• سه‌شنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400082519419
  • خبرنگار : 71620

فیاضی: نقشه تحول در دست بنده است

فیاضی: نقشه تحول در دست بنده است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: یک مدیر تحول گرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده است.

به گزارش ایسنا، مسعود فیاضی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) ضمن تشکر از مخالفت و موافقانش گفت: تنها دغدغه ارتقاء آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس هستم و شأن نمایندگی را می‌شناسم به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه این نهاد آیینه تمام نمای آینده ان کشور است، گفت: اندیشمندان معتقدند که اگر می‌خواهید آینده نه چندان دور کشوری را ببینید، به آموزش و پرورش آن نگاه کنید. نباید به این دستگاه هزینه‌ای نگاه کنیم. هر اتفاقی که در این دستگاه بیفتد سرمایه گذاری است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران ماهیت عقیدتی داشت. بنابراین، نیرو، تفکر   و اندیشه قلب این نیرو است. وزارت آموزش و پرورش باید محوری‌ترین کانون هر اتفاقی در کشور باشد. این دستگاه نیروهای انسانی زبده را برای بقیه دستگاه‌ها پرروش می‌دهد. در دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش آموز و ۵ هزار معلم شهید داریم. علی لندی و شهید حججی برای همین مدارس و همین نظام تعلیم و تربیت هستند.

یک سال ۶.۴ درصد کسری بودجه آموزش و پروش داشتیم

فیاضی با بیان اینکه قلب نهاد آموزش و پرورش معلم است، اظهار کرد: معلم یعنی اندیشه و، خلاقیت و ابتکار. وقتی معلم درگیر معیشت باشد، استعدادها به فعلیت نمی‌رسد. وقتی به رتبه‌بندی می‌رسیم به هر طریقی هست باید آن را اجرا کنیم. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده است و امسال ۸.۸ درصد بودجه است. یعنی در یک سال ۶.۴ درصد کسری بودجه داشتیم. کشورهای پیشرفته دنیا در این مورد شوخی نمی‌کنند. در هیچ کشور پیشرفته‌ای سهم آموزش و پرورش از ۲۰ درصد بودجه کل کشور کاهش پیدا نکرده است.

وزیر پیشنهادی دولت رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدد بودجه آموزش و پرورش بالا رفته اما نسبت پایین آمده است. اگر نسبت پایین نمی‌آید بحث امروز ما این نبود که نمی‌توانیم رتبه‌بندی را اجرایی کنیم. رتبه بندی قانون امروز و دیروز نیست. بحث رتبه‌بندی در سال ۱۳۹۰ در سند تحول، در ۱۳۹۲ در سیاست‌های ابلاغی رهبری و در برنامه پنجم توسعه سال ۹۵ به آن اشاره شده است. ما رتبه بندی معلمان را عقب انداختیم. باید این مسئله را از اساس حل کنیم. معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد. اگر قرار است معلم روی فکر و شخصیت کودک و نوجوان کار کند نباید دغدغه معیشت داشته باشد.

وی افزود:‌دانش‌آموزان نخبه این نظام که علاقه‌مند به معلمی هستند، ساختار ندارند. پرنسل آموزش و پرورش که ۴۰ درصد دولت را به خود اختصاص می‌دهند تنها بخشی از دولت هستند که فیش حقوقی‌شان از حکم کارگزینی آنها کمتر است. اگر این نگاه وجود نداشت، دانشگاه فرهنگیان دست چندم نبود. سهم بودجه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۴۰ درصد دانشگاه تهران نیست. تهران مهم است اما دانشگاه فرهنگیان از همه جا مهم تر است و به لحاظ بودجه و هیئت علمی ضعیف است. نسبت استاد به دانشجو نزدیک ۸۰ به یک است. انتظا دارید چه اتفاقی بیفتد؟ سهمیه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان باید از ۲۰ هزار به ۵۰ هزار برسد. این یعنی ساختار.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه یک مدیر تحول گرا هستم، گفت: نقشه تحول در دست بنده است. آموزش در کنار پرورش در عرض هم هستند. آموزش فدای پرورش نخواهد شد. موظفم سند تحول را اجرا کنم. مجلس باید سال به سال از من سوال کند. وقتی در مرکز پژوهش‌ها بودم، ۲۵ گزارش سیاستی در مورد آموزش و پرورش منتشر کردم.

فیاضی گفت: آموزش و پرورش و اساسا دولت فعلی اولین دولتی است که در گام دوم تشکیل شده است. بنابراین در همه اجزای آن باید یک نگاه چهل ساله وجود داشته باشد. یعنی باید بگویم که بعد از ۱۰ یا ۱۵ سال چه اتفاقی می‌افتد. ناراحتی نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش از دولت به حق است اما نکته اینجاست که باید کلان نگاه کنیم چرا که بحث یک وزارت خانه با ۶۰ میلیون جمعیت مطرح است. بنده مطرح نیستم.

دانش‌آموزان ما در ۲۲ ماه‌های اخیر سه درصد چاق‌تر شده‌اند

ما در شرایط کرونایی به سر می‌بریم. دو سال و اندی است که کلاس درس تشکیل نشده است. دانش‌آموز از نعمت حضور معلم بی‌بهره است. در بسیاری از مناطق به دلیل نبود زیر ساخت بازمانده از تحصیل داریم. دانش‌آموزان ما به لحاظ روحی و جسمی صدمه دیدند. هر دانش‌آموز ما در روز ۵ هزار قدم کمتر برمی‌دارد. دانش‌آموزان ما در ۲۲ ماه‌های اخیر سه درصد چاق‌تر شده‌اند.

