• دوشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1400101309250
  • خبرنگار : 71640

دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت ناشی از شهادت سردار سلیمانی

قاضی پور مریدی: تمام مردمی که خسارت دیده‌اند می‌توانند دادخواست بدهند

قاضی پور مریدی: تمام مردمی که خسارت دیده‌اند می‌توانند دادخواست بدهند

دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت شهید قاسم سلیمانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در دومین سالگرد شهید سردار قاسم سلیمانی، دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت این سردار شهید در شعبه ۵۵ حقوقی امور بین‌الملل تهران به ریاست قاضی سلمان پورمریدی برگزار شد.

قاضی پورمریدی در ابتدای این دادگاه گفت: موضوعی که تحت رسیدگی این دادگاه قرار دارد ۸۰ دادخواست از سوی ۲۵۷۵ نفر علیه ۴۲ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده آمریکا هم‌چون دونالد ترامپ، مایک پومپئو، وزارت خزانه‌داری آمریکا و... ناشی از شهادت شهیدان سلیمانی، زمانی‌نیا، طارمی، مظفری و پورجعفری است.

وی با بیان این‌که ترور سردار سلیمانی در دو جنبه کیفری و حقوقی قابلیت پیگیری دارد افزود: جنبه کیفری پرونده در دادسرای بین‌المللی تهران درحال رسیدگی است و خارج از صلاحیت ما است. بحث حقوقی پرونده نیز از ۲ منظر قابلیت پیگیری دارد، یک بخش از منظر خانواده شهید سلیمانی و کسانی است که همراه ایشان بودند که البته تا به حال دادخواستی مطرح نکردند.

پورمریدی ادامه داد: دادخواست‌های امروز از اقشار مختلف به ما رسیده و به شعبه‌ ما آمده است. یک سوال پیش می‌آید که آیا افراد عادی و اقشار مختلف مردم ذی‌نفع طرح دعوی هستند؟ که باید گفت تمام مردم ایران که به سبب این ترور موجب خسارت مادی و معنوی شده‌اند می‌توانند دادخواست خود را مطرح کنند و ما طبق قانون «صلاحیت جمهوری اسلامی به جهت رسیدگی به دعاوی دولت‌های خارجی» صلاحیت رسیدگی به این دعاوی را داریم.

قاضی پورمریدی با اشاره به طرح دعوا توسط افراد عادی به عنوان ذینفع و مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از ترور سردار شهید سلیمانی گفت: این موضوع در قوانین ما سابقا مسکوت بود اما قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی به جهت رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی مصوب سال ١٣٩٠ و آیین‌نامه آن که در سال ١٣٩٢ تصویب شد به این موضوع پرداخته است.

وی افزود: طبق ماده یک و بند پنج آیین‌نامه یادشده، شعبه ۵۵ ویژه رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی در نظر گرفته شده است و تنها شعبه‌ای است که صلاحیت جهانی دارد و از سوی دیگر صلاحیت کشوری برای رسیدگی به دادخواست های مطروحه در این زمینه را دارد.

پورمریدی خاطرنشان کرد: در ماده ۶ و بند یک قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی به جهت رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی، تفکیک شده است؛ چنانچه فردی بحث خسارات حقوقی را داشته باشد باید جزو بازماندگان حادثه یا وارثان سببی و نسبی افراد باشد یا جزو آسیب دیدگان حادثه باشد.

وی ادامه داد: این قانون مترقی و بسیار خوب است و در همه دنیا هم سابقه دارد مثلاً در سال ١٩۵۶ در کشور فرانسه قانونی در این خصوص مصوب و دادگاه‌های آن کشور نیز براساس آن رای صادر کرده‌اند همچنین در ایالات متحده آمریکا نیز طبق قوانین این کشور دعاوی متعددی برای اشخاص ذی سمت پذیرفته و رسیدگی شده است.

پورمریدی با بیان این‌که این دادگاه در راستای اقدام متقابل برگزار شده است گفت: دست ما پر است و مستندات فراوان و خسارت دیدگان بسیاری از اقدامات تروریستی آمریکا داریم اما متاسفانه اقداماتی که دادگاه‌های ما باید انجام میدادند، اقدامات زیادی نبوده و شاید علت این است که ما نگاه ارزشی به خساراتمان داشتیم و به آخرت موکول می‌کنیم اما آن‌ها که دستشان خالی است علیه ما اقدامات متعددی انجام داده‌اند.

رئیس شعبه 55 دادگاه عمومی حقوقی تهران ادامه داد: به فال نیک میگیریم، طرح دعاوی متعددی که اکنون در این شعبه علیه آمریکا و نقشی که در خسارات مادی و مادی به ملت ایران داشتند.

قاضی پورمریدی گفت: براساس دادخواست‌هایی که تاکنون مطرح شده و حجم زیاد خواهان این پرونده که وکلای متعددی دارند، رسیدگی را آغاز می‌کنیم. این جلسه نخستین جلسه است و دادخواست‌ها در رابطه با اقداماتی که خواندگان در ترور شهید سلیمانی انجام داده‌اند، رسیدگی می‌شود.

در ادامه، «احمد بهارلو» وکیل چند تن از خواهان علیه دولت آمریکا پشت تریبون قرار گرفت و با بیان این‌که امروز در دادگاه حق و عدالت قرار داریم گفت: ریاست محترم دادگاه با کسب اجازه از موکلینم که تعدادی از مردم قم می‌باشند علیه ۴۲ شخص، شرکت، موسسه و وزارت‌خانه که موجب شهادت شهید سلیمانی شدند، طرح دعوی می‌کنم.

وی افزود: موکلین بنده در ۲ دادخواست شامل خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم و تعدادی از عزیزان در بدنه مردم درخواست پیگیری و محکومیت عاملین شهادت سردار سلیمانی را دارند.

این وکیل دادگستری با اشاره به خواندگان دعوی گفت: دولت ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ، وزارت امورخارجه آمریکا، مایک پمپئو، برایان هوک، وزارت دفاع، رئیس ستاد ارتش مشترک آمریکا و ... تعدادی از خواندگان هستند که در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۰ شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به همراه ۸ نفر از همراهانشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کردند.

بهارلو ادامه داد: حضور سردار سلیمانی به دعوت از مقامات رسمی عراق و به نیابت از جمهوری اسلامی ایران انجام شد، ساعاتی پس از ترور وزارت دفاع آمریکا مسئولیت ترور را برعهده گرفت و طی بیانیه‌ای گفت که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا انجام شد.

وی با بیان اینکه سازمان امنیت آمریکا جزئیات پرواز شهید سلیمانی را اخذ کرد گفت: در فاز اجرایی عملیات، دستور اجرایی حمله با ۴ موشک به خودروهای حامل شهدا صادر شد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه حمله به خودروی شهید سردار سلیمانی سبب ایراد آلام به مردم جمهوری اسلامی ایران و خسارات مادی و معنوی شد گفت: با توجه به صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی صدور حکم محکومیت خواندگان و جبران خسارات مادی و معنوی مورد استدعا است.

بهارلو با بیان اینکه اقدامات غیر شرعی و ظالمانه دولت آمریکا بهترین سرباز را از بدنه ملت جدا کرد گفت: در قانون اساسی جایگاه قانونی سپاه به عنوان یکی از نیروهای مسلح ایران تصریح و در مقدمه قانون اساسی یکی از وظایف نیروهای مسلح ایران از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گسترش عدل در سراسر جهان عنوان شده است لذا مبارزه با تروریسم در دستور این نهاد قرار گرفته است همچنین در بند ۱۱۶ اصل ۳ قانون اساسی، حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان مورد توجه قرار گرفته و با عنایت به اینکه سپاه یکی از نهادهای جمهوری اسلامی ایران است از مستضعفان حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: محبوبیت سپاه پاسداران در میان ایرانیان به حدی است که مردم خود را به نوعی عضو این نهاد می‌دانند و ریشه این موضوع نیز به روزهای آغاز انقلاب برمی‌گردد، به همین دلیل اراده مردم در راهبردهای این تشکل قانونی نقش تعیین کننده‌ای دارد حتی، اندیشکده شورای آتلانتیک نیز به محبوبیت این نهاد در بین مردم ایران صحه می‌گذارد.

در ادامه، روح الله سلاجقه وکیل تعدادی از خواهان در جایگاه قرار گرفت و گفت: دادخواهی را از طرف موکلان خود از استان کرمان برای دادگاه قرائت می‌کنم.

وی ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا و تعدادی از مقامات و نهادهای آمریکایی را از خواندگان این پرونده معرفی کرد و گفت: در خصوص قوانین دادگاه و صلاحیت خواندگان در قوانین داخلی و بین‌المللی، صلاحیت دادگاه‌های حقوقی و عمومی استان تهران برای رسیدگی به دعاوی معنوی علیه دول خارجی تعیین شده است که گرچه ماهیت کیفری دارند، ولی به دلیل نوع و کیفیت مجرمانه ترور شهید سلیمانی استناد به آن‌ها برای صلاحیت دادگاه‌ها موردتاکید قرار گرفته است.

سلاجقه ادامه داد: مسئولیت خواندگان دعوا در قوانین داخلی و بین‌المللی تصریح شده و اقدامات خواندگان مغایر با قوانین و حقوق بین الملل است که موجب صدمات و خسارات مادی، معنوی به اشخاص شده است.

وی اضافه کرد: اقدامات  تروریستی آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی و همراهان وی عملیاتی مغایر با حقوق بین الملل بوده و نقض موازین حقوق بین المللی و حقوق داخلی است.

این وکیل دادگستری گفت: همان‌گونه که در اسناد بین‌المللی حمایت و تشویق به اقدامات تروریستی منع شده است اعمال اقدامات خواندگان دعوا یعنی اشخاص حقوقی و حقیقی دولت آمریکا منجر به صدمه و آسیب به اتباع ایرانی و منجر به فوت (شهادت) آنها شده است همچنین آثار و تبعات جبران ناپذیری به بازماندگان وارد شده است.

پس از صحبت‌های دو وکیل، قاضی پور مریدی با اعلام ختم این جلسه دادگاه گفت: ان‌شاءالله این جلسات ادامه خواهد داشت زیرا در بعضی دادخواست‌ها تا ۱۵۰۰ نفر هم طرح دعوا کرده‌اند که ممکن است وکیل نداشته باشند و بخواهند شخصا در دادگاه حضور پیدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۱:۳۵

به نظر میرسه یک شکایت بین المللی باید انجام بشه و یک وکیل بین المللی انتخاب بشه. خون پایمال شده این شهید باید از راه قانون و اتفاقا از طریق ابزار های بین الملی پیگیری بشود. با برگزاری دادگاه های ...داخلی نه نتیجه ای میشه گرفت و نه در جهان نمود داره. مطمعنم شکایت و پیگیری انجام بشه و جامعه جهانی رو هم با خودمون همنظر کنیم هم به حق خودمون میرسیم و هم جلو این نوع رفتار ها گرفته خواهد شد. در نظر داشته باشید یک عکس از جنایت آمریکا در ویتنام باعث شد ارتش امریکا مجبور به ترک ویتنام بشه. قدرت رسانه رو دست کم نگیرید.