• جمعه / ۲ مهر ۱۴۰۰ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400063123404
  • خبرنگار : 71290

تحلیل یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران

تحلیل یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیلی نسبت به لغو تمامی تحریم ها از سوی آمریکا ابراز عقیده کرد: اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم و بار سنگین تحریم ها را برداریم باید نوع نگاه را نسبت به مسائل بین المللی تغییر دهیم تا در پی آن مشکلات اقتصادی هم برطرف شود.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بر لغو تمامی تحریم‌ها و بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ تاکید کرده و این که آیا آمریکا چنین اقدامی را انجام خواهد داد یا خیر؟ گفت : مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی اجازه بازرسی های گسترده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نمی دهد، اما بحث این است که آقای رافائل گروسی مدیر کل آژانس نگران ۴ نقطه ای است که به گفته آنها دارای آلودگی اتمی و هسته ای می باشد. این قضیه هم مربوط است به  اوراق و اسنادی که اسرائیل از ایران ربوده و به دست آقای گروسی رسیده لذا اگر ایران اجازه بازرسی ندهد احتمال این که گزارش را به شورای حکام دهند وجود دارد.

بیگدلی با اشاره به ضرورت لغو تحریم های آمریکا یادآور شد: باید در نظر داشت مساله لغو تحریم ها در اختیار بایدن نیست او تنها می تواند تحریم هایی که رئیس جمهور سابق وضع کرده را براساس امتیاز اجرایی خود حذف کند، اما سایر تحریم ها که از قبل بوده و کنگره تصویب کرده در اختیار رئیس جمهور نیست؛ بنابراین بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ نهایت قید زمانی اش ۲۰۲۵ است که خیلی تا آن زمان فاصله نداریم، از طرفی بایدن هم در کاخ سفید گفت بازگشت به برجام زمان زیادی می خواهد، در واقع اختلافات بسیار زیادی وجود دارد و امکان رسیدن به توافق دور از انتظار است.

این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم و بار سنگین تحریم ها را برداریم باید نوع نگاه را نسبت به مسائل بین المللی تغییر دهیم تا در پی آن مشکلات اقتصادی هم برطرف شود.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: ما با دو مشکل مواجه هستیم یکی آژانس و دیگری برجام که این دو در هم آمیخته هستند، اختلافاتی که با آژانس وجود دارد ما را در ورطه خطر قرار می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۲ ۰۸:۲۷

تحریم امریکا یا بین المللی ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۲ ۰۹:۵۲

حرف درستی گفته

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۲ ۱۱:۵۴

مطمئن باشید کاسبان تحریم نمیگزارند وضعیت معیشت مردم بهتر شود....

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۲ ۱۷:۰۲

بنده که متوجه نشدم سرانجام تحریمها چه میشود، امیدوارم خودت فهمیده باشی