۱۸۰ هزار معلم کم داریم و هر سال ۱۰ هزار معلم به این تعداد اضافه می‌شود

آموزش و پرورش اولویت‌هایی دارد که صدر آن بحث رتبه بندی معلمان است. رتبه‌بندی پول پاشی نیست بلکه ایجاد تناسب منطقی بین علم و نظام پرداخت است. من مجری قانون هستم. هر تصمیمی که مجلس بگیرد، باید آن را به بهترین نحو انجام دهم. بحران امروز وزارت خانه کمبود نیروی انسانی است. ۱۸۰ هزار معلم کم داریم. هر سال ۱۰ هزار معلم به این تعداد اضافه می‌شود و دلیل است ۲۰ هزار ورودی دانشگاه فرهنگیان است و میزان بازنشستگی ۳۰ هزار است یعنی تراز منفی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: اگر یک اتفاق رخ دهد می توانیم در قالب حق التدریس از ظرفیتهای خوب آموزش و پرورش استفاده کنیم موضوع مورد توجه این است چرا پرداختی های حق التدریسی چند ماه بعد انجام می شود؟ پرداخت این موضوع باید در آخر هر ماه انجام شود. 

وی افزود: در این ۲۲ ماه که تدریس های به صورت غیرحضوری بود بسیاری از معلمان و خانواده ها دچار مشکل شدند. به این موضوع نیز باید توجه کنیم.  ما می توانیم با استفاده از ظرفیت حق التدریسی مشکل نیروی انسانی را برطرف کنیم اگر ردیف بودجه تخصیص یافته برای پرداخت ماهیانه باشد این موضوع رفع می شود.

وی گفت: متاسفانه معوقات فرهنگیان چند ماه چندماه عقب می افتد  ما باید توجه کنیم ساماندهی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان امر مهم است و با رفاه آنها ارتباط دارد فرهنگیان باید در طول خدمت  از این رفاهیات بهره مند شوند اکنون ۹۶.۵ درصد از بودجه آموزش و پرورش هزینه پرسنل می شود ولی برای رفاهیات عددی وجود ندارد که این صندوق می تواند کمک کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته ۹۸۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که اغلب در مناطق محروم بودند. ما در وزارتخانه قرارگاه محرومیت زدایی ایجاد خواهیم کرد و برای آن دستیار ویژه هم انتخاب می کنیم.

فیاضی در بخش دیگر عنوان کرد:  تمرکززدایی بحث بسیار مهمی است تحول باید از پایین به بالا باشد در این حوزه تمرکززدایی باید به این تحول از پایین به بالا توجه داشته باشیم به عقیده من تحول باید در کلاس درس رخ بدهد  در واقع ما باید مدیریت ستادی را به مدیریت شبکه ای تبدیل کنیم و در هر استان شبکه ای معلمان خلاق پیدا کرده و آنها را فعال کنیم و صرفا ما تنظیم گر و حمایت گر باشیم.

فیاضی گفت: قوانین حوزه آموزش و پرورش نیازمند به روزرسانی است بسیاری از قوانین مانند قانون ورزش اجباری برای سالیان گذشته است‌. 

در فرآیند چاپ و توزیع کتاب درسی فعالیت داشته ام

وی گفت: لازم است به برخی مباحثی که در خصوص من گفته شده توضیحاتی ارائه دهم.  عده ای گفتند من در مدرسه نبوده ام من ۷ سال در مدرسه فعالیت داشتم عده ای گفتند من از خانواده آموزش و پرورش نیستم دوستان در این خصوص باید بگویم  که آموزش و پرورش ابعادی دارد که اگر وزیر متخصص آن نباشد موفق نخواهد بود. از جمله این ابعاد  معلم کلاس درس، فهم دانش آموزش، کمک درسی، شناخت ستادی، فرآیند چاپ و توزیع کتاب درسی و ... است که بنده در این موارد توفیق حضور و فعالیت داشته ام.  بنده در کسوت معلمی سالها فعالیت داشتم  و در حوزه محتوای پژوهش درسی و موارد کمک درسی نیز فعال بودم همچنین در خصوص زیر ساختها و مباحث فنی  از دانشگاه تهران مهندسی عمران دارم و بر ۴۰ ساختمان در تهران نظارت کردم. چگونه می گویند با کار ستادی آشنا نیستم زمانی مدیرکل بودم و همچنین عضو هیات مدیره افست  در حوزه سیاستهای کلان نیز تا امروز پژوهشهای مجلس فعالیت داشتم.

۲۵ سال طلبگی کردم

وی افزود: برخی می گویند من در حوزه انتصابات قولهایی داده ام تکذیب می کنم هیچ قولی نداده ام فقط قول دادم کلاس دانش آموزش در مناطق کشور بدون معلم نباشد من به دنبال مباحث گروهی خانوادگی و فردی نیستم می گویند از تجارب دیگران استفاده نمی کنم این در حالی است که من دو اتاق فکر تشکیل خواهم داد و از نظرات تمام وزیران سابق استفاده خواهم کرد. در اتاق دیگر نیز از صاحب نظران این حوزه استفاده خواهم کرد.

وی گفت: من ۲۵ سال طلبگی کردم و در خصوص مدرک تحصیلی  دو امتحان جامع و تدوین رساله را پشت سرگذاشتم.

فیاضی در پایان تاکید کرد: از شما نمایندگان مجلس می خواهم این اعتماد را به اینجانب داشته باشید تا بتوانم سند تحول را اجرایی کنیم‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha