• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400120201122
  • خبرنگار : 71560

رئیس مجلس:

درآمدهای نفتی باید متناسب با توان داخل دیده شود

درآمدهای نفتی باید متناسب با توان داخل دیده شود

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: براساس آنچه که در بند «ی» لایحه بودجه دیده شده باید روزانه بیش از چهار میلیون بشکه نفت تولید کنیم که این رقم محقق نشده و لازم به اصلاح است.

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزء یک و دو بند «ی» تبصره یک لایحه بودجه بیان کرد: در جزء یک و دو بند «ی» بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده و نظرات نمایندگان نیز شنیده شد اما دو نکته در خصوص این بند ضروری است اول این‌که در شرایط فعلی ما در داخل کشور روزانه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام مصرف می‌کنیم از سوی دیگر براساس پیش‌بینی که در لایحه بودجه سال آتی شده روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز باید صادرات نفت داشته باشیم که درآمد آن صرف هزینه‌های عمرانی و جاری می‌شود. اما اکنون با پیشنهادی که دولت در جزء یک این بند داده و پیشنهادی که کمیسیون تلفیق در جزء دو این بند اضافه کرده حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز باید تولید شود. با احتساب این رقم همراه با مواردی که ذکر کردم ما روزانه بیش از چهار میلیون بشکه باید تولید نفت داشته باشیم که اصلا این رقم قابل تحقق نیست و چنین منبع درآمدی وجود ندارد. به نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق به این نکته توجه نداشته است و آقای نادران روز گذشته در این خصوص تذکر داد.

وی در ادامه اظهار کرد: در جزء دو این بند پیشنهادات خوبی مطرح شده است. اما تهاتر نفت تنها باید برای زیرساخت‌هایی باشد که برای کشور تولید ثروت و قدرت کرده و پیشران رشد اقتصادی باشد. همه نمایندگان نیز با اختصاص این منابع برای این امر موافق هستند اما عملا ۵.۵ میلیارد یورویی که در این بند دیده شده محقق نخواهد شد. ما تعهداتی در لایحه در خصوص تقویت بنیه دفاعی، محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی برعهده داریم. اکنون جزء یک و دو بند «ی» را به کمیسیون تلفیق باز می‌گردانیم و انتظار می‌رود در اصلاحی که صورت می‌گیرد ظرفیت تهاتر تنها به اندازه‌ای که محقق می‌شود پیش‌بینی گردد.

رئیس مجلس اظهار داشت: تکالیف در حوزه تقویت بنیه دفاعی و محرومیت‌زدایی دیده شود برای زیرساخت‌ها نیز تنها تا سقفی که امکان تحقق دارند پیش‌بینی شود. نباید هیچ‌گونه هزینه جدید جاری در این بخش گنجانده شود.

قالیباف تاکید کرد: بنابراین کمیسیون تلفیق بر اساس ماده ۱۵۳ جزء ۱ و ۲ بند «ی» را با این شرایط مجددا مورد بررسی قرار دهد و به صحن مجلس بیاورد.

در نهایت رئیس مجلس شورای اسلامی جزء یک و دو بند «ی» تبصره یک لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha