• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400092115800
  • خبرنگار : 71290

یک کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد

هیاهوی رژیم صهیونیستی نشان دهنده سمت و سوی مثبت مذاکرات در وین است

هیاهوی رژیم صهیونیستی نشان دهنده سمت و سوی مثبت مذاکرات در وین است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: طرفین در مذاکرات وین به این نتیجه رسیده‌اند که باید به یک توافقی دست یابند و از طریق چانه‌زنی هم هر کدام به دنبال تأمین منافع خودشان هستند.

عماد آبشناس در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از روند برگزاری مذاکرات در وین گفت: به نظر می‌رسد هر چه اسرائیلی‌ها هیاهوی بیشتری نشان می دهند بیانگر این است که مذاکرات در وین به سمت و سوی مثبت پیش می رود و آنچه مشخص است این که طرفین چه ایران و چه ۱+۴ و حتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که باید به یک توافقی دست یابند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی طبیعی است که چانه زنی ها میان طرفین انجام می شود و هر کدام در تلاش هستند تا منافع خود تأمین شود. در واقع اگر نمی خواستند که مذاکرات به نتیجه برسد چانه زنی هم نمی کردند و این اتفاق می تواند یک نشانه مثبت و خوب در روند مذاکرات باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: امیدواریم که به سمت توافقی برویم که تمامی طرف ها اعم از ایران، ۱+۴ و آمریکا آن را قبول داشته و اجرا کنند. این مسئله هم نیاز به این داشت تا همه نظرات ارائه شود. تیم ایرانی هم طرح ها و خواسته هایش را مطرح کرد. از آنجایی که طرف مقابل چیزی در چنته نداشت به کشورهای خود رفتند تا مشورت های لازم را انجام دهند.

آبشناس با تأکید بر اینکه تحریم ها باید در چارچوب مذاکرات برداشته شوند، گفت: دولت آمریکا و در رأس آن شخص رئیس جمهور این کشور در حال ایجاد یک سناریویی است که موضع خود در داخل آمریکا ضعیف نباشد تا مخالفش بگوید در مقابل ایران تسلیم شده بنابراین منافع آمریکا و اروپا هم اقتضا می کند که این تحریم ها برداشته شود. البته اینکه می گوییم منافع اقتضا می کند تنها بحث توافق هسته ای مطرح نیست.

وی یادآور شد: از پایان جنگ جهانی دوم آمریکا و اروپا و به طور کلی غرب تلاش کرد تا مانع اجازه نفوذ شوروی سابق به خلیج فارس و همچنین چین به خاورمیانه شود اما امروزه بسیاری از سیاستمداران آمریکایی و اروپایی باور دارند که سیاست هایشان موجب شده تا ایران به سمت روسیه و چین برود و آنچه ۷۰ سال آن ها تلاش کردند نتیجه معکوسی داشته است.

آبشناس در پایان گفت: بنابراین اگر تحریم ها برداشته شود ایران می تواند روابط اقتصادی خود را با غرب هم گسترش دهد و به نوعی توازن در تعاملات ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha