• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400092317807
  • خبرنگار : 71560

سرگزی: طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان دارای ابهامات گسترده مالی است

سرگزی: طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان دارای ابهامات گسترده مالی است

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان پیشرفت پروژه ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان با میزان اعتبارات تخصیصی همخوانی نداشته و ابهامات گسترده مالی در آن وجود دارد.

به گزارش ایسنا، محمد سرگزی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان به عنوان نماینده متقاضیان، بیان کرد: در سال های گذشته خشکسالی، عدم تامین حق آبه هیرمند، انسداد مرزها و ریزگردها شرایط خاص کشور همسایه، نبود منابع آبی برای کشاورزان، صیادان و دامداران سخت ترین شرایط معیشتی را برای مردم سیستان ایجاد کرده است. ۸۵۰ میلیون دلار به لطف مقام معظم رهبری برای اجرای پروژه مذکور اختصاص داده شد تا وضعیت معیشتی و اقتصادی مرزداران غیور تنگه احد جمهوری اسلامی بهبود پیدا کند اما ببینید این اعتبار عظیم اختصاص داده شده چه تاثیری در زندگی مردم منطقه داشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: چرا بهترین طرح در منطقه سیستان پیاده نشد؟ با ۸۵۰ میلیون دلار چه میزان اشتغال می توانستیم ایجاد کنیم. در سال ۹۰ اجرای طرح پایلوت در سیستان آغاز شد قرار بود کار کارشناسی صورت بگیرد اما ۵۰ درصد کار انجام نشده بود که طرح متوقف شد و ۱۶ منطقه بدون کار کارشناسی فعالیت عمرانی خود را آغاز کردند، با اجرای پروژه های تحقیقاتی می توانستیم متوجه شویم که آیا این طرح به صلاح منطقه است یا خیر؟ با توجه به نبود منابع آبیاری پایدار که همواره مشکلی جدی بوده است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ابهامات گسترده مالی در طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان وجود دارد. قرار بود براساس تعهدات قراردادی پیمانکاران مصالح را تامین کنند اما در اقدامی نامرتبط کارفرما خرید تجهیزات را برعهده گرفت و به واسطه طولانی شدن اجرای قرارداد علیرغم اینکه منابع مالی نقد بود خرید تجهیزات تحمیل شد. در شرایط سخت اقتصادی و تحریم های ظالمانه ۸۵۰ میلیون دلار به طرح ۴۶ هزاری سیستان اختصاص داده شد.

وی در ادامه تاکید کرد: میزان پیشرفت پروژه با میزان اعتبارات تخصیصی همخوانی ندارد، قرار بود پروژه در مدت ۳ سال اجرا شود اما بیش از ۳ برابر زمان برد و این موضوع هزینه ها را افزایش داد. پیمانکاران موظف بودند در اجرای پروژه تست های هیدرواستاتیکی را انجام دهند اما علیرغم منابع زیاد هیچ کدام از این اقدامات انجام نشد و زمانی که پروژه زیر بار انتقال قرار گرفت بسیاری از نقاط آن از کار افتاد.

سرگزی افزود: بعضا صورت وضعیت پیمانکاران از محل قراردادهای مختلف به صورت غیرواقعی پرداخت شده است و پرداخت ها صوری بوده است. این طرح را امضا کردیم تا تولید و بهره وری را افزایش دهیم اما در سال جاری با این پروژه و منابع آبی بهتر در حوزه سیستان حدود ۳ هزار تن گندم به سیلوها تحویل داده شد در حالی که میزان گندم برداشتی در سال گذشته حدود ۱۹ هزار تن بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha