکلات ادامه یافت و ما با چنین وضعیتی مواجه شدیم. خوشبختانه با مساعدت کمیسیون انرژی و حمایت مسئولان و همراهی صنعتگران اکنون خاموشی‌ها به حداقل رسیده و در بخش خانگی اعمال نمی‌شود. برای ادامه راه نیز باید همکاری‌ها و پشتیبانی‌ها در مدیریت خاموشی‌ها ادامه یابد. کمیسیون انرژی اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را پیش بینی کرده است. ان شاءالله بتوانیم نقش مثبتی را در این حوزه ایفا کرده و گام‌های صحیحی را برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha