• پنجشنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401011104828
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

وزیر نیرو در حاشیه بازدید از پروژه‌های آب استان خراسان رضوی مطرح کرد

تدوین برنامه ویژه مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور

 تدوین برنامه ویژه مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی وزیر نیرو با اشاره به اجرای چهار اقدام برنامه‌ریزی شده صنعت آب و فاضلاب کشور برای تامین آب شرب پایدار، از تدوین برنامه ویژه مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور تا سال ۱۴۰۴ خبر داد.

"علی‌اکبر محرابیان" در حاشیه بازدید از پروژه آب شرب بجستان در استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران، "مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور"، "اجرای طرح‌های ویژه آبرسانی"، "اجرای طرح‌های ویژه فاضلاب" و "آبرسانی روستایی" را از اقدامات برنامه‌ریزی شده در صنعت آب و فاضلاب کشور برای تامین آب شرب پایدار عنوان کرد.

محرابیان با اشاره به برنامه ویژه مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور تا سال ۱۴۰۴ با رویکرد افزایش تاب آوری و پایداری خدمات یکپارچه آب شرب، گفت: بازسازی، ارتقاء تاسیسات و کاهش هدر رفت، پایدارسازی تامین برق و افزایش توان آبرسانی سیار، تکمیل طرح‌های آبرسانی و اولویت‌دار، اجرای پروژه‌های ارتقای کیفیت آب، افزایش ظرفیت تامین آب و مدیریت مصرف و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی آب از جمله محورهای این برنامه است.

وی با اشاره به برنامه‌های کلان مدیریت تنش آبی در سه سرفصل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، ادامه داد: برنامه کوتاه‌مدت شامل اجرای پروژه‌های اضطراری مدیریت تنش آبی، ترویج استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب، ارتقاء کیفی منابع آبی خارج از مدار تولید، تجهیز ناوگان آبرسانی سیار و تامین مولدهای برق اضطراری، اجرای برنامه‌های فرهنگی و عملیات مدیریت مصرف در بخش شرب و تکمیل ستاد مدیریت تنش آبی در استانداری‌های کشور با ریاست استاندار است.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه میان‌مدت نیز یادآور شد: تکمیل طرح‌های آبرسانی نیمه تمام، تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی، پایش کیفی منابع آب و اجرای برنامه ایمنی آب، اصلاح تعرفه آب شرب، اجرای برنامه‌های فرهنگی و عملیات مدیریت مصرف در بخش شرب و بازتخصیص مصارف آب صنعت با پساب با هدف جایگزینی جهت جبران کمبود آب شرب نیز از جمله اقدامات برای برنامه میان‌مدت است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه برنامه بلندمدت شامل چهار اقدام است، خاطرنشان کرد: نمک‌زدایی آب دریا و استفاده از ساز و کار قراردادهای خرید تضمینی، استفاده از منابع آب نامتعارف (آب‌های شور و لب‌شور در مناطق داخلی)، آمایش سرزمین مبتنی بر تامین آب شرب و اجرای برنامه‌های فرهنگی و عملیات مدیریت مصرف در بخش شرب از اجمله اقدامات این برنامه تدوین شده است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، وی با اشاره به دو اقدام مهم و اساسی وزارت نیرو در بخش آبرسانی روستایی نیز گفت: انعقاد قرارداد آبرسانی به روستاهای محروم کشور با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به عنوان پیمانکار به‌ منظور آبرسانی به ۷۰۰۰ روستای کشور و تاسیس مجمع خیرین آبرسان به منظور آبرسانی به ۳۰۰۰ روستای محروم کشور دو اقدامی است که مراحل اولیه آن‌ها انجام و در حال پیگیری است.

محرابیان یکی از مسئولیت‌های مهم و اساسی وزارت نیرو را تامین آب شرب پایدار و بهداشتی برای همه مردم کشور دانست و اضافه کرد: در این رابطه تاکنون اقدامات متعدد و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام شده و امید است با انجام اقدامات اساسی در زمینه تامین آب شرب و مدیریت بهینه مصرف آب بتوانیم از تابستان ۱۴۰۱ با موفقیت عبور کنیم.

وزیر نیرو در پایان با بیان اینکه برای شهرها و روستاهای استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ برنامه تامین آب پایدار تدوین شده است، گفت: این برنامه شامل حفر و تجهیز ۱۵۹ حلقه چاه، اصلاح و بازسازی ۲۷۸ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۶۱ کیلومتر خطوط انتقال و ساخت ۱۵ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب با اعتبار ۴هزار میلیارد ریال است که از محل طرح‌های تملک دارایی‌ها تامین می‌شود.

وزیر نیرو در سفر خود، بازدیدی از مسیر خط انتقال آب شرب شهر بجستان انجام داد و از نزدیک در جریان روند پیشرفت پروژه قرار گرفت. وی در دومین روز سفر خود از طرح‌های صنعت آب و برق شهرستان‌ بجستان در قالب هجدهمین سفر استانی ریاست جمهوری به خراسان رضوی بازدید می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha